شهرداری در احیاء خانه‌های تاریخی به دنبال ریال و تراکم نیست

شهرداری منطقه سه، شهر قدیم اصفهان و مرکز سه دوره حکومت دیلمیان، سلجوقیان و صفویان بوده است به همین دلیل، این منطقه را مظهر و هویت تاریخی شهر اصفهان می دانند.

به گزارش ایمنا، منطقه سه شهرداری اصفهان از شمال به میدان شهدا در مسیر خیابان مدرس تا میدان قدس، خیابان سروش تا میدان احمد آباد، از جنوب به میدان بزرگمهر در مسیر زاینده رود تا میدان انقلاب، از شرق به میدان احمد آباد تا میدان بزرگمهر و از غرب به میدان انقلاب تا میدان شهدا منتهی می‌شود. این منطقه شامل ۱۴ محله از جمله محله‌‎های احمدآباد، سرچشمه، سنبلستان، شهشهان ، نقش جهان، سرتاوه، جویباره، گلزار، امامزاده اسماعیل، قلعه تبرک، ملک، باغ کاران،‌ خواجو و چرخاب است.

تمرکز مراکز اداری، بازارهای تاریخی و مراکز تجاری، مراکز گردشگری و ابنیه‌های تاریخی، مقبره‌ها و امامزاده‌ها، حوزه‌های علمیه و دفاتر علمای مذهبی و مراکز علمی از ویژگی‌های بارز منطقه سه به شمار می‌رود.

۲۶۳ هکتار از منطقه سه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و به گفته مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان ۱۱.۴ درصد بافت فرسوده شهر اصفهان در منطقه ۳ شهرداری اصفهان قرار دارد، البته در دل این بافت فرسوده خانه‌های تاریخی زیادی نیز وجود دارد که متأسفانه عدم آگاهی مردم از ارزش بناهای تحت تملک‌شان باعث شده بسیاری از این خانه‌ها طی سال‌های اخیر رو به زوال رود.

در این فرصت به منظور آگاهی از بافت فرسوده و راهکارهای تبدیل آن به بافت کارآمد، شرایط خانه‌های تاریخی منطقه همچنین اقدامات صورت گرفته برای پیاده راه سازی و بدنه‌سازی چهارباغ گفت و گویی را با «حسین کارگر- مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان» انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چند درصد از منطقه سه فرسوده است؟

 ۲۶۳ هکتار از منطقه سه در بافت فرسوده واقع شده و جای تعجب برای همه شهروندان است که مرکز تاریخی شهر اصفهان رتبه دوم بافت فرسوده شهر اصفهان را دارد. پس از منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان، منطقه سه بیشترین بافت فرسوده شهر را در خود جای داده به طوری که ۱۱.۴ درصد از کل بافت فرسوده شهر اصفهان در این منطقه است.

در سنوات گذشته طرح ۳۲ هکتاری میدان امام علی(ع) احیاء و گام ارزشمندی برای بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری برداشته شد، به طوری که ۱۰۰ درصد مردم منطقه از احیاء بافت فرسوده اطراف میدان اعلام رضایت کردند.

با توجه به اینکه به طورمعمول بسته تشویقی ساخت و ساز نیمه دوم هر سال لحاظ می‌شود، در حال حاضر شهرداری منطقه سه چه کمکی می‌تواند برای بازسازی بافت ناکارآمد شهری انجام دهد؟

مصوبه دولت ارایه ۵۰ درصد تخفیف به بافت فرسوده شهر است، اما در حال حاضر شهرداری منطقه سه برای باقی مانده هزینه‌های پروانه ساختمانی ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته است.

البته شهرداری اصفهان معمولاً نیمه دوم هر سال در قالب بسته‌های تشویقی ساخت و ساز تخفیف‌های خوبی را برای احیاء بافت فرسوده اعمال می‌کند.

آیا در منطقه سه همچون محله همت آباد طرح تجمیع بافت فرسوده وجود دارد؟

طرح تجمیع نداریم، اما اگر شهروندی توان انجام طرح تجمیع را داشته باشد، می‌توانیم طرح را در قالب لایحه ای به شورای اسلامی شهر ارایه و معافیت‌های بیشتری برای آن لحاظ کنیم.

بی‌شک در دل بافت فرسوده این منطقه خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارد، وضعیت این خانه‌ها چگونه است؟

بله، همین‌طور است. برخی خانه‌های قدیمی دستخوش اتفاقات ناگواری شده از این رو وضعیت این خانه‌ها در این منطقه برای ما نگران کننده است، اما با توجه به بحث مالکیت خصوصی و ثبت تاریخی خانه‌ها، امکان ورود شهرداری برای حل مباحث مختلف آنها سخت است.

معتقد هستیم یک مدیریت واحد شهری برای کنترل خانه‌های تاریخی نیاز است، زیرا دستگاه‌هایی همچون میراث فرهنگی، اوقاف، شهرداری و دیگر دستگاه‌های متولی می‌توانند با همکاری هم خانه‌های تاریخی شهر را نجات دهند.  

هفته گذشته از خانه تاریخی «علاف چیان» واقع در خیابان ولی عصر که در حال حاضر به صورت هتل سنتی استفاده می‌شود، بازدید کردیم، جای بسی خوشحالی است که از ظرفیت این خانه تاریخی به درستی استفاده شد. خانه‌های تاریخی می‌تواند با کمک بخش خصوصی مرمت و مورد استفاده قرار گیرد و شهرداری نیز در این راستا حمایت‌های لازم را اعمال خواهد کرد.

