۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
پویشی ۳ ماهه برای گذر از بی‌آبی

مدیر شرکت مهندسی شتاب دهنده زمین در خصوص پویش آبی گفت: پویشی سه ماهه برای گذر از بحران کم آبی اصفهان درنظر گرفته شده که در فضای مجازی و حقیقی شهر آن را اجرا خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حامد ترکش در دومین جلسه نشست پویش آب در خصوص طراحی یک پویش آبی برای گذر از بحران آب اصفهان اظهار کرد: تقریبا شش سال پیش یک مدل شبیه سازی را خودخواسته برای شهر اصفهان انجام شد و نشان دادیم که شهر اصفهان در حدود ۱۵ سال آینده مجبور است تا ۵۰۰ هزارنفر از این شهر مهاجرت کنند و اصفهان بتواند به زیست خود ادامه دهد.

وی با اشاره به پیش‌بینی نابودی تمدن مرکزی با شاخصی همچون اصفهان، در یک افق ۵۰ ساله افزود: تصور بر این است که این اتفاق خیلی زودتر افتاده و در آستانه آن هستیم. اولین ضربات را آب نمی زند بلکه مشکلات حاشیه آب اولین ضربات را خواهد زد.

طراح کمپین آب در اصفهان با بیان اینکه چالش‌های متعددی در این کمپین وجود دارد، تصریح کرد: اولین چالش در اجرایی کردن این کمپین خود مردم هستند چرا که به دلیل برخی ناآگاهی‌ها متاسفانه مردم از عمق فاجعه بی‌خبر هستند و گزارش فاجعه به آنها هم خطرناک است چون دانش رویارویی با این فاجعه وجود ندارد اگرچه مردم واقعا در این زمینه دلسوزانه هم عمل می‌کنند.

وی در خصوص باورهای غلط مردم در مورد آب گفت: باور مردم بر این است که میزان مصرف آب شهری در مقایسه با دیگر مصارف در بخش‌های دیگر چیزی نیست که باید این ذهنیت را در این کمپین بشکنیم.

مدیرعامل شتاب دهنده زمین با اشاره به مقصر دانستن دولت از طرف مردم افزود: مردم دولت را مقصر می‌دانند و خود را مسئول نمی‌دانند و متاسفانه دولت هم نمی‌تواند کاری کند و تنها به دلیل نقش پدرانه دولت مردم به صورت تاریخی طلبکار دولت شدند و راه‌ حلها را از دولت می‌خواهند.

ترکش با تاکید بر دو وجهی بودن کمپین آب در اصفهان گفت: این کمپین دو وجه مجازی و واقعی دارد که در بخش واقعی آن قرار است دو یا سه نقطه شهر اعم از پیاده راه چهارباغ برای این امر اختصاص یابد همچنین در فضای مجازی اعم از توییتر و اینستاگرام اقدامات لازم صورت پذیرد.

شهرداری در کنار مردم بحران آبی را مهار می‌کند

وی با بیان اینکه در این کمپین شهردار و مسئولان در کنار مردم خواهند بود، افزود: مردم باید احساس کنند که همه در صحنه هستند و به جای مدیریت بحران نیازمند رهبری بحران هستیم. پس رهبر بحران باید بیشتر از همه پارو بزند و مردم باید احساس کنند شهردار و افراد اثرگذار در کنار آنها هستند.

مدیرعامل شرکت شتاب دهنده زمین در خصوص دومین چالش این پویش که مسیر فرآیند است، افزود: در این پویش باید نقاط فقیرنشین شهر را هم درنظر گرفت نقاطی که حتی توان خرید بسته‌های کاهنده مصرف ۶۰ هزار تومانی را هم ندارند پس باید همه نقاط شهر درگیر این پویش شوند.

ترکش در خصوص مسیر این کمپین گفت: در این کمپین که فرآیندی سه ماهه در اصفهان خواهد بود از طریق هدف، رهبری بحران، تعامل به جشن پیروزی خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت شتاب دهنده زمین در تعریف هدف این پویش آبی گفت: هدف این پویش گذار از بحران آبی اصفهان و صرفه جویی ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای حفظ باغ شهر اصفهان خواهد بود که تمام روند این پویش به صورت جشن در اصفهان برگزار می شود تا این میزان صرفه جویی در شهر تحقق یابد.

