۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
چگونه اضطراب امتحان را کم کنیم؟

امتحان و آزمون های علمی روشی برای ارزیابی آموخته های فراگیران است. ایجاد آمادگی برای حضور در امتحان اعم از آمادگی های علمی و روانی، خود یک مهارت محسوب می شود که می توان در قالب روش های نوین موفقیت در امتحان از آنها استفاده کرد.

به گزارش ایمناو به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اصفهان، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اظهار کرد: برای یادگیری درس‌های حفظی روش «پسخات» توصیه می‌شود، این عنوان برگرفته از حرف ابتدایی شیوه‌های پیش خوانی، سؤال کردن، خواندن، از برگویی و تمرین است. در این روش، ابتدا مقدار مطالبی را که قرار است مطالعه شود مشخص کنید و سپس آن مطالب را به سرعت بخوانید (پیش خوانی)، سپس عنوان به عنوان، از خود سؤال کنید و به سؤال‌ها پاسخ دهید، بلافاصله بعد از پاسخ، مطالب ذیل آن عنوان را بخوانید، این خواندن باید دقیق باشد و در هنگام خواندن، زیر مطالب خط بکشید و همزمان حاشیه نویسی نیز بکنید.

زهره سعادتمند افزود: در این مرحله دانشجو باید دوباره برگردد و عنوان به عنوان، مطالب خوانده شده را از خود سؤال کند و ازبرگویی کند، یعنی مطالب را از حفظ بیان کند و در نهایت تمرین‌ها یا پرسش‌ها را پاسخ دهد.

وی گفت: معمولاً دانشجویان در زمینه یادگیری دروسی مانند ریاضی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. در خواندن این دروس نیز باید ابتدا باید قسمتی را که می‌خواهد بخواند، معین کند، سپس با سرعت نگاهی به همه مطالب بیندازد، یعنی همه مطالب را پیش خوانی کند و در مرحله بعد، قسمت‌های مربوط به هم را مجزا کند و از قسمت اول با دقت شروع به خواندن کند و در حین خواندن، مثال‌ها را ابتدا خود حل کند و بعد به حل کتاب مراجعه کند و برای این کار اصرار داشته باشد.

مدیر گروه سابق برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: اگر کسی برای حضور در جلسه امتحان به اندازه کافی مطالعه نکرده باشد و علائم اضطراب را نشان می‌دهد، این اضطراب نیست، بلکه ترس از امتحان است و بدیهی است کسی که از امتحان می‌ترسد، باید بیشتر مطالعه کند.

سعادتمند گفت: اگر دانشجو با توجه به نکته‌های قبلی باز هم احساس می‌کند که در جلسه امتحان آن قدر اضطراب دارد و باعث افت شدید نمره‌های درسی او می‌شود، بایستی این نکات را رعایت کند و اگر باز هم مشکل برطرف نشد، به مشاور مراجعه کند.

این استاد گروه علوم تربیتی در ادامه تصریح کرد: داشتن مقداری اضطراب در اول جلسه امتحان امری طبیعی است و نباید از این اضطراب ترسید. دانشجو باید حرکت به سمت ساده‌ترین سؤال را ادامه دهد، زیرا وقتی یکی دو سؤال ساده را پاسخ داد و برگشت، میزان اضطراب کم می‌شود و راحت‌تر به سؤالات پاسخ می‌دهد.

وی گفت: دانشجو باید سعی کند در آخرین لحظه‌ها، پاسخ همه سؤالات تشریحی را ـ حتی اگر فکر می‌کند اشتباه است ـ حتماً بنویسد و در آزمون‌های چند گزینه‌ای که نمره منفی ندارد، نیز حتماً به سؤالات پاسخ دهد و برای خود اضطراب اضافی ایجاد نکند.

کد خبر 345902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.