ریشه‌یابی مشکلات زناشویی در چای تلخ

نمایش "چای تلخ" نشان‌دهندۀ مشکلات روابط زناشویی و یکی از اصلی‌ترین علل آن یعنی عدم توانایی زوجین در بیان افکار و خواسته‌های آنها است که مخاطب را به همزادپنداری وا می‌دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این‌ روزها نمایش "چای تلخ" به کارگردانی "هومن حیدری" و با "بازی مونا بدیع‌صنایع"، "مهرزاد مشکل‌گشا" و "سام کوراوند" در سالن اصلی تالار فرشچیان روی صحنه رفته است. "چای تلخ" اثری متمایز است و برخلاف بسیاری از نمایش‌ها که در بیان مشکلات زناشویی شخصیت مرد قصه را فردی برخوردار از اختلالات بیانی یا انگیزشی نشان می‌دهند، در "چای تلخ" داستان زنی نمایش داده می‌شود که در هر دو ازدواج و دو زندگی مشترک خود دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود و درنهایت به اتمام زندگی‌های مشترک وی می‌انجامد.

این مشکلات در تفکر و نگرش زن به زندگی یا روابط زناشویی نمایان می‌شود که ظاهرا ریشه در ناخودآگاه او دارد. شخصیت زن یعنی "مونا" نمی‌تواند احساسات و عقایدش را با حفظ آرامش درونی بیان کند و این نشان از اختلالاتی است که در گذشته یا حتی دوران کودکی او ایجاد شده است. از نگاه رواشناسی، این اختلالات در صورت عدم ریشه‌یابی و از بین بردن آن در شخصیت انسان، موجب رفتارهایی می‌شود که از نگاه اطرافیان ممکن است ناهنجار نیز باشد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نمایش، بازی‌های تاثیرگذار بازیگران است که مخاطب را با خود همراه می‌کند. ازدواج اول مونا با یک موزیسین است که در دنیای لطیف شاعرانه و احساسی‌اش به زن عشق‌ورزی می‌کند. در ازدواج دوم، همسر مونا پزشک جراحی زیبایی است که روابط در این زندگی شکل دیگری دارد.

نکته جالب توجه در سبکِ بیانیِ سورئال این دو زندگی مشترک است که همزمان با هم در خیال زن مرور می‌شود، در صورتی که سبک این نمایش ذاتا رئال است. متن این اثر نمایشی دارای چالش‌های بسیاری است که دست بازیگر را برای اجرا باز می‌گذارد. نویسنده، مردان این قصه را در موقعیت‌های مشابهی قرار می‌دهد تا نشان دهد، حتی با تفاوت سبک نگرش‌های آنها، زندگی مشترک با مونا، مشکلات مشابهی دارد که حل این مشکلات، با رفع اختلالات فکری مونا، امکان‌پذیر است.

دکور ساده و خالی از هر وسیله‌ اضافی این تئاتر، باعث می‌شود تا مخاطب تنها سرگرم دریافت پیام‌های نمایش از بازی و احساسات بازیگران شود، که این نیز، خبر از هوشیاری کارگردان و شناخت وی از مخاطب دارد. کارگردان این اثر، می‌داند که از اجرا چه چیز می‌خواهد و ریتم پایین متن و اجرای نمایش را با دادن فرصت به مخاطب، برای تفکر و دریافت پیام اصلی توجیه می‌کند. درواقع، بازی‌های نزدیک به واقعیت این نمایش، آنقدر درگیری ذهنی در مخاطب ایجاد می‌کند، که ضعف‌های ریتمی پنهان می‌شود.

به گزارش ایمنا، نمایش "چای تلخ" به کارگردانی "هومن حیدری" تا یکم تیرماه ساعت ۲۰ به سالن اصلی مجموعه فرهنگی هنری استاد فرشچیان، واقع در  پل ابوذر، ابتدای خیابان توحید به روی صحنه می‌رود و علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به نشانی partaktichet.com  مراجعه کنند.

کد خبر 346149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.