تبلت و تلفن های همراه را به رختخواب نبرید

آیا حس نمی کنید تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها ما را غرق خود کرده اند؟ تصور کنید حتی چند ساعت تلفن همراه خود را در خانه جا بگذارید! استرس ما را خواهد کشت. اینها همه نشانه های اعتیاد به گوشی و تبلت است که باعث بی خوابی هم می شود.

به گزارش سرویس ایمنا از HealthDay، محققان می گویند که سرگرمی‌های بی پایان و نورهایی که تلفن های همراه و تبلت ها منتشر می‌کنند، باعث بی خوابی شما می‌شوند. این یافته از یک تحقیق کوچک از ۹ فرد سالم حدود ۲۰ ساله به دست آمده است.

خواب این نه نفر بعد از پنج شبانه روز بدون استفاده از تبلت و گوشی با شب‌هایی که با موبایل وتبلت می‌خوابیدند مقایسه شد. جین دافی، نویسنده مطالعه، در این رابطه گفت: نوردستگاه های الکترونیکی باعث سرکوب ترشح ملاتونین، هورمون تنظیم کننده خواب می‌شود. محققان متوجه شدند شرکت کنندگان در این تحقیق که از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کردند، ناخودآگاه تصمیم می‌گرفتند دیرتر به رختخواب بروند حتی اگر می‌دانستند که باید ساعت ۶ صبح بیدار شوند.

 دافی که یک دانشمند عصب شناس در بیمارستان بریگهام و استادیار دانشکده پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون است، می‌گوید: ممکن است چند توضیح برای این اتفاق وجود داشته باشد. او خاطر نشان کرد که ساعت خواب بدن انسان بسیار حساس به نور آبی است که دستگاه‌های الکترونیکی آن را منتشرمی کنند.

مردم تمایل دارند صفحه نمایش خود را نزدیک به چهره خود قرار دهند وتمام چهره خود را با نور پر کنند. آزمایش انجام شده در یک آزمایشگاه خواب انجام شد که آلودگی نور و صدا به حداقل برسد. برای پنج شب، شرکت کنندگان انتخاب کردند که آیا از دستگاه‌های الکترونیکی خود برای خواندن، ارسال ایمیل، مرور اینترنت، بازی کردن یا تماشای فیلم استفاده کنند و بعد بخوابند.

در طی یک دوره پنج روزه جداگانه، شرکت کنندگان در این مطالعه فقط مجاز به خواندن کتاب‌ها، مجلات یا روزنامه‌ها بودند، هرچند انتخاب محتوا با خود آنها بود. در هر دو حالت، تنظیم نور بسیارکم و به طور مشابه روشن بود، زمانی که شرکت کنندگان تصمیم به رفتن به رختخواب می‌گرفتند، در آن زمان چراغ‌ها خاموش شدند. محققان دریافتند که مصرف کنندگان تبلت و گوشی در هنگام خواب با مشکل روبروبودند اما کسانی که کتاب وروزنامه چاپی می‌خواندند راحت می‌خوابیدند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد بدن‌های کاربران گوشی‌های هوشمند و تبلت درطول شب برای تولید ملاتونین منتظر ماندند و به طور متوسط ‌۳۰ دقیقه بعد از پایان خواندن اینترنت به خواب رفتند. پس طرفداران خواندن خواب شبانه که می‌خواهند مطالعه هم بکنند چه راه حلی دارند؟ دافی در این مورد می‌گوید: به جز استفاده از کتاب‌ها و روزنامه‌های چاپی، هیچ پاسخ ساده‌ای وجود ندارد.

کد خبر 346073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.