تعطیلات با هیجان فوتبال و کتاب و خندوانه

تعطیلات این هفته از آن تعطیلات رویایی است که هم عید است و هم می توان در آن از لذت خواندن کتاب و تماشای فیلم و فوتبال های جام جهانی لبریز شد. با ما و بسته پیشنهادی ما برای تعطیلات آخرهفته همراه شوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هرچند تلویزیون، گزینه مورد علاقه من و خیلی از ما برای تعطیلات نیست اما همچنان کلاه قرمزی عروسک محبوب ومهران مدیری مجری مورد علاقه ام است و نمی شود از دیدنشان در تلویزیون لذت نبرد. خبر خوب اینکه امشب مهران مدیری مهمان خندوانه خواهد بود. درواقع این برنامه به نوعی جبران مهمان شدن رامبد جوان در روز سال تحویل در برنامه دورهمی خواهد بود و قطعا رامبد جوان برنامه جالبی برای سورپرایز کردن ما و مدیری خواهد داشت.

این بار مهران مدیری به دعوت رامبد جوان میهمان خندوانه شده است و قطعا جذاب ترین برنامه این تعطیلات در تلویزیون هم خواهد بود. این برنامه پاسخی به شایعاتی است که می‌گفت مدیری اعلام کرده هیچ وقت  به خندوانه نمی روم! از تدارکات شبکه دو برای عید فطر هم؛ پخش دو قسمت جدید از مجموعه «کلاه قرمزی» است که جمعه و شنبه (۲۵ و ۲۶ خرداد) ساعت ۱۲ به روی آنتن می‌رود. تکرار این مجموعه نیز در همان روز ساعت ۱۷ پخش می‌شود.

فردوسی پور و هنر شفاف اندیشیدن

این چند شب حتما سرتان گرم مسابقات جام جهانی و به خصوص بازی های ایران است. اما پیشنهاد من به شما این است که همینطور که از گوشه چشم عادل فردوسی پور را در تلویزیون می بینید کتابی که به تازگی در نشر چشمه ترجمه کرده است با عنوان هنرشفاف اندیشیدن را هم تهیه کنید و بخوانید. این کتاب درباره فوتبال نیست. درباره زندگی است. استراتژی هایی برای زندگی بهتر.

کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» (The Art of Thinking Clearly) کتابی است که نویسنده‌ مطرح سویسی، «رولف دوبلی» آن را نوشته و «عادل فردوسی‌پور» آن را ترجمه کرده است. در بخشی از این کتاب می خوانید: «آیا تا به حال... زمان صرف چیزی کرده‌ای که در آینده احساس کنی ارزشش را نداشته؟ به انجام کاری که می‌دانی برایت مضر است اصرار کرده‌ای؟ سهام خود را خیلی زود یا خیلی دیر فروخته‌ای؟ موفقیت را نتیجه‌ی کار خود و شکست را نتیجه‌ی تاثیر عوامل بیرونی دانسته‌ای؟ روی یک اسب به اشتباه شرط بسته‌ای؟ این‌ها نمونه‌هایی‌اند از خطاهایی که همه‌ ما در تفکر روزمره‌ی خود دچارشان می‌شویم. اما با شناخت چیستی آن‌ها و دانستن نحوه‌ی شناسایی‌شان، می‌توانیم از آن‌ها دوری کنیم و تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیریم.»

