از کاهش متکدیان تا سامان یافتن پیاده روها

شاید تاکنون بارها شاهد برخورد ماموران رفع تخلفات شهری نسبت به جمع آوری سد معبر، متکدیان و دست فروشان در شهر بوده‌ایم، عده ای تصور می‌کنند که چرا با این افراد برخورد قانونی می شود، در حالی که این نوع تخلفات نقض حقوق شهروندی است و سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال می‌کند.

به گزارش ایمنا، سد معبر صنوف، فعالیت خودروهای دوره گرد و ثابت در معابر، دست‌فروشی و فعالیت‌های غیر مجاز در معابر، کارتن خوابی، تخلفات ساختمانی، برخورد و جمع‌آوری متکدیان و کودکان خیابانی، تغییر کاربری‌ها، رفع خطر از بناهای فرسوده، پیگیری و رفع مشاغل مزاحم برپایی چادر در پارک‌ها و معابر شهر، ریختن مصالح و نخاله‌های ساختمانی هنگام تغییرات و ساخت و سازها بخشی از تخلفاتی هستند که مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان برای پیشگیری و رفع آنها اقدام می‌کند. فعالیت این مجموعه به گونه‌ای است که آن را پلیس شهرداری می خوانند چرا که وظیفه برخورد با آسیب‌ها و ناهنجاری‌های شهری را بر عهده دارد. اما به گفته مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان همکاری مردم در رفع معضلاتی همچون سد معبر، تکدی‌گری، مشاغل مزاحم و ... می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد.

مشروح گفت و گوی ایمنا با «حسن محمد حسینی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان» را در ادامه می خوانید:

ساز وکار رفع تخلفات شهری برای جمع آوری کودکان کار چیست؟

اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان بر اساس وظایف ذاتی خود، وظیفه رسیدگی به بخشی از آسیب‌های اجتماعی را بر عهده دارد، اما بخش دیگری از وظایف بر عهده سازمان بهزیستی و دیگر سازمان‌های متولی است. بر اساس قانون، ماموران اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری وظیفه هدایت متکدیان و معتادان خیابانی به مراکز مشخص شده را بر عهده دارد.

به تازگی «مرکز ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی و متکدیان» در شمال شهر اصفهان راه‌اندازی شده تا متکدیان را به این مرکز منتقل کنیم. نکته مهمی که وجود دارد این است که شهرداری در خصوص جمع آوری کودکان کار هیچ گونه وظیفه‌ای ندارد و تاکنون به این موضوع ورود پیدا نکرده است.

این وظیفه بر اساس پروتکل حمایت از حقوق کودک، بر عهده سازمان بهزیستی است و بهزیستی از طریق اورژانس اجتماعی در این راستا اقدام می‌کند. برخی کودکان زیر ۱۸ سال در جامعه به دلیل نداشتن سرپرست، بد سرپرستی و یا تمایل خودشان در سطح شهر کار می‌کنند.

افرادی که تحت عناوین مختلف از جمله فروش اقلام بر سر چهارراه‌ها یا پاک کردن شیشه خودروها فعالیت دارند، به اشتباه عناوین «کودکان کار» را یدک می‌کشند در حالی که آنها کودکان کار نیستند، بلکه توسط باندهای سازمان یافته به کار گرفته و در سر چهارراه‌ها اقدام به دست‌فروشی می‌کنند، این در حالی است که فروش گل یا اقلام مختلف در سطح خیابان ها، چهارراه ها و... زیبنده شهر نیست.

کودکان کار واقعی در جامعه کار می‌کنند که آن هم خلاف ضوابط است و از طریق بهزیستی جمعآوری این کودکان صورت می‌گیرد. از نظر قانونی وظیفه شهرداری جمع آوری متکدیان و انتقال آنها به مراکز مربوطه است تا ساماندهی شوند.

روزانه با چه تعداد از این کودکان برخورد دارید؟ چه تعداد جمع آوری می‌شوند؟

آماری واقعی در این رابطه وجود ندارد. تعداد زیادی از کودکان دست فروش از اتباع بیگانه معمولا از کشورهای افغانستان یا پاکستان هستند که هدف آنها فروش نیست، چرا که فروش لواشک یا چسب زخم درآمد زیادی ندارد، این کودکان توسط افرادی به کار گرفته می‌شوند و با حربه دست‌فروشی، سودجویی و تکدی‌گری می‌کنند.