طراح پویش آبی در اصفهان با اشاره به لزوم گزارش وضعیت به صورت هفتگی به مردم افزود: اگر مردم بازخوردهای صحیحی از رفتارهایشان نبینند نمی‌توانند به رفتارهای درستشان ادامه دهند.

وی با تاکید بر کمبود ۱۰ میلیون متر مکعب آب در این سه ماه اظهار کرد: باید این مقدار آب را احیا کنیم و این امر نیازمند یک هدفگذاری دقیق و ارائه آمار واقعی مصرف محلات به مردم است.

ترکش در خصوص اقدامات لازم در این کمپین گفت: اقداماتی همچون رهبری به جای مدیریت، نمادسازی و برگزاری رویداد در این کمپین درنظر گرفته شده است، در خصوص رهبری بحران شهرداری مدیر بحران نیست بلکه خود یکی از درگیرانِ بحران است که قرار است در کنار مردم بجنگد و به آنها انرژی بدهد.

وی در خصوص نماد و برگزاری این رویداد افزود: نماد این کمپین می تواند یک مچ بند آبی باشد و هر فرد در این کمپین یک سرباز است که همه نماد یک همت عالی هستند.

ترکش با تاکید بر وجود جشنی سه ماهه در شهر اصفهان به منظور همکاری در صرفه جویی آب، افزود: سه ماه جشن و فستیوال برای جذاب کردن این اتفاق در شهر خواهیم داشت و این برای یادآوری راه حل‌های درست به مردم برای مدیریت مصرف آب است برای مثال حتی چالش سایبان کولر با ۳۰ هزار تومان را شروع کرده ایم یا حتی دانشجویانی در حال تولید ایده‌هایی برای فناوری های جدید در مورد آب هستند.

مدیر شتاب دهنده زمین با اشاره به مجازی و فیزیکی بودن این فستیوال و کمپین اظهار کرد: در فضای مجازی ایده های خلاقانه شهروندان و تجارب آنها در خصوص روش های کاهش مصرف را با جنبش هشتک و لایک در توییتر یا اینستاگرام به اشتراک خواهیم گذاشت همچنین در مکان‌هایی چون پیاده راه چهارباغ و چند نقطه دیگر شهر فضایی برای حضور شهروندان و امکان گرفتن فیلم و عکس از تجارب آنها را فراهم خواهیم کرد.

وی در خصوص دیگر قسمت‌های طراحی شده برای این کمپین در فضای شهری گفت: قسمت هایی چون نمایشگاه، تلویزیون آبی وجود شربت خانه‌ها و نمایشگاه فن آوری برای فروش بسته‌های ۶۰ هزار تومانی کاهنده از دیگر بخش‌های این کمپین در فضای شهری خواهد بود.

ترکش درباره امکان فروش کالا توسط افراد و شرکت‌ها در فضای فیزیکی شهری در این کمپین گفت: شرکت‌های بزرگ یا افراد که تولیداتی مانند ماشین ظرفشویی یا دیگر وسایل در این زمینه دارند می توانند به ارائه محصولات خود بپردازند.

ترکش در خصوص خرید سمبل‌ها در این نمایشگاه افزود: شهروندان در این نمایشگاه در جهت هر حرکت مثبت خود در راستای سیاست‌های پویش امتیاز می‌گیرند و افراد با خرید نمادها یا سمبل‌ها دوستداری آب را نشان می‌دهند که از محل پولی که در این بخش جمع آوری می شود برای افرادی که وضعیت مناسبی ندارند و توسط خیریهها شناسایی شدند از طریق شرکت های ایرانی ماشین ظرفشویی یا جوایز دیگری درنظر گرفت.

وی با تاکید بر حضور شاد دو میلیون اصفهانی ها در جنگ آب گفت: باید تمام مراحل این کمپین با لذت و شادی همراه باشد و در پایان دوره بحران خانواده هایی که بالاترین امتیاز را داشته اند معرفی می شوند.

مدیر شتاب دهنده زمین با تاکید بر لزوم مفهوم جدیدی با عنوان کلید طلایی شهر افزود: لازم است شهرداری مفهوم جدیدی به عنوان کلیددار طلایی شهر را درنظر بگیرد و شهروندانی که همکاری خوبی در کمپین در خصوص صرفه جویی مصرف آب با توجه به قبض‌های مصرفی آنها بتوانند جوایز مادی یا معنوی خاصی اعم از تردد رایگان در مکانهای فرهنگی و تفریحی شهر داشته باشند.

کد خبر 346094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.