هنر شفاف اندیشیدن سومین کتاب فردوسی‌پور است که امسال از سوی «نشر چشمه» وارد بازار کتاب شد. این کتاب توانست در روزهای ابتدایی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به پرفروش‌ترین کتاب این انتشارات مبدل شود. فردوسی‌پور در مقدمه بر ترجمه‌ فارسی این کتاب می‌گوید: «تصور کنید در زمین هیچ خطایی اتفاق نمی‌افتاد. آن وقت واژه‌ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج هم ‌معنا نداشت. اشک‌ها و لبخندها محو می‌شدند و زیبایی فوتبال هم ‌رنگ می‌باخت. آدم‌ها شبیه ربات‌های برنامه‌ریزی‌شده بودند که وظیفه‌شان بردن بدون کوچک‌ترین اشتباه بود. حالا تصور کنید که در این جهان پهناور که هزاران زمین فوتبال را در خود جای داده، قرار می‌شد هیچ انسانی دچار خطا و اشتباهی نشود؛ آیا جهان بهتری داشتیم؟ جنگ‌افروزی‌ها به پایان می‌رسید؟ جرم و جنایت از صحنه‌ی روزگار محو می‌شد؟ انسان‌ها با یکدیگر روابط بهتری برقرار می‌کردند؟ پاسخ به این پرسش‌ها و پیش‌بینی جهانی که هرگز تجربه‌اش نکرده‌ایم، کار دشواری است؛ اما آنچه قابل پیش‌بینی است، آن است که هر چه بیشتر خطاهای خود را بشناسیم، رویکرد بهتری به زندگی خود خواهیم داشت. از آنجا که خطاهای بشری در طول حیاتش از الگوهای مشابهی پیروی می‌کنند، امکان شناختن آن‌ها نیز امری ممکن است.»

شب عید فطر مشق ترنج در خانه صفوی

به علاقمندان خوشنویسی پیشنهاد می کنم در این تعطیلات سری به کافه صفوی بزنند.شب عید فطر امسال، نگارخانۀ صفوی میزبان اولین نمایشگاه گروهی خوشنویسی و تذهیب «مشق ترنج» است که با حضور اساتید در کنار هنرمندان جوان ممتاز خوشنویسی و نگارگری از شهرهای اصفهان، تهران، تبریز، ساری، آمل و شیراز برگزار می‌شود.

گالری صفوی با سیاست حمایت از هنرمندان و آثار فاخر هنری در راستای آشنایی هنر در میان مردم گام برمی‌دارد و تلاش می‌کند تا با برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست بتواند رونق اقتصادی بیشتری نیز در بازار هنر ایجاد کند. این چندمین برنامۀ نمایشگاهی است که با همکاری امیر رجایی به عنوان نمایشگاه‌گردان، در گالری صفوی برگزار می‌شود و  این‌بار این گالری میزبان هنرمندان خوشنویس اصفهان و دیگر شهرهای ایران است. هم‌چنین این گالری شرایطی را مهیا کرده است تا مانند برخی نمایشگاه‌های قبلی طی چندین شب ورکشاپ(کارگاه) هنر خوشنویسی و تذهیب نیز در ایوان خانه صفوی برگزار شود.

افتتاح نمایشگاه نقاشی رضا مزروعی در گالری متن

اگر گالری گردی دوست دارید خبر خوب اینکه روز جمعه افتتاحیه نمایشگاهی از آثار نقاشی "رضا مزروعی" با عنوان "دگرشده‌ها، تلاقی‌ها و تعامل" در گالری متن برگزار می‌شود. این نمایشگاه، چهارمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است و برای خلق این آثار، شناخت خودآگاه و پذیرفتن و نپذیرفتن و شناخت ناخودآگاه‌ مورد توجه هنرمند بوده است.

آثار نقاشی ارایه شده در این نمایشگاه همگی با استفاده از تکنیک اکریلیک روی بوم خلق شده‌اند و انتخاب نام "دگرشده‌ها، تلاقی‌ها و تعامل" برای این مجموعه نامی بینامتنی است که از نام‌های دیگر بیرون کشیده شده است، اما برای درک بهتر مخاطبان از این نمایشگاه باید به دو کلمه "اسطوره" و "انسان مدرن" اشاره کرد که موضوع نقاشی‌های این نمایشگاه است.

 در واقع موضوع مورد اشاره در این نقاشی‌ها اتفاقات روزمره‌ای است که در زندگی انسان امروزی یا همان انسان معاصر درحال وقوع است و تلفیقی از ناخودآگاه و خودآگاه هر فرد به شمار می‌رود. تاثیرات ناخودآگاه ما از ازل در ذهن همه ما باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به بحث قومیت، ملیت، دین و مذهب و عواملی این‌چنینی اشاره کرد.