این افراد بیشتر در مراکز شلوغ و تاریخی، مجتمع‌های تجاری و مراکز درمانی حضور یافته و با سوءاستفاده از احساسات مردم مبادرت به فعالیت می کنند؛ به عنوان مثال یک بسته چسب به مردم می‌دهند، خریدار ۱۰۰۰ تومان پول پرداخت می‌کند، اما معمولاً بقیه پول خود را نمی‌گیرد.

دست فروشان در اطراف مراکز تاریخی اجازه نمی‌دهند گردشگران به راحتی از آثار تاریخی و یا تفریح خود در پارکها لذت ببرند، هر چند برآورد می‌شود در اصفهان سخت گیری‌ها نسبت به این افراد زیاد است.

اگر وضعیت موجود اصفهان را با سایر کلانشهرها مقایسه کنیم، پی خواهیم برد که اصفهان نسبت به سایر کلانشهرها در جمع‌آوری دست فروشان و متکدیان بسیار خوب عمل کرده است.

در تهران بر سر هر چهارراه تعدادی از این افراد را می‌توان مشاهده کرد، اما در اصفهان به دلیل شرایط خاصی که دارد، فعالیت‌های ویژه‌ای انجام شده و در مقایسه با سایر کلان شهرها شرایط خوبی دارد. البته بخش مهم تاثیرگذار در مقابله با دست فروشان و متکدیان، مردم هستند.

مردم باید بدانند ماموران رفع تخلفات شهری در راستای رعایت حقوق شهروندی فعالیت می‌کنند. بسیاری از نیروهای آموزش دیده در مراکز شهر مستقر هستند و با دستور مقام قضایی با دست‌فروشان برخورد قانونی می‌کنند، اما ضعف مهم همراهی ضعیف مردم است، مردم باید همکاری‌های خود را افزایش دهند.

اگر شهروندان به جای کمک به متکدیان، کمک‌های خود را به نهادهای خیریه و حمایتی معتبر سطح شهر ارایه کنند به طور حتم به دست نیازمندان واقعی خواهد رسید، اما با کمک به متکدیان زمینه سوء استفاده و فعالیت بیشتر آنها فراهم می‌شود.

روزانه مرکز ساماندهی چه تعداد ورودی و خروجی دارد؟

در گذشته شهرداری اصفهان محلی را در خیابان پروین اعتصامی اجاره و تجهیز کرد و با عنوان «مرکز فضیلت» در اختیار سازمان بهزیستی قرار داد. سازمان بهزیستی تعدادی پرسنل در مرکز فضیلت به کارگیری کرده بود تا افراد جمع‌آوری شده از سطح شهر به خصوص متکدیان اعم از زن و مرد و کودک را سازماندهی کند، اما عملاً این اتفاق نمی‌افتاد.

با توجه به اینکه بهزیستی ساز و کار تعریف شده‌ای برای انجام این فرایند نداشت، از این رو متکدیان را حدود دو ساعت نگهداری و بار دیگر رها می‌کرد و این چرخه باطلی بود که گاهی متکدیان حتی زودتر از ماموران رفع تخلفات شهری بر سر چهارراه ها و معابر شهر قرار می‌گرفتند.

در مدیریت جدید شهری اصفهان، مسایل و مشکلات در ارتباط با چرخه تکراری متکدیان مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که با دور باطل جمع‌آوری متکدیان و بازگشت مجدد آنها به شهر به نتیجه خوبی نمی رسیم، از این رو راه‌اندازی "مرکز ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی و متکدیان" را در دستور کار قرار دادیم، خوشبختانه با راه اندازی این مرکز در حال حاضر تعداد متکدیان در سطح شهر بسیار کاهش یافته است.

تعداد متکدیان در مرکز شهر کم است، اما در حاشیه شهر فعالیت بیشتری دارند، در این رابطه چه برنامه ای دارید؟

از ورودی غرب شهر اصفهان (خمینی شهر)، جنوب شهر(شهرضا)، شمال (شاهین شهر)، در مراکزی مثل پمپ بنزین‌ها یا فروشگاه‌ها تعدادی متکدی دیده شده اند، اما اعتقاد داریم تعداد زیادی از آنها جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دستگاه‌های ذی نفع پوشش کمتری می دهند، چرا که به عنوان مثال برای فردی که همسرش فوت کرده یا زندان است، مراکزی جهت حمایت وجود ندارد و بازخورد آن در قالب متکدی مشهود می‌شود.

