عروس شهرهای اسلامی نیاز به دیده شدن دارد

یک تحلیلگر سیاسی با پرداختن به حضور مدیران شهری اصفهان در اجلاس «شبکه شهرهای خلاق جهان»، از اهمیت دیپلماسی شهری و نیاز اصفهان به جهانی شدن برای تولید مجدد ثروت و ارزش آفرینی سخن گفت.

مجید کافی، دکترای روابط بین الملل و تحلیلگر سیاسی دیپلماسی شهری را برای اصفهان  نه یک فرصت و گزینه، بلکه ضرورتی آشکار، نیازی حتمی و فوریتی غیر قابل انکار می داند و در یادداشتی که برای خبرگزاری ایمنا نوشته، آورده است: شهردار اصفهان در روزهای اخیر برای چندمین بار طی دوران کوتاه مدیریتش عازم خارج از کشور شد تا اصفهان را در جهان نمایندگی و معرفی کند. دوازدهمین اجلاس شبکه شهرهای خلاق یونسکو از روز سه شنبه با حضور شهرداران مختلف کلانشهرهای حاضر در شبکه شهرهای خلاق جهان از جمله شهردار اصفهان در کراکوف لهستان افتتاح شد. در چارچوب همین اجلاس دیداری هم میان شهرداران اصفهان و کراکوف صورت گرفت و دو طرف و بر عقد خواهرخواندگی این دو شهر تاکید کردند.

اگرچه دیپلماسی شهری موضوعی تازه در ادبیات سیاسی و سیاستگذاری در ایران است، اما در اهمیت آن به هیچ وجه جای شک و شبهه ای نیست. در واقع شبکه ارتباطی بین شهرها زمینه مساعدی برای پرداختن به شماری از موضوعات را فراهم می کند که دیگر چارچوب های دیپلماسی موجود توان و ظرفیت پرداختن بهینه به آنها را ندارند. موضوعاتی مثل محیط زیست، فرهنگ، جهانگردی، فقر و جنسیت مباحثی جهانی هستند که شهرها از مزیت نسبی برای حل کردن آنها برخوردارند. این موضوعات روز به روز بیشتر به عنوان مباحثی شهری درک و تلقی می شوند و راه حل های آنها هم ذیل تعریف از شهر قرار می گیرد. این خود یکی از بهترین نمونه های «جهانی فکرکردن و محلی عمل کردن» است که مهمترین شعار جهانی شدن به حساب می آید.

در این راستا به نظر می رسد مهمترین آزمون در حوزه دیپلماسی شهری برای مدیریت جدید اصفهان در آذر ماه پیش رو رخ خواهد داد. روز و هفته اصفهان که قرار است به رسم سال های اخیر شاهد رخدادهای فرهنگی و هنری مهمی باشد، اکنون با تثبیت شدن در چهارچوب مرزهای ملی و با شناخته شدن در میان اهالی فکر و فرهنگ ایرانی در آستانه و بی‌تاب جهانی شدن است. با گذر از دوران درونگرایی باید درها را به روی جهان باز کرد و هفته اصفهان را به یک رویداد فراملی و جهانی تبدیل کرد. در آداب دیپلماتیک مرسوم است که هر سفری با سفری در همان سطح یا بالاتر ادامه پیدا خواهد کرد و از این رو سفرهای اخیر شهردار اصفهان به شهرهای مشهور جهان زمینه برای دعوت شهرداران این شهرها به اصفهان محسوب می شود.

قطعا مخاطبان برند اصفهان فراتر از تنها مردم ایران هستند و گام آغازین برای شناساندن این اسطوره شهر، گردهمایی های نمادینی از نوع هفته اصفهان است. دعوت کردن شهرداران همه شهرهای خواهر خوانده و شهرهای مشهور منطقه و جهان به اصفهان در پاییز پیش رو گامی محکم و لازم نه فقط برای به جا آوردن مناسک دیپلماسی شهری، بلکه برای بنیاد زیست جهان نوین اصفهان است. مردم هوشمند این دیار با به کار بستن ظرفیت های متعدد جغرافیا و اقلیم سخاوتمند اصفهان در طول هزاران سال شیوه های گوناگونی از زیست شرافتمندانه و پرشکوه انسانی را به وجود آورده و به تکامل رسانده اند. از کشاورزی و باغداری تا تولید و صنعت، آنچه در اصفهان رخ داده همواره در بالاترین و بهترین سطح بوده است. امروز اما نیاز این کهن شهر تماشایی، شیوه و رسم جدیدی از تولید ثروت، اشتغال و ارزش افزوده است. به اذعان همه کارشناسان فن، اقتصاد گردشگر محور خط اصلی توسعه اصفهان و مزیت نسبی چشمگیر آن برای رونق و پیشرفت است. از این رو همانطور که پدران ما پیش قراولان کشاورزی، تولید و صنعت بوده اند، وظیفه نسل کنونی نیز انطباق ملزومات جهان نو با داشته های اصفهان و توسعه و تکمیل منظومه اقتصاد گردشگر محور برای نخستین بار در کشور است.

از این رو دیپلماسی شهری برای اصفهان نه یک فرصت در میان فرصت ها، نه یک راه در میان راه ها و نه یک گزینه در میان گزینه ها، بلکه ضرورتی آشکار، نیازی حتمی و فوریتی غیر قابل انکار است برای سامان دوباره دادن به زیست جهان شهری که ادامه دادن به شیوه‌های پیشین تولید ثروت و ارزش آفرینی مثل کشاورزی و صنعت برای آن روز به روز دشوارتر می شود. از این رو به نظر می رسد که دور جدید دیپلماسی شهری اصفهان که طی یک سال اخیر آغاز شده است باید به همین نحو و حتی با قدرت بیشتر ادامه پیدا کند تا زمینه ساز شروع یک دوران پر افتخار دیگر برای اصفهان باشد. اصفهان در طی هزاران سال، ققنونس وار از پس هر حادثه و فاجعه و مصیبتی در خاکستر خود بالیده و رسم نوزایی و جوانی را تکرار کرده است. اکنون نیز شهر زخم ها و زخمه ها، خسته از دود و سر و صدا و گرد و غبار و زاینده رود خشک و برگهای زرد، منتظر همت فرزندان خود است تا دستی به سر و رویش بکشند و جهان را به تماشای عروس شهرهای اسلامی فرا بخوانند.

کد خبر 346043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشکان RO ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    1 0
    زنده باد دیپلماسی!