بازار شش‌ماه چاق و شش‌ماه لاغر است

از میان پاساژهای طلا فروشی که عبور کنی دیگر چون گذشته در میان همهمه و شلوغی بازار گم نمی‌شوی و مردم در هم نمی‌پیچند. تنها تعداد کمی از زنان با نگاه‌هایی حسرت بار از مقابل مغازه‌ها عبور می‌کنند.

قیمت طلا در حال صعود و قدرت خریدار و اوضاع فروشنده در حال سقوط است و این تنش‌ها شروع یک فاجعه را گوشزد می‌کند.

به گزارش ایمنا، با همین مقدمه کمی اوضاع این روزهای بازار طلای اصفهان و بلکه کشور را می‌توان متوجه شد. بازاری که روزگاری در اوج بود و امروز در قعر به سر می‌برد.

همین بهانه باعث شد تا سری به بازار طلای اصفهان بزنیم و با سعید ابراهیمی و محمدرضا رییسی دو تن از فروشندگان طلا در این خصوص مصاحبه‌ای کنیم.

ظاهرا کمتر کسی دیده می‌شود که برای خرید طلا  آمده باشد.

ابراهیمی: متاسفانه تا زمانی‌که قیمت ثابت نشود کسی هم برای خرید طلا مراجعه نمی‌کند. مردم قدرت خرید ندارند. عده‌ای تصور می‌کنند که این وضعیت به نفع زرگرهاست، اما اشتباه می‌کنند، ما هم تا زمانی‌که فروشی نداشته باشیم پولی نداریم که در تولید به جریان بیندازیم در نتیجه تولید کم می‌شود و کارگران بیکار می‌شوند.

با توجه به رکود بازار توصیه شما به تولید کننده‌ها و هم صنفی‌های خودتان چیست؟

ابراهیمی: به‌قول قدیمی‌ها در تولید شش‌ماه چاقی و شش ماه لاغری است، با این وجود توصیه من این است که در چنین اوضاعی باید از توانایی‌ها و فکر جوانان در اقتصاد استفاده کرد.

چه عواملی باعث شده است که بازار طلا با رکود مواجه شود؟

رییسی: ایران زمانی بزرگترین تولید کننده طلا و جواهر در دنیا بود و اکنون هم بیش از هزار مدل کار در ایران وجود دارد، اما متاسفانه قاچاق تیشه به ریشه تولیدات طلا زده است، ظاهرا رنگ و لعاب طلاهای قاچاق بیشتر است، کارخانه‌های طلاسازی درحال بسته شدن هستند و سودجویان نقش اساسی در این مسئله دارند. گفته می‌شود این افراد از فرودگاه‌ها و مرز زمینی ترکیه سالیانه یک الی دو تن طلا وارد کشور می‌کنند. بی شک دست عده‌ای که لباس خدمت مردم را تن دارند در کار است. با چنین روندی بیش از ۱۰۰ هزار کارگاه در یزد، اصفهان و تهران، یکی یکی در حال تعطیلی است.

پس شما عقیده دارید که به وسیله قاچاق، فروش محصولات داخلی به صفر رسیده است؟

رییسی: به غیر از خرید طلا برای عروس و داماد، بیش از نود درصد فروش‌ها تعویضی است. هنوز کسی پیدا نشده که جلوی این قاچاق را بگیرد، نه تنها در صنف طلاسازان بلکه در همه اصناف قاچاق وجود دارد و کارخانه‌ها در حال تعطیلی است.

در خصوص عرضه سکه‌ از سوی بانک مرکزی توضیح دهید. آیا این روند بازار را متعادل کرد؟

ابراهیمی: متاسفانه تعداد محدودی از افراد ۲۵ هزار سکه خریداری کردند و مجددا بازار با رکود مواجه شد. هیچ برنامه‌ای برای فروش سکه‌ها نبود و مردم عادی هم توانایی خرید نداشتند، بلکه تعدادی سودجو و دلال مجددا بازار را قفل کردند. متاسفانه مفسدان اقتصادی نمی‌گذارند که آب خوش از گلوی مردم پایین برود، در جبهه و جنگ دشمن مشخص بود اما الان دشمنان همین مفسدان اقتصادی در میان مردم هستند. آنها سکه یک میلیون و پانصد هزار تومان خریدند اما الان می‌توانند دو میلیون و دویست هزار تومان بفروشند!

رییسی: طلا هر چقدر بالاتر برود قدرت خرید پایین می‌آید و تولید کمتر می‌شود. دلال‌های سیاسی سکه‌ها را خریدند. قیمت ارز و سکه با هم در تعامل است و تا زمانی‌که نرخ ارز ثابت نشود وضعیت طلا سر و سامان نمی‌گیرد. غیر از بانک‌ها هیچ ارگانی نمی‌تواند از خارج، طلا وارد کند، البته راه های قاچاق هم مشخص است، به عنوان مثال اگر از شخصی شمش گرفته شود سه برابر هم جریمه می‌شود اما اگر شمش حالتش تغییر کند جریمه ندارد.

رییسی: قیمت ارز هر روز رو به افزایش است و دولت هم کاری نتوانست انجام دهد که جلوی این کار گرفته شود. عده‌ای در امارات، ترکیه و عربستان ارزهای ایرانی را می‌خرند که به اقتصاد آسیب بزنند، اگر در کشورهای خارجی بیش از پانصد دلار پول در جیبت داشته باشی دستگیرت می‌کنند. اینطور نیست که یک صراف بتواند در خیابان پنج میلیون دلار جابه‌جا کند. از شخص سوال می شود که  این پول قرار است در کجا خرج شود. اگر در کشور جلوی پولشویی گرفته شود مشکلات حل می شود.

کد خبر 345763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.