سفری به پایتخت فرهنگی لهستان

موزه‌های تاریخی و تحسین برانگیز، کلیساهای زیبا، رستوران‌های بین المللی، پارک‌های شلوغ و مملو از جمعیت، کراکوف را به یکی از محبوب‌ترین شهرهای اروپا تبدیل کرده که سفر به آن زیاد گران تمام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آنچه اهمیت دارد این است که هر شهر با وجود یک نگرش درست می تواند خلاق‌تر از آن چیزی باشد که در حال حاضر است. در واقع یک مکان خلاق دارای فرهنگی قوی است؛ جایی که افراد می‌توانند استعدادهای خود را بیان و از این استعدادها برای بهره مندی عمومی و صلاح همگان استفاده کنند.

در چنین شهرهایی معماری قدیم و جدید به نمایش گذاشته شده و الگوی طراحی خیابان ها جالب و متنوع است. همچنین تبادل نظریات، گسترش طرح‌های خلاق، فروش محصولات و انجام خدمات مختلف این شهرها را به یک بازار داد و ستد طبیعی تبدیل کرده است. یکی از این مکان ها شهر کراکوف است.

کراکوف؛ شهر خلاق از نگاه سازمان یونسکو

سازمان یونسکو در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ کراکوف را به عنوان شهر ادبیات معرفی کرده و ۱۰ موضوع کلیدی برای توسعه جامعه محلی ادبی این شهر ارائه کرد که شامل ادغام بخش های ادبی متنوع، ایجاد ارتباط بین ادبیات و سایر صنایع خلاق، ایجاد نگرش نسبت به مطالعه و ادبیات، سازمان دهی رویدادهای ادبی و جشنواره‌های مختلف، حمایت از صنعت گسترش کتاب، بهبود شرایط برای حضور ادبیات در فضای عمومی، گسترش برنامه های تحصیلی، تقویت ارتباط میان ادبیات و حقوق بشر، تقویت همکاری بین المللی، توسعه برنامه ادبی آموزش و پرورش است.

کراکوف؛ شهر توریستی لهستان

این شهر که از آن به عنوان پایتخت فرهنگی لهستان یاد می‌شود در سراسر سال میزبان نمایشگاه‌ها، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی است که شامل نمایش فیلم و همچنین اجراهای گوناگون تئاتر و موسیقی است. همزمان با آغاز سال نو، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای همگانی کراکوف در میدان اصلی بازار این شهر برگزار می‌شود. شهر کراکوف که به دلیل زیبایی بی بدیلش به آن لقب " فلورانس لهستان" نیز داده می‌شود، دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود.

با پیاده روی در این شهر به گذشته‌های دور سفر کنید

بخش تاریخی شهر به یک محوطه بزرگ پیاده‌روی تبدیل شده که گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. اما اگر پیاده‌روی برای‌ افراد دشوار باشد، می‌توانند با استفاده از کالسکه‌ به تاریخ سفر کنند. دوچرخه، ماشین‌های برقی و اتوبوس‌های دوطبقه گردشگری گزینه‌های دیگری برای گردش در این شهر تاریخی هستند.

سیستم کارآمد حمل و نقل عمومی

با وجود این که این شهر مترو ندارد، سامانه حمل‌ونقل عمومی که شامل تراموا و اتوبوس‌های شهری است تا حدود زیادی کارآمد بوده و افراد می‌توانند بلیت اتوبوس و تراموا را از دکه‌های روزنامه فروشی، دستگاه‌های فروش بلیت و برخی از ایستگاه‌های شهر تهیه کنند.

رستوران های قرون وسطی

وجود رستوران های بین المللی و قرون وسطای متنوع در کراکوف می تواند غذاخوردن شما را در این پایتخت فرهنگی به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل کند؛ غذا خوردن در این شهر از آن جهت لذت بخش است که ساکنان آن به سلامتی خود بسیار اهمیت می دهند.

