۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
تابستان خود را فلسفی بگذرانید

خانه حکمت اصفهان فصل تازه برنامه‌های تابستانی خود را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی باحضور اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی کشور و با عنوان «تابستان خود را فلسفی بگذرانید» برگزار می‌کند.

مدیر خانه حکمت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خانه حکمت در عین حال که با دانشگاه اصفهان و حوزه علمیه همکاری دارد، قصد دارد مکمل مجموعه‌هایی باشد که در حوزه فلسفه فعالیت می‌کنند.

علی کرباسی‌زاده ادامه داد: بر این اساس تلاش شده تا برنامه‌های تابستانی خانه حکمت، همه مخاطبان اعم از محققان، دانشجویان و دوستداران فلسفه را در برگیرد.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها از ابتدای تیرماه در تمامی ایام هفته پذیرای علاقمندان است، اظهار کرد: بخشی از این برنامه‌ها در قالب دوره‌های آموزشی و برخی دیگر به صورت نشست‌های هفتگی مستقل برگزار می‌شود که دوره‌های آموزشی شامل فلسفه برای کودکان با عنوان «فیلسوفان کوچک» با هدف گشودن باب گفتگو در زمینه مفاهیم اخلاقی با کودکان مقطع دبستان و راهنمایی برگزار خواهد شد.

کرباسی‌زاده ادامه داد: «معرفت النفس» عنوان دوره دیگری است که در آن شرح فصوص الحکم ابن عربی توسط دکتر نصرالله شاملی تدریس می‌شود. قرائتی از قصه‌های شیخ اشراق هم توسط دکتر محسن محمدی فشارکی تدریس می‌شود.

مدیر خانه حکمت گفت: فلسفه اسلامی در اصفهان علاقمندان بسیاری دارد، به همین دلیل دوره تخصصی این رشته با محوریت آموزش حکمت متعالیه توسط استاد مجرب و برجسته، دکتر عبدالرسول عبودیت برگزار می‌شود. این کارگاه فرصتی ناب برای افرادی است که به صورت تخصصی در این زمینه به تحقیق و پژوهش می‌پردازند.

وی افزود: دوره اشعار منظومه با حضور دکتر جعفر شاه نظری و محوریت بررسی متن اشعار، متن‌خوانی فلاسفه بزرگ شرق و غرب، معرفت‌شناسی، آموزش تخصصی منطق با تدریس دکتر مرتضی حاج حسینی از اساتید مجرب منطق در کشور و تاملی بر مبحث زمان از دیگر دوره‌های آموزشی در فصل تابستان است.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان از برگزاری دوره آموزشی «ابن سینا و بنیادهای طب سنتی» به عنوان یکی از اقدامات شاخص خانه حکمت خبر داد و اظهار کرد: طب سنتی از مباحث جدی و پرطرفدار است. این مبحث براساس آموزه‌های ابن‌سینا، توسط دکتر حامد ناجی، از اعضای هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان و یکی از اساتید بسیار مجرب حوزه طب سنتی بررسی می‌شود. دکتر ناجی سال‌ها در حوزه طب سنتی فعالیت داشته و تاکنون چندین رساله ارشد و دکتری را در این حوزه مدیریت کرده است.

وی ادامه داد: این دوره برای دانشجویان فلسفه نیز مفید است، چراکه آنها در دانشگاه صرفا با نظریات فلسفی ابن‌سینا آشنا شده و شاید ندانند که او در مغرب زمین بیش از هر چیز به عنوان طبیب شناخته می‌شود و در طب صاحب مکتب است.

