قانون خاصی برای جلوگیری از کشت برنج وجود ندارد

در حالی که اصفهان دچار کمبود شدید آب است و به گفته استاندار هیچ آبی به کشاورزی تخصیص داده نشده، اما برخی کشاورزان اقدام به کشت نیازمندترین محصول به آب یعنی برنج کرده‌اند و هیچ اقدامی برای جلوگیری از کشت نشده است!

به گزارش ایمنا، کاشت برنج در حالی انجام می‌شود که پای هر ساقه برنج هر روز باید در آب باشد و تنها دو روز در هفته آب مداومی پای این گیاه نیست. گفته می‌شود نیاز آبی برنج به ازای هر کیلو، هشت هزار لیتر است و هزینه تمام شده این مقدار آب با احتساب هر لیتر آب ۴۰۰ تومان چیزی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

اما هر کیلو برنج در اصفهان نهایتا ۵ هزار تومان به فروش خواهد رسید، پس کاشت برنج با چنین شرایطی در اصفهان به صرفه نیست اما از آنجایی که هزینه دسترسی به آب برای کشاورزان کمتر است هنوز برخی کشاورزان شهر اصفهان برنج می‌کارند.

از آنجایی که کاشت برنج سود یک‌جا و مناسبی را به همراه دارد و فروش آن نسبتا آسان تر از سایر غلات است، اقدام به کاشت آن می‌شود. گفته می‌شود به ازای برداشت هر هکتار برنج چیزی حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان درآمد به دست می‌آید.

با تمام تفاسیر نکته مهم در کاشت برنج نیاز آبی زیاد آن است که باید مسئولان در خصوص ممانعت از کشت آن اقدام جدی کنند.

توصیه به عدم کشت برنج

مهرداد مرادمند، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص برخورد با افرادی که در سطح شهر اصفهان به کشت برنج اقدام می‌کنند به خبرنگار ایمنا گفت: افرادی که در سطح اصفهان اقدام به کاشت برنج می‌کنند محدود هستند و قانون مشخصی برای برخورد با آنان وجود ندارد.

وی افزود: اما برای جلوگیری از ترغیب این افراد به کشت برنج نه آب و نه خدماتی به آنان داده می‌شود. این درحالی است که سطح زیر کشت برنج در اصفهان بسیار محدود شده است.

مرادمند در خصوص کشت برنج در زرین شهر افزود: امسال اولین سالی است که هیچ آبی برای کشت برنج به زرین شهر اختصاص داده نشد و اگر هم کشتی صورت می‌گیرد، به وسیله زه آب رودخانه و چاه شخصی کشاورزان است.

وی در خصوص ابهام در آینده برنج کاری زرین شهر افزود: از این رو سعی شده با توصیه و برگزاری کلاس‌های آموزشی و اطلاع رسانی دقیق، مشکلات برنج کاری بیان تا از ادامه کشت آن جلوگیری شود. البته در منطقه‌ای که کشت غالب برنج است نمی‌توان این مسئله را به صفر رساند.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: برنج کاری در زرین شهر به دلیل اراضی خاص و بازگشت دوباره آب به حوضه، مناسب است و کار دیگری هم در این زمین‌ها نمی‌توان انجام داد.

مرادمند در خصوص اینکه آیا اقدامی برای کشت جایگزین صورت گرفته است؟ گفت: این مهم نیازمند هزینه است که اعتبارات لازم وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، پیش از این مرادمند در نشست خبری با اصحاب رسانه گفته بود: سطح کشت برنج در استان اصفهان از ۲۰ هزار هکتار در ۱۰ سال گذشته به چهار هزار و ۹۰۰ هکتار در شرایط فعلی رسیده است،  اگر به آمار استان‌های همجوار با توجه به آمارنامه رسمی وزارت جهاد کشاورزی دقت کنیم، استان خوزستان ۷۶ هزار هکتار، استان فارس ۳۶ هزار هکتار و استان چهارمحال و بختیاری سه هزار و ۹۰۰ هکتار برنج را به خود اختصاص داده‌اند و در ۱۰سال گذشته علی رغم خشکسالی و کمبود بارندگی تغییراتی در این آمار ایجاد نشده است، اما اصفهان به برنج کاری متهم می‌شود در صورتی که برنج کاری در اصفهان با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.

کد خبر 346104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 0
    به نام خدا اگر کمی فکر می کردید و برنامه ریزی می کردید و یک دهم از آب های مسروقه ی ارسالی به یزد و کرمان و کاشان ........ را کم یکردید امروز گرفتار این مصیبت نبودیم. و سال هایی که فکر می کردید آب زاینده رود مانند گز اصفهان باید به همه جا برود باشید نه امروز .