حس زیبایی را در هتل " ساسکی" تجربه کنید

هتل ساسکی یک عمارت تاریخی بزرگ قدیمی است که اصالت خود را با وجود امکانات مدرن ضروری برای یک هتل امروزی حفظ کرده است. بنابراین چنانچه گردشگران در جستجوی هنر و معماری بخش مرکزی اروپا هستند و تمایل ندارند برای آن هزینه زیادی پرداخت کنند بازدید از این هتل را نباید از دست بدهند. این هتل که در مرکز قدیمی شهر کراکوف قرار دارد، تا بازار اصلی شهر ۷۰ متر فاصله دارد. طراحی داخلی اتاق‌های این عمارت زیبا به سبک قدیمی و کلاسیک طراحی شده و تمام امکانات رفاهی برای آنها در نظر گرفته شده است.


تماشای فیلم چهار بعدی در موزه زیرزمینی شهر

 موزه زیرزمینی کراکوف که سرانجام در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید در واقع یک شهر زیرزمینی دوست داشتنی است که بزرگ‌ترین و زیباترین میدان قرون وسطی در اروپا در آن جای گرفته است، به گونه ای که گردشگران با قدم نهادن به این موزه در واقع به یک بازار قرون وسطی وارد می شوند. آنها راه پله‌های باستانی را پشت سر گذاشته و با تماشای فیلم‌های مستند و چهاربعدی شما به گذشته های دور سفر می کنید.

معدن باستانی نمک در شهر کراکوف

یکی از جاذبه‌های زیبای این شهر معدن نمک ویلیچکا(Wieliczka)  است که افراد مشهوری مانند گوته از آن بازدید کرده‌اند. این در حالی است که علاقه مندان بازدید از این معدن باید ۲ هزار متر در زیر زمین راه بروند که تقریبا حدود ۳ ساعت طول می کشد، اما دیدن منظره‌ بی نظیر و بکر معدن ارزش این همه سختی را دارد. در واقع گردشگران این معدن باستانی از تماشای تجهیزات معدن باستانی و مهارت ساکنان این سرزمین در استفاده از معادن نمک حیرت‌زده خواهند شد.علاوه بر این امروزه در حومه جنوب شرقی شهر کراکوف، معدنی وجود دارد که حدود ۹۰۰ سال است از آن بهره‌برداری می‌شود و یکی از موسسات سودآور صنعتی جهان محسوب می شود.

قدیمی‌ترن دانشگاه لهستان در شهر کراکوف

قدیمی‌ترین دانشگاه لهستان که بیش از ۶۵۰ سال قدمت دارد در این شهر تاریخی واقع شده است. دانشگاه یاگیلونیا (Jagiellonian) که بهترین کالج لهستان محسوب می شود در پایان قرن ۱۵ به‌عنوان یک ساختمان گوتیک تاسیس شد. این در حالی است که ستاره شناس مشهور، کوپرنیک در دانشگاه یاگیلونیان تحصیل کرده است. در واقع بازدید از حیاط این دانشگاه رایگان و بدون هزینه است و در محوطه آن رویدادها و امکانات فرهنگی و هنری مانند تئاتر و کنسرت فضای باز برگزار می شود.


 کراکوف تنها به علت جاذبه های گردشگری در دنیا شناخته نمی شود بلکه این شهر توانسته به عنوان مرکز توریسم پزشکی در اروپا شناخته شود. بر اساس گزارشات سالانه بیش از ۲۵۰ هزار نفر خارج از مرزهای لهستان برای دریافت خدمات پزشکی به این شهر مراجعه می کنند. جراحی های پلاستیک و خدمات دندانپزشکی از جمله مواردی هستند که به علت خوش هزینه بودن (چیزی معادل نصف قیمت و حتی در بعضی موارد یک سوم هزینه) و البته کیفیت بالایانجام آن ها در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی، از اقبال بالایی برای جذب گردشگران پزشکی برخوردار هستند. همین تعیین عنوان "مرکز توریسم پزشکی" برای کراکوف باعث شده تا انجام خدمات پزشکی بیش از پیش با آخرین استانداردهای جهانی همسو باشد.

کد خبر 346010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.