کرباسی‌زاده برگزاری دوره آموزشی «لقمه‌های فلسفی» ویژه دوستداران فلسفه را بخش دیگری از برنامه‌های خانه حکمت دانست و گفت: این دوره با هدف ایجاد فضایی صمیمانه برای مخاطبان عام فلسفه توسط دکتر علی کلانتری، دانش آموخته رشته فلسفه از انگلستان برگزار می‌شود. در این دوره با استفاده از روش‌های تحلیلی مختلف، مفاهیم فلسفی به زبانی ساده و دور از کسالت و پیچیدگی برای مخاطب بیان می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه امروز کتاب‌های «نیچه» با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان در رده‌های سنی مختلف مواجه شده است، اظهار کرد: امروز شاهد آن هستیم که افکار نیچه با انگیزه‌های مختلفی مانند ژست‌های روشنفکرانه، مسائل اخلاقی و یا حتی جذابیت فکری مورد استقبال قرار گرفته است. بررسی این انگیزه‌ها و معرفی درست و اصولی افکار و اندیشه‌های این اندیشمند هدف برگزاری دوره آموزشی دیگری با نام «مطالعاتی در فلسفه نیچه» در این فصل است.

نشست‌های هفتگی خانه حکمت

وی درباره نشست‌های هفتگی خانه حکمت نیز گفت: این نشست‌ها شامل دو بخش فلسفه و دنیای امروز و فلسفه و علوم است. در بخش نخست عناوینی مانند فوتبال و فلسفه، فلسفه خسروانی، اخلاق زیست‌محیطی، کامپیوتر و فلسفه، انفجار فضای مجازی، فلسفه اقتصاد، خردورزی در خانواده، فلسفه اخلاق کاربردی و فلسفه جنگ و صلح باحضور اساتید مجربی همچون قاسم پورحسن، حسین کلباسی اشتری، محسن رنانی، مصطفی، بیژن عبدالکریمی، محسن جوادی و امیراحسان کرباسی‌زاده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: هم‌چنین اساتید دیگری مانند حمید طالب زاده، مدیرگروه فلسفه دانشگاه تهران، محمدرضا بهشتی از اعضای هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، دکتر مهدی دهباشی استادتمام فلسفه در نشست‌هایی مستقل در کنار ما خواهند بود.

مدیر خانه حکمت درباره مجموعه نشست‌های فلسفه و علوم نیز گفت: این نشست‌ها شامل فلسفه فیزیک، اقتصاد، ریاضی، علوم اجتماعی، پزشکی، ادبیات، تاریخ، حقوق، و فلسفه هنر است که در روزهای دوشنبه باحضور اساتیدی همچون دکتر عابدی، اشتری، شهشهانی، کرباسی زاده، رکنی زاده، محسن رنانی، اردشیر، همتی مقدم، دهقان نژاد و ابوطالبی برگزار می‌شود.

کرباسی‌زاده به برگزاری برنامه‌های متفرقه خانه حکمت اشاره کرد و گفت: برگزاری سفرهای یک روزه فلسفی با حضور اساتید برجسته، نشست ویژه عکاسی با همکاری انجمن عکاسان و دکتر آذرگین، سمپوزیوم طراحان با همکاری سمپوزیوم آیه از برنامه‌های متفرقه خانه حکمت در این دوره تابستانی است.

وی با تاکید بر اینکه خانه حکمت در حوزه چاپ و نشر کتاب نیز فعالیت دارد، اظهار کرد: به بهانه چاپ و نشر آثار ارزشمند اساتید دانشگاهی، نشست‌هایی برای دیدار با نویسندگان این آثار در خانه حکمت برگزار می‌شود.

افتتاح کافه فلسفه

مدیر خانه حکمت با اشاره به افتتاح کافه فلسفه در فضای خانه حکمت، گفت: از ابتدای فعالیت خانه حکمت، افتتاح کافه‌ای که بتواند با تلطیف فضای خانه، فرصتی را برای همنشینی و تعامل اهالی فلسفه فراهم کند، در نظر بوده است، اما از آنجایی که فضای خانه حکمت طبق آنچه از ابتدا قرار بود هنوز به طور کامل و مستقل در اختیار ما قرار نگرفته است، نتوانسته‌ایم برای افتتاح کافه اقدام کنیم.

کرباسی‌زاده ادامه داد: فرهنگ کافه‌نشینی و دیدار و تعامل با چهره‌های شاخص فرهنگی، هنری و علمی در کافه‌ها، در بسیاری از کشورها مرسوم است. بدون تردید به محض آنکه تمام فضای خانه در اختیار ما قرار گیرد، نسبت به راه اندازی کافه فلسفه اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 346171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • z.tt IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 0
    تشکر از اطلاع رسانی