در مرکز ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی و متکدیان چه اقداماتی انجام می‌شود؟

در سال ۷۸ شورای عالی اداری طی مصوبه‌ای ۱۳ دستگاه را متولی برخورد با متکدیان دانست که یکی از آنها شهرداری است و دستگاه‌هایی دیگری همچون اداره اتباع، بهزیستی، صدا و سیما، فنی و حرفه‌ای، انجمن زندان، دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه قضایی و ... نیز مسئولیت‌هایی بر عهده دارند.

افرادی که از سطح شهر جمع‌آوری و به مرکز ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی و متکدیان انتقال داده می‌شوند، در ابتدا غربالگری می‌شوند؛ به عنوان مثال اگر کودکی زیر ۱۲ سال باشد، توسط نماینده بهزیستی مقیم در مرکز به اورژانس اجتماعی معرفی می‌شود، اگر فرد از تبعه کشورهای خارجی باشد برای برگشت به کشور خود تحویل اداره اتباع بیگانه می‌شود، چنان‌چه بیمار جسمی تحویل دانشگاه علوم پزشکی و فرد معتاد تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد شده و آن دسته از افرادی که نیاز به شغل دارند به سازمان فنی و حرفه‌ای یا اداره کار و امور اجتماعی استان جهت توانمندسازی معرفی می‌شوند.

البته برای موفقیت این طرح لازم است در کنار آن مرکز توانبخشی متکدیان راه‌اندازی شود، زیرا افراد متکدی نیاز به کار دارند و باید برای آنها شغل ایجاد کرد.

ولی بعضی متکدیان به تکدی گری عادت کرده‌اند.

بله؛ در حال حاضر از هر فردی که وارد مرکز میشود، انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری صورت می‌گیرد و در آینده این اطلاعات به اداره ثبت احوال و پلیس آگاهی لینک می‌شود تا افراد خلافکار شناسایی شوند. اگر فرد بار دیگر فعالیت داشته باشد و به مرکز منتقل و سابقه قبلی او محرز شود، به مراجع قضایی معرفی و در شعبه ۲۷ دادیاری تحت پیگیرد قضایی قرار می‌گیرد.

شعبه ۲۷ دادیاری بازپرسی تشکیل شده تا پرونده افرادی که در شهر اصفهان باندهای سازمان‌یافته هستند و از کودکان برای تکدی‌گری سوءاستفاده و از این راه کسب درآمد می‌کنند را بررسی و پیگیری‌های قضایی افراد جمع‌آوری شده تحت عنوان «مجرم» را انجام دهد تا دوباره امکان فعالیت نداشته باشند.

موقعیت مکانی مرکز چگونه است، گویا نارضایتی‌هایی برای راه اندازی این مرکز وجود دارد؟

فضای مرکز برای این کاربری مناسب نیست، زیرا مرکز موجود کاربری خاص میراث دارد. در این مرکز برخی تغییرات لحاظ و تجهیزاتی اضافه شد تا بتوانیم ساختمان را مورد استفاده قرار دهیم، البته ادعا نداریم که آن فضا مناسب است، اعتقاد داریم استانداردهای لازم را ندارد، زیرا کاربری آن مکان برای این کار نبوده، اما تا مرکز جدید راه اندازی شود به ناچار در این مکان مستقر هستیم.

شورای شهر اصفهان در سال ۹۶ اعتباری حدود پنج میلیارد تومان برای راهاندازی مرکز توانمندسازی در جاده تاکسیرانی جنب باغ فدک در نظر گرفته است. نکته دیگر اینکه اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری روزانه  ۲۱۳ وظیفه را انجام می دهد، شاخص آن که مردم مشاهده می کنند مربوط به مباحث کنترل ساخت و ساز، سد معبر، مشاغل مزاحم، خانه های ناایمن از طریق بند ۱۴، رسیدگی به محل‌های مخروبه از طریق ماده ۱۱۰قانون، زمین‌های بایر رها شده و ... است.

در کنار این وظایف به عنوان پلیس شهرداری در مقابل هر اتفاقی که در شهر حادث شود از جمله برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های سوگواری، حوادث غیرمترقبه هنگام بارندگی یا حتی طوفان سطح شهر مسئول هستیم. نیروهای رفع تخلفات شهری در مناطق ۱۵ گانه تحت عناوین گشت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، این نیروها از طریق ارایه آموزش به وظایف خود آگاه هستند.