مالکان خانه‌های تاریخی می‌توانند از این خانه‌ها به عنوان مکان گردشگری استفاده کنند، در استان یزد نیز از خانه های قدیمی به عنوان مکان های گردشگری مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر از این راه کسب درآمد می‌کنند.

توجه به خانه‌های تاریخی تأثیر زیادی در افزایش جذب گردشگر همچنین رونق اقتصادی دارد، از این رو شهرداری منطقه سه آماده هر گونه همکاری برای احیاء و مرمت خانه های تاریخی است.

چه تعداد از این خانه‌های تاریخی در مالکیت شهرداری منطقه سه است؟

هیچ کدام از خانه‌های تاریخی در مالکیت شهرداری نیست، اما تخمین زده می‌شود ۲۰۰ خانه تاریخی قابل احیاء در منطقه وجود دارد که می‌تواند منبع درآمد برای بخش خصوصی و گردشگری باشد.

نظر مالکان خانه‌های تاریخی نسبت به احیاء این خانه‌ها چیست؟

برخی خانه های تاریخی در مباحث موروثی گرفتار شده است، به طوری که گاهی مشاهده می‌شود یک خانه تاریخی ۵۰ مالک دارد، اما اگر یک نفر خریدار ورود پیدا کند به عنوان مدیر منطقه قول خواهم داد تا حد امکان کمک کنم.

تاکنون جلسات متعددی با میراث فرهنگی برای احیاء خانه‌های تاریخی برگزار شده است چرا که برخی از این خانه‌ها از نظر بهداشتی و ایمنی برای خانه‌های اطراف مشکل ایجاد کرده و حتی شاکی پیدا کرده است. تعدادی از خانه‌های تاریخی فرسوده به محل تجمع حیوانات موذی و پاتوق افراد ناباب تبدیل شده و امنیت محله‌ها را به خطر انداخته است.

البته وظیفه شهرداری احیاء این خانه‌ها نیست، اما به دلیل رعایت مسایل ایمنی و اجرای ماده ۱۱۰ مربوط به رفع خطر، وظیفه این نهاد است که در این راستا همکاری و کمک‌ کند.

از مالکان خانه‌های تاریخی انتظار می‌رود به شهرداری مراجعه کنند تا چنان‌چه امکان بازسازی وجود داشته باشد، با همکاری میراث فرهنگی تمهیداتی برای بهسازی آن انجام شود، در غیر این صورت می‌توانند به میراث مراجعه و خود سازمان این اختیار را دارد که نسبت به تملک خانه‌های تاریخی اقدام کنند. بد نیست شهروندان بدانند شهرداری برای احیاء خانه‌های تاریخی دنبال ریال و تراکم نیست، بلکه بیشتر در صدد احیاء آنها است.

طرح بدنه سازی شرق چهارباغ به دنبال احیاء بافت قدیمی شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، اما گویا در خصوص این طرح انتقاداتی مطرح شده، ماجرا چیست؟

تاکنون سه فاز از مجموعه تجاری بافت شرقی چهارباغ تحت عنوان "بدنه‌سازی شرق چهارباغ" انجام شده است.

طرح بدنه‌سازی در سنوات قبل آماده شده و کمیته فنی کمیسیون‌های آن برگزار شده است، امسال در ردیف‌های اعتباری رقمی در نظر گرفته شده، اما در خصوص نوع کار قرار است تغییری در احداث بنای آن انجام شود.

در واقع به دلیل انتقاداتی که در خصوص نحوه ساخت و ساز مطرح شده، باید اصلاحاتی صورت گیرد.  

در خصوص نوع، کیفیت و راه اندازی یا اصول معماری مجموعه تجاری بدنه‌سازی شرق چهارباغ نیز انتقاداتی مطرح است از این رو این بحث در شورا و کمیته فنی مطرح است تا بر روی نوع کار بررسی مجدد انجام، آزادسازی‌ها آغاز و پروژه خوبی در چهارباغ به مردم و گردشگران ارایه شود.

پروژه پیاده راه سازی چهارباغ عباسی به کجا رسید؟

پروژه پیاده‌راه سازی شرقی چهارباغ پیرو مباحث قبل در حال انجام است، برای این پروژه سه فاز تعریف شد که دو فاز آن در سال گذشته به اتمام رسید.

پیاده‌راه سازی میدان امام حسین(ع) تا آمادگاه انجام شده و فاز آخر از انقلاب تا آمادگاه با توجه به اینکه بخشی در اختیار مترو بوده، با همکاری سازمان قطار شهری در حال انجام است و تا اواخر تیرماه به اتمام می‌رسد.

فاز سه پیاده راه سازی ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، بعد از پیاده‌راه سازی مسیر عبور خودروها، ساماندهی پیاده رو جلوی مغازه‌های چهارباغ نیز در دستور کار قرار گرفت، از این رو با شرکت‌های خدماتی هماهنگی لازم برای جابه جایی تأسیسات انجام و کار آغاز شده است.

اقدامات مشترک محور میانی چهارباغ با همکاری منطقه یک شهرداری اصفهان در دستور کار است. برای میزان خاکبرداری تا به حوض و آبنماهای قدیمی برسیم، هماهنگی‌های لازم با میراث هماهنگی انجام می‌شود، به احتمال زیاد تا پایان سال حوض و آبنماهای بخش میانی چهارباغ احداث و در اختیار شهروندان قرار گرفته می‌شود.

کد خبر 345875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.