تاسیس بندر خشک اصفهان در انتظار اجازه وزیر

درحالی ‌که قرار بر آن بود تا پایان سال 94، فاز اول بندر خشک اصفهان بهره‌برداری شود، اما اکنون با گذشت 3 سال از آن وعده، همچنان مدیر عامل بندر خشک اصفهان اظهار می‌کند وزیر راه و شهرسازی مجوز راه اندازی بندر خشک اصفهان را صادر نکرده است!

به گزارش ایمنا، وعده وعیدهای هرساله وزیر راه و شهرسازی به متولیان اجرای بندر خشک در اصفهان از موضوعاتی است که هنوز محقق نشده و طول عمر این پروژه را مانند صدها پروژه دیگر طولانی کرده است. اینگونه که در سال ۹۴ به صورت رسمی اعلام شده بود تا پایان 96 فاز نخست بندر خشک راه‌اندازی می‌شود، اما هنوز خبری از راه‌اندازی آن نیست و این تاخیر، همان نگرانی بود که پس از زمزمه‌های طرح احداث بندر خشک در سال ۱۳۹۳، از سوی تجار و صنعتگران، ابراز می‌شد.

این درحالی است که مهرعلیزاده استاندار فعلی اصفهان نیز در این مورد اظهار می‌کند: تیم بسیار قوی برای پیگیری مسائل بندر خشک تعیین و تمامی مجوزها اخذ شده است اما منتظر نظر وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون‌های مربوطه هستیم.

اصفهان مستعد ساخت بندر خشک است

حال با توجه به اهمیت احداث چنین بنادری در مناطق خشک، این سوالات مطرح می‌شود که چه مناطقی و با چه ویژگی‌هایی مستعد تاسیس بندر خشک هستند؟ اصفهان دارای چه ویژگی‌هایی برای تاسیس بندر خشک است؟ و چرا منطقه شرق اصفهان برای تاسیس این بندر انتخاب شده است؟

بندر خشک پایانه‌ای میان نقلیه‌ای درون‌مرزی است که مستقیماً با بندرهای دریایی مرتبط بوده و از نظر وسایل نقلیه دارای ظرفیت بالایی است و مصرف‌کنندگان می‌توانند واحدهای استاندارد کالا را از آن تحویل گرفته یا به آن تحویل دهند. بندری است که امروزه در اکثر کشورهای جهان نقش مهمی در بهبود و توسعه وضعیت حمل‌ونقل کالا به‌ویژه کالای کانتینری دارد.

در کشور ما نیز چند نقطه برای تاسیس بندر خشک جانمایی شده که از میان آنها استان اصفهان با قرار گرفتن در مرکز جغرافیایی سرزمین، منطقه ایده‌آلی برای طرح بندر خشک در کشور به شمار می‌آید. چرا که نه تنها ما بین دریای خزر و خلیج فارس قرار گرفته بلکه دسترسی به استان های غربی و شرقی را نیز آسان می‌کند.

از طرفی آب و هوای استان اصفهان در منطقه شرق، گرم و خشک و جوی پایداری دارد و از لحاظ پراکنش جمعیت منطقه پر تراکم نیست. ضمن آنکه برای اجرای این طرح نیاز به چند هزار هکتار زمین است که منطقه شرق اصفهان با توجه به قرار گرفتن در منطقه بیابانی این مهم را نیز داراست.

به‌ویژه که استان اصفهان به ‌عنوان کریدور حمل‌ونقل مرکزی کشور شناخته می‌شود و عبور شاه‌راه‌های اصلی و همچنین خطوط ریلی نقش این استان را در حمل‌ونقل بیشتر می‌کند.

