۱۰۰ میلیون تومان و یک ایده

امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان از حدود ۱۲ سال پیش یعنی در سال ۸۵ آغاز به کار کرد و قراردادهای متعددی در خصوص پروژه های مشارکتی بین شهرداری اصفهان با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امضاء شد تا اصفهان مسیر توسعه و پیشرفت را به خوبی بپیماید.

به گزارش ایمنا، در ساختار جدید امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان به «سازمان سرمایه‌گذاری» ارتقاء پیدا کرد و وارث یک فکر و اندیشه صحیح شد که البته برای رونق و پیشرفت شهر اصفهان این مهم نیازمند اصلاح است. مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان که در تیم جدید مدیریت شهری از جامعه دانشگاهی و اقتصادی انتخاب شده بر روی تغییر مدل های مشارکت در سرمایه گذاری شهری کار می کند و معتقد است که سبد شهرداری به سمت سرمایه‌گذاری‌های کلان است هر چند  سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان هم سرمایه‌گذاری‌های کلان و هم محدود دارد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار ایمنا با «شهرام رییسی، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان»  را در ادامه می‌خوانید:

بیشتر مخاطبان سازمان در جذب سرمایه برای انجام امور زیربنایی از اصفهان است یا شهرهای دیگر؟

مجموعه سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان تاکنون هم سرمایه‌گذار خارجی داشته هم سرمایه‌گذاران اصفهانی؛ نمونه بارز پروژه مشارکتی با سرمایه‌گذار خارجی، آکواریوم ناژوان بود که با مشارکت یکی از شرکت‌های سرمایه گذاری مطرح ترکیه به سرانجام رسید.

شیوه‌های تعامل سازمان با سرمایه‌گذاران چگونه است و نوع الگوهای مشارکت در سازمان چگونه تعریف میشود؟

بر اساس اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، شاکله‌ای شکل گرفته است، البته از نظر آماری عمده مشارکت‌های عمرانی پیرامون بخش مسکن و ساختمان بوده است. ۹۰ درصد پروژه های مشارکتی شهرداری اصفهان در بخش ساختمان بوده است، در واقع شهرداری اصفهان آورده‌ خود که زمین بوده را در اختیار داشته و از طریق فرایندهایی با بخش خصوصی مشارکت کرده تا بخش خصوصی عملیات ساخت تجاری، مسکونی یا اداری را انجام دهد و در نتیجه این فعالیت اقتصادی، سهم مشارکت‌ها تقسیم شود.

البته مشارکت‌ها تنها محدود به این موارد نیست و سایر ابزارها و رویه‌های مشارکت را نیز دنبال می‌کنیم، به عنوان مثال برای احداث برخی از ایستگاه‌هایBRT  از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شده و نتایج فعالیت‌های تبلیغی جوابگوی هزینه‌های این بخش بوده است. در حوزه مدیریت پسماند نیز دو پروژه خوب آغاز شده که هنوز هم ادامه فرایند می‌دهند. برنامه‌ای که در سال ۹۷ برای سازمان سرمایه گذاری به صورت مستدل و منسجم در سه محور تعریف شده، برنامه‌های توسعه‌ای و اجرایی است، در نظر داریم به سمت سایر محورهایی که می‌تواند جذب سرمایه گذاری کند، پیش رویم.

این محورها شامل چه مواردی است؟

محورهای سرمایه گذاری در اصفهان شامل پنج بخش اصلی است، بخش نخست حمل و نقل است که در این بخش پروژه‌هایی از سوی معاونت حمل و نقل اعلام و ما بر اساس توان تخصصی آنها را برای اجرا در اختیار بخش خصوصی قرار می دهیم.

دومین محور خدمات شهری است، به عنوان مثال استفاده از انرژی پاک و خورشیدی که مصوبه شورا است یا در حوزه پسماند پروژه‌هایی که نیازمند تکنولوژی‌های نوین است، مثل هاضم بی‌هوازی دنبال می‌شود.

گردشگری و تفریح سومین محور است، مواردی همچون احداث هتل؛ البته برخی اولویت‌ها معرفی شده که همه در همکاری مستقیم با دستگاه متولی در شهرداری دنبال خواهد شد.

چهارمین و آخرین محور تعریف شده برای جذب سرمایه‌گذار استفاده از فناوری‌های نوین است که بخش مسکن و ساختمان نیز در کنار آن قرار دارد.

با توجه به صحبت‌های مطرح شده، سرمایه‌های کلانی برای مشارکت در سرمایه‌گذاری نیاز است، آیا با ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان سرمایه‌گذاری انجام داد که بازخورد داشته باشد؟

میزان سرمایه برای مشارکت بسیار مهم است، پروژه‌هایی که در مدیریت شهری مطرح می‌شود به صورت کلان است و مبالغ بالایی نیاز دارد، اما این بدان مفهوم نیست که سایر سرمایه‌های محدود اجازه همکاری با شهرداری اصفهان را نداشته باشد. به عنوان مثال برای یکی از اماکن ورزشی شهر، سرمایه‌گذار با سرمایه اندکی در فرایند مبتنی بر فراخوان شرکت کرد تا سرمایه گذاری کند و سرمایه در مدت زمانی مشخص شده باز گردد. سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان هم سرمایه‌گذاری‌های کلان و هم محدود دارد، البته سبد ما به سمت سرمایه‌گذاری‌های کلان است مثل پروژه هاضم اما باز هم فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌های کم وجود دارد.

