۳۰ تا ۴۰ ساله‌ها بیشترین اهدا کننده خون اصفهان هستند

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه سن مناسب برای اهدای خون بین ۱۸ تا ۶۰ سال بوده و وزن مناسب برای این افراد بالای ۵۰ کیلوگرم برآورد شده است، گفت در حال حاضر به صورت میانگین می‌توان گفت که ۳۰ تا ۴۰ ساله‌ها بیشترین اهدا کنندگان خون استان اصفهان هستند.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امروز ۲۴ خرداد مصادف با ۱۴ ژوئن از سوی سازمان بهداشت جهانی با عنوان "روز تجلیل از اهداکنندگان خون داوطلبانه" نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: کشور ایران نیز شش سال است که به کشورهای دارای اهداکنندگان خون داوطلبانه پیوسته است و این مراسم را برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه هنوز در برخی از کشورها اهدای خون به صورت جایگزین و یا با پرداخت هزینه انجام می‌شود، اضافه کرد: کشور ایران در این خصوص از جایگاه خوبی در منطقه قرار دارد و خون مورد نیاز بیماران از محل خون‌های اهدایی تامین می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه سن مناسب برای اهدای خون بین ۱۸ تا ۶۰ سال بوده و وزن مناسب برای این افراد بالای ۵۰ کیلوگرم برآورد شده است، تصریح کرد: در حال حاضر به صورت میانگین می‌توان گفت که ۳۰ تا ۴۰ ساله‌ها بیشترین اهدا کنندگان خون استان اصفهان هستند.

وی در خصوص شرایط لازم برای اهدای خون نیز گفت: فردی که قصد اهدای خون را دارد باید در سلامت کامل جسمی و روحی قرار داشته باشد.

زینلی با بیان اینکه افراد دارای بیماری‌های خاص، افراد دارای فشار خون و افراد مبتلا به بیماری قند نمی‌توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند، ادامه داد همچنین کسانی که در روزهای منتهی به مراجعه برای اهدای خون اعمال جراحی انجام داده باشند نیز نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند.

بیماران تالاسمی و اعمال جراحی مصرف کنندگان عمده خون اصفهان

وی مصرف کننده عمده خون استان اصفهان را بیماران تالاسمی و اعمال جراحی در اتاق‌های عمل دانست و افزود: باید توجه داشت که مراکز درمانی استان اصفهان همواره فعال بوده و نیاز به خون دارند.

 مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه هر ساله حدود ۲۰ درصد از مراجعه‌کنندگان قادر به اهدای خون نیستند، اضافه کرد: از این رو از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۷ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند که ۳۵ هزار نفر از آنها موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر علی رغم نبود مرکز اهدای خون در برخی از شهرستان‌ها نیازی به احداث مرکز اهدای خون جدید در استان اصفهان نداریم، افزود: شورای عالی انتقال خون کشور تصمیم‌گیرنده در خصوص ساماندهی شبکه انتقال خون کشور است و راه‌اندازی مراکز جدید بر اساس تصمیمات این شورا انجام می‌شود و از این رو نیازی از سوی این شورا اعلام نشده است.

زینلی وضعیت ذخایر خونی استان اصفهان را مطلوب دانست و افزود: البته باید توجه داشت که در این شرایط نیز اهداکنندگان نباید نیازمندان را فراموش کنند.

کد خبر 345968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.