همچنین با همکاری نیروی انتظامی و ارتباط با دستگاه قضایی برای اجرای برخی آراء صادره اقدام می‌شود، در این راستا ابتدا آراء صادره مربوط به شهرداری از جمله ماده صد و ... به صورت متمرکز در سیستم پیشگیری از تخلفات شهری وارد و با دریافت دستور مقام قضایی و همکاری نیروی انتظامی برای اجرای آنها اقدام می‌شود.

کلانتری ۳۸ به عنوان یگان اجرایی شهرداری فعال است و به انجام ماموریت‌های روزانه رفع تخلفات شهری شهرداری کمک می‌کند.

بی شک عملکرد خوب رفع تخلفات شهری باعث اعتماد شهروندان به شهرداری می شود، البته این اعتماد زمانی تاثیر گذار است که مردم، شهرداری و سایر ارگان‌ها با هم همکاری داشته باشند، چرا که وظایف ما با همکاری سایر دستگاه‌های بین بخشی به نتیجه می‌رسد.

مدتی قبل طرحی برای رفع سد معبر اجرا شد، اجرای این قبیل طرح‌ها باز هم ادامه دارد؟

عنوان اداره کلی که در آن به مردم خدمت می‌کنیم «پیشگیری و رفع تخلفات شهری» است، بنابراین پیشگیری مقدم بر سایر مسایل است.

بررسی‌هایی که در خصوص فرآیند جمع آوری سد معبر اعم از اخطار، اعمال قانون، تشکیل پرونده و در نهایت پلمب واحد صنفی انجام شد، نشان می‌دهد در این فرآیند دور باطلی زده می‌شود و این اقدامات بازخورد آن‌چنانی ندارد، از این رو در رویکردی جدید، اتحادیه‌های صنفی را نیز به این موضوع وارد کردیم چرا که بر اساس ماده ۱۷، ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی، وظیفه اتاق اصناف و اتحادیه‌ها رسیدگی به تخلفات صنوف است.

یکی از بازرترین تخلفات صنوف سد معبر است و با توجه به اینکه بیشترین گلایه مردم از فعالیت واحدهای صنفی گل فروشان، میوه فروشان، موتورسیکلت فروشان، فروشندگان خودرو بود، از این رو با همکاری اتاق اصناف گشت‌های مشترک برنامه‌ریزی و مرحله اول آن اجرا شد.

در این طرح نمایندگان اصناف، نیروهای شهرداری، پلیس راهور و نیروی انتظامی به مغازه‌ها مراجعه و در مرحله اول تفهیم تخلف و ارایه راهکار انجام شد. اجرای این طرح موفقیت آمیز بود، از این رو در صدد هستیم این اقدام را از قالب طرح خارج و به عنوان وظیفه مستمر تبدیل کنیم.

در این طرح واحدهای متخلف از طریق شهرداری و اتحادیه اعمال قانون می‌شوند، البته از سویی دیگر واحدهای صنفی که رعایت قانون و انصاف کرده‌اند، نیز شناسایی و به روش‌های مختلف مورد تشویق قرار می‌گیرند.

تاکنون با چه اصنافی برخورد صورت گرفته است؟

اولویت اول در خیابان سروش با موتور سیکلت فروشان، فروشندگان خودرو حاشیه بزرگراه چمران، اتحادیه الکتریکی و لوازم تزیینی خودرو در خیابان‌های صغیر و طالقانی، میوه فروشان، گل فروشان، صنایع دستی میدان امام خمینی(ره) بودند و اولویت بعد رسیدگی به تخلفات سدمعبر فروشندگان مواد غذایی هستند.

دوره‌های آموزشی ادامه خواهد داشت؟

اخیرا تفاهمی با اتحادیه های صنفی داشتیم، در آینده نزدیک جلسات آموزشی ویژه صنوف برگزار می‌شود که نخستین جلسه با متصدیان موتورسیکلت فروشان و فروشندگان خودرو است و آموزش‌های لازم ارایه می‌شود.

اتحادیه ها قول دادند تمامی اعضاء را با توجه به پروانه کسب الزام به حضور در دوره های آموزشی مربوط به تخلفات شهری کنند و تاکید کردند اگر تمکین نکنند، برخورد می شود.

علیرغم اینکه تاکنون بارها به موتورسیکلت فروشان سروش و لاله تذکرات لازم برای رفع سد معبر داده شده، اما باز هم این تخلفات ادامه دارد؛ راهکار اساسی چه می‌تواند باشد؟

تخلف موتورسیکلت فروشان از دو جنبه قابل بررسی است، اول با همکاری اتحادیه، اتاق اصناف و ساماندهی مشاغل شهری باید فروشگاهی برای استقرار موتورسیکلت فروشان احداث شود.

