۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
روغن مایع سوخته نخورید

پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه روغن‌های مایع نقطه ذوب پایینی داشته و سریع می‌سوزند، گفت: مصرف روغن‌های سوخته و دودزا برای بدن بسیار مضر است. این چربی‌ها نه تنها موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود بلکه از عوامل خطرمهم سرطان‌های متفاوت در بدن است.

کتایون ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مصرف انواع چربی‌ها و رابطه آن‌ها با سلامت بدن اظهار کرد: چربی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند چربی‌های اشباع و چربی‌های غیر اشباع. چربی‌های اشباع پیوندهای دوگانه کربنی داشته و معمولاً این چربی‌ها در منابع حیوانی مانند گوشت گوساله، گوشت مرغ با پوست، انواع لبنیات و شیر پرچرب و در روغن جامد وجود دارد.

 وی با بیان اینکه روغن‌های مایع گیاهی منشاء چربی‌های غیراشباع است، افزود: پیوندهای دوگانه کربنی این نوع چربی‌ها آزاد است و از این رو مصرف این چربی برای سلامت بیش از مصرف روغن جامد پیش‌بینی می‌شود.

پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه چربی‌های غیر اشباع معمولاً در مواجه با اکسیدان‌ها در خون در عروق رسوب نکرده و تحت تاثیر اکسیدان‌ها قرار نمی‌گیرد و موجب ایجاد پلاک‌های گرفتگی عروق نمی‌شود، اضافه کرد: همچنین چربی‌های تک غیراشباع معمولاً منابع خوبی برای افزایش چربی خوب بدن (اچ دی ال) بوده و آن را بالا می‌برند که این نوع چربی در ماهی، زیتون، روغن زیتون، انواع آجیل‌ها، کره بادام زمینی، روغن نارگیل، شکلات‌های تلخ و شکلات‌های تیره وجود دارد.

وی ادامه داد: "سویا" نیز از منابعی است که حاوی چربی‌های تک غیر اشباع زیادی است و روغن‌های مایعی که به صورت معمول استفاده می‌شود حاوی چربی غیراشباع هستند.

ربیعی با بیان اینکه روغن‌های مایع نقطه ذوب پایینی داشته و سریع می‌سوزند، ادامه داد: بر این اساس مصرف روغن‌های سوخته و دود زا برای بدن بسیار مضر است. این چربی ها نه تنها موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود بلکه از عوامل خطرمهم سرطان‌های متفاوت در بدن است و رعایت نکات مهم در مصرف این چربی‌ها برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها حایز اهمیت است.

وی با اشاره به اسیدهای چرب ترانس اظهار کرد: اسیدهای ترانس، اسیدهای چربی هستند که معمولا در اثر هیدروژنه کردن روغن جامد ایجاد می‌شوند. این نوع از اسیدهای چرب بسیار مضر بوده که هم چربی بد خون (ال دی ال) را بالا برده و هم چربی خوب خون (اچ دی ال) را کم کرده و بر روی  تری‌گلیسرید نیز اثرگذار بوده و تری‌گلیسرید را بالا می‌برد و به طور مستقل در ایجاد التهاب رگ و بیماری قلبی و عروقی موثر بوده و از این رو مصرف محدود این نوع روغن‌ها ضروری است.

پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه اسیدهای چرب ترانس معمولاً در انواع مارگارین، کره‌های گیاهی و خامه‌های و شیرهای خشک فرآوری شده و خامه‌های مایع فرآوری شده برای مصارف قنادی، شیرینی‌پزی بسیار دیده می‌شود، گفت: ترانس‌ها بیماری قلبی و عروقی را تشدید کرده و بروز سرطان‌ها و مشکلات بسیار زیادی را برای بدن افراد به دنبال دارد و نباید این نوع چربی‌ها مصرف شوند.

وی با بیان اینکه افرادی که دارای فعالیت روزانه بوده و شغل آنها پشت میز نشینی است، ۱۶۰۰ کیلو کالری در روز نیاز دارند، ادامه داد: از این رو این افراد روزانه نیازمند مصرف ۱۰ تا ۱۲ گرم چربی اشباع هستند و باید مابقی نیاز خود را از طریق چربی‌های غیر اشباع تامین کنند.

کد خبر 345831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.