با ۱۰۰ میلیون تومان اگر فردی همراه با ایده سرمایه‌گذاری به سازمان مراجعه کند، می‌تواند به نتیجه برسد، اما اینکه پیشنهاد سرمایه‌گذاری از سمت ما باشد در قالب فراخوان اعلام خواهد شد. به عنوان مثال برای بازسازی خانه تاریخی یا انجام اقدام فرهنگی سرمایه زیادی نیاز نیست، البته باید اطلاع رسانی‌ها به گونه‌ای باشد که طیف گسترده‌ای از شهروندان به سمت سرمایه‌گذاری جذب شوند. آنچه باید در این راستا اذعان کرد اینکه تاکنون آن‌گونه که باید در این رابطه اقدام نشده و نتوانسته‌ایم مخاطبان علاقمند به سرمایه‌گذاری را درگیر سرمایهگذاری کنیم.

آیا سرمایه‌ها باید صرفاً نقدی باشد؟

خیر، الزاماً اینگونه نیست.

یعنی چنان‌چه آورده یک سرمایه‌گذار قطعه زمین باشد، می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مشارکت کند؟

به نکته خوبی اشاره کردید. این موضوع به عنوان طرح جدید مطرح شده تا مدل مشارکت قبلی را تغییر دهیم؛ در مدل قبلی آورده شهرداری زمین و پروانه ساختمانی بود و شریک یا همان سرمایه گذار منابع نقدی برای انجام ساخت و ساز ارایه می‌کرد ولی اخیراً در شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان مصوبه‌ای دریافت شد تا مدل مشارکت را تغییر دهیم و مشارکت‌ها به سمت سه جانبه در شرایط خاص پیش رود. در این راستا درصدد هستیم زمین در مقیاس بزرگ از سرمایه‌گذار دریافت کنیم، آورده شهرداری پروانه ساخت باشد و از سوی دیگر ساخت انجام شود تا فضای ساخت و ساز رونق بگیرد. این دارای شرایط خاص است و باید دستورالعمل های آن صادر شود.

مردم چگونه می‌توانند از این دستورالعمل‌ها اطلاع پیدا کنند؟

تا اواسط تیرماه ۹۷ از سایت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان رونمایی می‌شود و از طریق آن عملکردها، فرصت‌های سرمایه گذاری و نحوه مشارکت اطلاع رسانی خواهد شد.

 تا چه اندازه سازمان در جذب سرمایه گذاران خارجی موفق عمل کرده است؟

استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها موفقیت بیشتری داشته، اما این تمام ظرفیت اصفهان نیست و به نظر می‌رسد بیش از اینها می‌توانستیم موفق عمل کنیم. آکواریوم ناژوان، همچنین شهر رویاها در مشارکت با سرمایه گذار چینی انجام و نمونه موفق سرمایه گذاری خارجی به شمار می‌رود.

اگر حجم کل سرمایه گذاری‌ها و پتانسیل شهر اصفهان را در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که می‌توانستیم سرمایه گذاری‌های بیشتر و بهتری انجام دهیم. سرمایه‌گذار خارجی تابع شرایط دیگری همچون شرایط اقتصادی و ارتباطات بین الملل نیز خواهد بود، در واقع فرایند جذب و ورود سرمایه گذاری خارجی پیچیده است. در سال ۹۷ بسترهای لازم برای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران فراهم شده است، به هر حال اگر سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها خوب باشد، سرمایه‌گذاران استقبال بهتری خواهند داشت.

مشارکت در احداث هتل چقدر سرمایه نیاز دارد؟

متوسط سرمایه برای ساخت یک هتل بیش از دو میلیارد تومان است، البته بستگی به ابعاد زمین هتل، موقعیت زمین و بسیاری از دیگر پارامترها دارد که در میزان سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. بر اساس مصوبه شورای شهر، هتل سازی از پرداخت عوارض مربوط به پروانه معاف است، البته خرید و احیاء خانه‌های تاریخی نیز برای توسعه گردشگری، سرمایه گذاری مناسب به شمار می‌رود و بازگشت سرمایه خوبی دارد.

به عنوان تامین کننده مالی برای شهر، میزان حضور در بودجه سالانه شهرداری چقدر است؟

در بودجه سال ۹۷ با توجه به اینکه هنوز سازمان شکل نگرفته بود، برای ما سهم مشخصی در نظر گرفته نشد، اما این بدان معنا نیست که مشارکت مورد توجه قرار نگرفته است.

کد خبر 345983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م. بيگي DE ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    0 0
    سلام.... چرا هتل هاي وعده داده شده در شهرك شهيد كشوري... كه قرار بوده سالها پيش احداث گردد... ساخته نميشود؟؟؟؟؟!!!!!