متأسفانه در خیابان سروش برای تعدادی از مغازه داران پروانه‌های کسبی صادر شده که در آن رعایت ابعاد مغازه نسبت به شغل لحاظ نشده است. در واقع مغازه با ابعاد کوچک به فروشگاه موتورسیکلت تبدیل شده و به طور طبیعی فروشندگان، موتورسیکلت‌ها را در پیاده راه قرار می‌دهند.

نقطه ایده آل این است که در آینده با تعامل اتحادیه هر شغلی در شهر ایجاد شود با ارایه پروانه کسب، شهرداری نیز مجوزهای لازم را ارایه کند، در غیر این صورت این مشکلات ادامه خواهد داشت. برخی از این اصناف باید در مجتمع‌های تعریف شده که با رعایت ضوابط احداث شده، استقرار پیدا کنند.

در خیابان سروش یک لاین خیابان به BRT و یک لاین در انحصار موتورسیکلت فروشان در آمده است، چه اقدامی می تواند راهگشای ترافیک این مسیر باشد؟

طرح مشترکی با پلیس راهور تا هفته آینده اجرایی خواهد شد که در این طرح محدودیت‌های قانونی در ارتباط با واحدهای موتورسیکلت که در پیاده رو پارک می‌کنند انجام و برخوردهای لازم تا انتقال موتورسیکلت‌ها اجرا می‌شود. برای نجات خیابان سروش باید محل جدیدی برای فعالیت موتورسیکلت فروشان ساخته و این واحدهای صنفی منتقل شود.

البته باید فرهنگ مردم نیز تغییر پیدا کند چرا که فروشندگان تاکید دارند به عنوان مثال اگر موتورسیکلت بیرون از مغازه قرار نگیرد، فروش کمتری خواهند داشت، اما اگر مردم همکاری کنند، بسیاری از مشکلات حل می شود.

اگر اتحادیه موتورسیکلت فروشان همکاری نکنند، از طریق مراجع قانونی برای اتحادیه اقدام می‌کنیم و تعارفی نداریم چون مردم نمی توانند وضعیت موجود را تحمل کنند.

اجناس و اقلامی که ماموران رفع تخلفات شهری گاهی از دست فروشان ضبط می‌کنند، چه سرانجامی پیدا می‌کند؟

در قانون اشاره نشده که هنگام برخورد با دست فروش اجناس او ضبط شود چرا که وظیفه شهرداری پیشگیری از دست فروشی است، اما گاهی به دلیل تکرار تخلف، اجناس ضبط و با ارایه کد وارد انبار می‌شود، افراد با مراجعه به مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری تعهد می‌دهند و هزینه رفع تخلف را می‌پردازد و اجناس خود را تحویل می‌گیرد.

یعنی قلیان‌ها نیز جمع آوری می‌شود؟

گاهی ممکن است شب‌ها افرادی اقدام به فروش قلیان کنند که طبق دستور قضایی قلیان‌ها نیز جمع آوری و امحاء می‌شود.

روزانه چه تعداد تماس در خصوص سد معبر با ۱۳۷ برقرار می‌شود؟

روزانه به صورت میانگین۱۰۰ تماس از سوی شهروندان با ۱۳۷ در خصوص ابراز گلایه در خصوص تخلف سد معبر برقرار و این موارد جهت پیگیری به اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری ارجاع می شود.

اعتقاد داریم کاهش تعداد تماس‌ها، حکایت از افزایش موفقیت در انجام ماموریت‌های رفع تخلفات شهری بوده است.

ماجرای جمع آوری گلدان‌های جلوی کافی شاپ‌ها در منطقه شش چه بود؟ متصدیان این کافی‌شاپ ها اعلام کردند هماهنگی های لازم قبل از قراردادن گلدان‌ها با شهر داری انجام شده است.

طبق تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها هر فردی خارج از مغازه لوازم خود را قرار دهد، سد معبر کرده است. تعدادی از کافی شاپ‌های خیابان‌های آزادی، برج و چهارراه فارابی به مرور زمان با قراردادن گلدان‌هایی پیاده‌رو را در تصرف خود درآوردند، به دلیل شکایات مردمی، مقام قضایی، شهرداری را مکلف کرد تا طی یک هفته نسبت به جمع آوری گلدان‌های تعدادی از کافی‌شاپ ها اقدام کند، در این راستا تنها به صرف دستور قضایی با ارایه تذکر گلدان‌ها جمع آوری شد.

