آب‌های خاکستری را در ساخت و ساز دریابید

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ورود به بحث استفاده از آب خاکستری در الزامات ساخت و ساز و پروانه‌های ساخت گفت: مرکز پژوهش‌های شورای شهر در حال بررسی استفاده از آب خاکستری در ساختمان‌هاست تا به نحو بهتری از این آب استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی در دومین جلسه نشست پویش آب که در شورای شهر با حضور جمعی از کارشناسان و نمایندگان دستگاه‌های دولتی و مردمی برگزار شد، در خصوص آمار و میزان مصرف آب شهروندان اصفهان اظهار کرد: مصرف هر شهروند اصفهانی در منزل حدود ۱۵۰ لیتر در روز است که این رقم در سطح شهر با احتساب میزان نشتی آب حدود ۲۱۱ لیتر است و طبق این اطلاعات مصرف یک خانواده ۳.۵ نفره در اصفهان چیزی حدود ۴۹۰ لیتر خواهد بود.

وی در خصوص میزان مصرف آب فضای سبز شهری افزود: فضای سبز اصفهان در تابستان بالغ بر ۲۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای این امر کسری وجود دارد.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: برخی کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری اعتقاد دارند در صورت مدیریت مصرف حتی با ۱۰ میلیون مترمکعب هم می توان فضای سبز شهری را در حالت مناسبی حفظ کرد.

وی در خصوص آمار کاهش مصرف با ابزار کاهنده گفت: برای این امر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مجموعه‌ای از کاهندهها را در قالب پکیج آماده کرده که با مبلغ ۶۰ هزار تومان به صورت اقساط در اختیار شهروندان قرار می دهد و استفاده از این ابزارآلات به کاهش ۲۴ تا ۳۰ درصدی مصرف آب در منازل کمک میکند.

خسروی با  اشاره به دیگر اقدامات مورد نیاز به توجه شهروندان برای کاهش مصرف تصریح کرد: اقدامات دیگری همچون نصب فلش تانک‌های جدید یا تنظیم کننده فشار  می‌تواند باعث ۳۰ درصد کاهش مصرف آب شود.

وی تعداد واحدهای مسکونی شهر اصفهان را ۸۵۰ هزار واحد دانست و افزود: اگر کل دو میلیون نفر جمعیت شهر با مصرف ۱۵۰ لیتر در روز از پرلاتور با کاهش ۳۰ درصدی مصرف استفاده کنند تقریبا با کاهش ۹ میلیون متر مکعب مصرف روبه‌رو خواهیم بود که این مقدار آب معادل مصرف فضای سبز شهری خواهد بود و اگر بر اساس مصرف خانگی با ۵۰۰ لیتر آب حساب کنیم حدود ۱۲ میلیون لیتر از طریق استفاده از کاهنده ها کاهش مصرف خواهیم داشت.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای کاهنده گفت: این اعداد نشان می‌دهد اگر اصفهانی‌ها متقاعد به مصرف کاهنده‌ها شوند در تامین آب فضای سبز شهری با مشکلی مواجه نخواهیم شد به شرطی که هر دو میلیون نفر به سمت مصرف کاهنده‌ها بروند.

وی در خصوص لزوم کاهش مصرف آب در کولرهای شهر گفت:  اگر فرض کنیم بر اساس تعداد واحدهای مسکونی شهر، یک میلیون کولر آبی در شهر اصفهان وجود دارد با میزان هشت ساعت و ۱۱۰ روز استفاده از کولر با متوسط مصرف ۱۵ لیتر آب در روز اگر بتوانیم شهروندان را متقاعد کنیم که تنها روزی شش ساعت بیشتر کولرها روشن نباشد حدود سه میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب خواهیم داشت.

خسروی افزود: با رعایت دیگر موضوعات در خصوص کولرهای آبی اعم از مسقف‌کردن کولرها و خاموش کردن آنها در ساعات شب حتی می توان تا شش میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب شهر  داشته باشیم.

وی در خصوص لزوم حرکت به سمت  استفاده از آب خاکستری در واحدهای مسکونی اظهار کرد: اگر بتوانیم در همه ۸۵۰ هزار واحد مسکونی شهر با همان ۴۹۰ لیتر مصرف آب سیستم استفاده از آب خاکستری را اجرا کنیم، حدود ۳۰۰ تا ۳۷۰ لیتر مصرف آب در روز را کاهش خواهیم داد.

خسروی با اشاره به ورود بحث استفاده از آب خاکستری در الزامات ساخت و ساز و پروانه‌های ساخت گفت: مرکز پژوهش‌های شورای شهر در حال بررسی استفاده از آب خاکستری در ساختمان‌هاست تا به نحو بهتری از این آب استفاده شود.

وی در خصوص ارجحیت استفاده از ماشین ظرفشویی و کاهش مصرف آب در این روش افزود: اگر خانواده‌ها برای شستشوی ظروف خود از ماشین ظرفشویی استفاده کنند به ازای شستشوی هر سرویس ۱۲ نفره، ۸۵ لیتر آب کمتری استفاده می شود که این عدد رقم قابل توجهی است و لازم است شهروندان در ایام تابستان به منظور کاهش مصرف آب از ماشین ظرفشویی استفاده کنند.

کد خبر 346088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.