 "رضا مزروعی" متولد سال ۱۳۷۰ و دانش‌آموخته کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر اصفهان است. وی هم‌چنین دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد نقاشی است و نمایشگاه " دگرشده‌ها، تلاقی‌ها و تعامل" چهارمین نمایشگاه انفرادی وی به شمار می‌رود، ضمن اینکه در ۱۷ نمایشگاه گروهی در ایران نیز شرکت داشته است. مزروعی تا کنون موفق به دریافت عنوان برگزیده از جشنواره خوارزمی در رشته هنر و معماری نیز شده است، هم‌چنین در دوسالانه نقاشی اصفهان در سال ۹۴ و جشنواره بین‌المللی رضوی سال ۹۵ نیز تقدیر شده است.

نمایشگاه "دگرشده‌ها، تلاقی‌ها و تعامل" جمعه ۲۵ خردادماه  ساعت ۱۷ افتتاح می‌شود و علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۶ تیرماه صبح‌ها ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعد از ظهرها ساعت ۱۷ تا ۲۰ به گالری متن، واقع در خیابان آبشار اول، پلاک ٢٥ مراجعه کنند.

تئاتری ها چای تلخ را در فرشچیان ببینند

خبر خوب برای تئاتری های اینکه نمایش "چای تلخ" به نویسندگی علیرضا کلاهچیان و طراحی و کارگردانی هومن حیدری در تالار فرشچیان روی صحنه است.

داستان این نمایش درباره زنی است که دو بار ازدواج کرده است و در هر دو ازدواج که در این نمایش به‌صورت مشترک در افکار این زن دیده می‌شوند به دلیل اینکه نمی‌تواند از مشکلات خود حرف بزند و سکوت عجیبی دارد به مشکل برخورده است و هر دو زندگی وی به پایان رسیده است، که در نمایش چای تلخ، این دو زندگی همزمان نشان داده می‌شود.

"چای تلخ"در واقع  نمایشی اجتماعی است که در بحث فرامتنی به مشکلات بعد از ازدواج می‌پردازد و به نوعی نشان می‌دهد که اگر از کودکی یا در ناخودآگاه ما مشکلی وجود داشته باشد تاثیرش را در آینده نیز نشان خواهد داد. در این نمایش "مونا بدیع‌صنایع"، "مهرزاد مشکل‌گشا" و "سام کوراوند" به ایفای نقش می‌پردازند، ضمن اینکه"مهدی غلامی" طراحی پوستر و بروشور را به عهده داشته است، "رضا موضوعی" نیز به عنوان دستیار کارگردان و منشی صحنه و "زینب نصر" نیز مدیریت صحنه را عهده‌دار است.

نمایش "چای تلخ"  تا یکم تیرماه ساعت ۲۰ در سالن اصلی مجموعه فرهنگی هنری استاد فرشچیان، واقع در  پل ابوذر، ابتدای خیابان توحید به روی صحنه می‌رود و علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به نشانی partaktichet.com مراجعه کنند.

شغل پدر

اگر از علاقمندان جدی کتاب هستید خواندن کتاب "شغل پدر" از "سرژ شالاندن" را به شما پیشنهاد می کنم. کتابی که یک نفس شما را دنبال خودش می کشاند. «شغل پدر» رمانی نیست که به ذهن استراحت بدهد؛ خواننده با آن درگیر می شود ونمی تواند آن را کنار بگذارد. خواندن «شغل پدر» چنان دگرگونی عجیبی در خواننده ایجاد می‌کند که به طرز فراموش‌نشدنی حس می‌کنید سرژ شالاندن شما را به عمق کتاب برده است.

شخصیت اصلی با مرگ پدر یکی یکی خاطرات را از ذهن بیرون می کشد. زمانی که انسان سعی در رو در رو شدن و نگاه کردن به دوران کودکی خود را دارد به نهایت زیبایی دست می‌یابد. عجب کتابی است «شغل پدر»! در هر صفحه، خواننده را با فروتنی سبک، شدت احساسات، و بازتابی زیبا از داستان، جذب می‌کند تا زمانی که عدم واقعیت داشتن حقیقت را بپذیرد. «شغل پدر» داستانی نفس‌گیر میان دوران کودکی و دنیای فردی بالغ است، که مابین آن‌ها تعادل ایجاد می‌کند. اگر تا امروز کتاب را نخواندیده اید برای تعطیلات آن را دست بگیرید.

کد خبر 345999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    0 0
    لطفا هرهفته ازین مطالب بذارین.راهنمایی خوبیه