متصدیان این کافی‌شاپ‌ها مراجعه و ابراز نارضایتی کردند که هماهنگی‌ها از قبل انجام شده بوده، اما بررسی‌ها نشان داد هیچ مجوز قانونی در این باره صادر نشده است.

این موضوع با اعضای شورای شهر اصفهان هماهنگ شده است تا اظهارنظرهای متفاوت اعلام نشود؟

درباره این موضوع با اعضای شورای شهر صحبت شده و اعضاء قانع شدند که اقدامات شهرداری در چارچوب قانون و در راستای اجرای دستور مقام قضایی بوده است.

متصدیان کافی شاپ‌ها چارچوب ضوابط ۲۰ گانه قانون را رعایت نکردند و مستندات آن به اعضای شورای شهر ارایه شد.

برای رفع خطر از خانه‌های مخروبه چه برنامه‌ای دارید؟

بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵، رفع خطر از ساختمان‌های نا ایمن که امکان ریزش دارد، یا پیاده راه و خیابانی که عارضه ای همچون حفره دارد و باعث می شود ضرر روحی و جسمی به شهروند وارد شود، بر عهده شهرداری است و باید مشکل را برطرف کند.

ماده ۱۱۰ قانون مربوط به خانه‌های خرابه رها شده یا زمین‌های بایر رها شده است که مشکلات متعددی را در شهر به وجود آورده‌اند. در این رابطه اصلاح، تغییر کاربری یا دیوارکشی انجام می‌شود تا از حالت مخروبه بودن و بستری برای فعالیت افرد خلافکار خارج شود.

گشت فنی ساختمان چه وظایفی بر عهده دارد؟

کنترل ساختمان و نظارت بر روند ساخت و ساز از وظایف گشت فنی ساختمان است، البته وظیفه اصلی به عهده مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

گشت‌های فنی ساختمان به صورت ۲۴ ساعته در مناطق ساخت و سازها را کنترل و موارد خارج از ضوابط یا ساخت و ساز بدون پروانه را رصد می‌کنند.

یکی از انتقاداتی که به مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری وارد شده، برخورد نامناسب ماموران رفع تخلفات شهری است. توضیح شما در این باره چیست؟ آیا نحوه برخورد با متخلفان شهری به ماموران آموزش داده می شود؟

ادعایی نداریم که جواب «نه» بگوییم، اما برخی از افراد انجام تخلف را به عنوان یک زرنگی تلقی می‌کنند، به عنوان مثال وقتی فرد از مسیر BRT عبور کند احساس  زرنگی می کند در مباحث تخلفات شهری نیز گاهی با افرادی مواجه هستیم که با انجام یک تخلف دنبال منافع زیادی هستند.

نیروهای رفع تخلفات شهری افرادی با تحصیلاتی بالاتر از دیپلم هستند و سعی می‌کنند تمام ماموریت‌ها را با هماهنگی نیروی انتظامی انجام دهند، البته گاهی جلوگیری از تخلف با مسایل حاشیه ای همراه می‌شود.

نیروهای ما تهاجمی نیستند و از چارچوب قانون وارد می شوند، اما افراد خاطی ایجاد جو می‌کنند، گاهی البته نیروهای تخلفات شهری نیز سهل انگاری می‌کنند.

در حال حاضر دوره‌های آموزشی برای کارکنان رفع تخلفات شهری در حال برگزاری است که بخشی از آموزش‌ها روانشناختی است، همچنین دوره های «کنترل خشم» با حضور اساتید روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

اصول و فنون مذاکره، آشنایی با قوانین جزایی، دوره رعایت اصول و ضوابط در محیط کار، دوره اخلاق و مناسبات اداری، نظم و عدالت، تکریم شهروندان، نحوه صحیح و قانونی تشکیل پرونده، اصول صحیح قانون اجرای احکام و نحوه رفتار نیروهای اجرایی و ستادی در راهبردهای شهرداری برنامه‌ریزی شده است.

خط قرمز مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری هتک حرمت مردم است؛ نیروی ما نباید عامل توهین به مردم باشد و اگر این اتفاق افتاد برخورد لازم را خواهیم داشت.

در مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان کمیته انضباطی فعال شده و در صورت احراز گزارش تخلف، برخورد لازم با کارکنان انجام می‌شود.

کد خبر 345837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.