به گفته کارشناسان وجود بیش از 24 هزار کیلومتر راه، از جمله آزادراه و بزرگراه‌ها در استان اصفهان، شرایط اقلیمی و جغرافیایی مطلوب برای توسعه صنعت و زیرساخت‌های حمل و نقل، ارتباط مناسب شبکه‌های ریلی و جاده‌ای برای توزیع مطلوب بار، مکان مناسب فرودگاه شهید بهشتی اصفهان برای توسعه حمل و نقل هوایی بین المللی با توجه به مرکزیت استان اصفهان و وجود مرکز پشتیبان کشور در مرکز هواشناسی استان از جمله عواملی است که نشان می‌دهد راه‌اندازی بندر خشک در این استان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

انتظار برای دریافت مجوز

با توجه به مزایای بندر خشک برای اصفهان موضوع قابل‌بحث آن است چرا اقدامی جدی برای راه اندازی آن نشده است؟

حبیب الله بهرامی مدیر عامل بندر خشک اصفهان در این مورد درگفت‌وگو با ایمنا می‌گوید: اکنون که در آغاز سال 97 قرار داریم هنوز وزارت راه و شهرسازی مجوز آن را صادر نکرده و وعده زمان خاصی را هم نداده‌ است. زیرا در نظر دارد که در ابتدا بندر خشک آپرین تهران راه‌اندازی و پس از آن مجوز ساخت بندر خشک اصفهان صادر شود.

وی تاکید می‌کند: درسفر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی به اصفهان باز هم موضوع دریافت مجوز بندر خشک را مطرح کردیم و مقرر شد این موضوع پیگیری شود.

این مسئول تصریح می‌کند: در صورتی که با موافقت وزیر راه و شهرسازی، مجوز راه اندازی بندر خشک به اصفهان داده شود، استان اصفهان اولین استان در کشور خواهد بود که این مجوز را کسب کرده است، فعلا تهران و اصفهان تنها بندرهای خشکی هستند که مصوبه هیات دولت را دریافت کرده‌اند، دیگر بندرهای خشک ایران فقط موفق به دریافت مجوزهای استانی شده‌اند، زیرا بندر خشک باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که مناطق دیگر آن شرایط را ندارند.

مدیر عامل بندر خشک اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 5 مجموعه استانداری، راه آهن، گمرک، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون از اعضای هیئت مدیره احداث بندر خشک هستند اظهار می‌کند: مکان فعلی بندر خشک در 30 کیلومتری شهر اصفهان در ضلع جنوب غربی ایستگاه راه آهن سیستان قبل از سگزی در نظر گرفته شده است که به دلیل نزدیکی به راه آهن و کانون بار، مناسب ترین مکان است.

وجود زیرساخت‌های بندر خشک

به گفته این مسئول تمام شرایط ایجاد بندرخشک از قبیل راه آهن سراسری، راه آهن دو خطه، نزدیکی به فرودگاه اصفهان و جاده ترانزیت در شرق اصفهان وجود دارد به علاوه اینکه با تاسیس چنین بندری، تبعات اقتصادی خشکسالی‌های اخیر در این منطقه جبران می‌شود.

بهرامی با اشاره به مزایای بندر خشک اظهار می‌کند: این نوع از بنادر مانند بندر ساحلی بوده و تخلیه بارگیری و مراحل گمرکی و ثبت سفارش در آن انجام می‌شود. این در حالی است که فعلاً تمام واردات و صادرات کالاها در بندرهای جنوبی کشور انجام می‌گیرد.

به اعتقاد این مسئول، بندر خشک جایگزینی برای بندرهای ساحلی به شمارمی‌آید و با توجه به اینکه طول مسافت زیاد است، فعالان می‌توانند در بندری که نزدیک محل سکونتشان است کالای خود را دریافت کنند. این روند علاوه بر آنکه باعث کاهش هزینه حمل‌ونقل و صرفه‌جویی در زمان و سوخت می‌شود باعث نگهداری کالا در محیط خوش آب‌وهوا نیز خواهد شد.

وی خاطرنشان می کند: به غیر از مزایای اشاره شده بندر خشک برای اصفهان، ایجاد هزاران فرصت شغلی از دیگر فواید این بندر خواهد بود تا جایی که ساخت فاز اول بندرخشک  برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و برای 3 تا 4 هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم در استان فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

کد خبر 346063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.