۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
سلامت؛ حلقه مفقوده شهرهای دنیا

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که ۶۳ درصد از مرگ و میرها به دلیل بیماری های غیر مسری در جوامع شهری است. این در حالی است که آلودگی هوا در این بین می تواند، به تنهایی جان ۳.۷ میلیون نفر را در سال بگیرد.

به گزارش ایمنا، ماهیت زندگی شهری علاوه بر گسترش بیماری های قلبی، سکته مغزی، بیماری های تنفسی، سرطان ریه، برونشیت، آسم و ... می تواند سلامت روان شهروندان را نیز دچار مشکلات فراوان کند. کسانی که در شهرها زندگی می کنند، ۴۰ درصد بیشتر از سایرین، در معرض خطر ابتلا به افسردگی و ۲۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به اضطراب و بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی هستند. عدم فعالیت فیزیکی، مسئول مرگ سالانه ۳.۲ میلیون نفر است و این در حالی است که آسیب های ناشی از ترافیک نیز ۱.۳ میلیون نفر را در سال قربانی می کند.

اما با وجود آمارهای تکان دهنده سازمان جهانی بهداشت، دستیابی به یک «شهر سالم»، چندان هم دشوار نیست. شهرهایی در جهان وجود دارند که با این لقب شناخته می شوند و با وجود صنعتی بودن، می توان آن ها را سالم قلمداد کرد؛ هدف این شهرها، به عنوان شهرهای هوشمند بهبود زیرساخت های شهری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است. این شهرها، آب سالم و هوای پاک دارند، در جمع آوری و دفع پساب ها و زباله ها موفق بوده اند و مهمتر از همه این موارد، از پس معضل ترافیک هم بر آمده اند.

علاوه بر این، به لطف مراقبت های بهداشتی گسترده و برنامه های طراحی شهری سالم، بسیاری از شهرهای جهان، شاخص های سلامت و بهداشت را در میان شهروندان خود ارتقا داده اند.

کشورهای اسکاندیناوی پایتخت بهداشت و سلامت اروپا

کشورهای اسکاندیناوی، مرکز بهداشت و سلامت اروپا هستند. یکی از دلایل این موفقیت، نرخ پایین جمعیت است. جمعیتی که بیشترین میزان رفت و آمدشان از طریق پیاده روی و استفاده از دوچرخه انجام می شود. در کپنهاگ و در قلب دانمارک، ۸۰ درصد از شهروندان از طریق پیاده روی، عبور و مرور می کنند. جالب این که استفاده از خودرو برای رفت و آمد در کپنهاگ از ۴۲ درصد در سال ۱۹۹۶ به ۲۶ درصد در سال ۲۰۰۴ کاهش یافته است. ۳۶ درصد از تمام سفرهای داخل شهری در کپنهاگ از طریق دوچرخه است.

اما در حالی که در سراسر جهان شهروندان با آمارهای نگران کننده ابتلا به چاقی و افسردگی مواجه هستند، پایتخت دانمارک، در لیست شادترین و سالم ترین شهرهای دنیا قرار گرفته است. این شهر برای افزایش و ارتقاء شاخص های سلامت، در سال ۱۹۸۷ با شهرهایی مانند بارسلوانا، دوسلدورف، لیورپول، استکهلم، برمن، و ... هم پیمان شد. در حال حاضر تمرکز کپنهاگ فقط بر سالم سازی خیابان ها در طراحی شهری نیست، بلکه مدیران این شهر قصد دارند فضاهای اجتماعی سالم را نیز برای افزایش شادی در میان مردم استانداردسازی کنند.

ایجاد فضاهای ورزشی و در دسترس قرار دادن امکانات ورزشی در مکان های عمومی از جمله پارک ها و مدارس برای بزرگسالان و کودکان، در اختیار قرار دادن سالن های ناهار خوری سالم برای کارمندان ادارات، فراهم کردن امکانات برای خرید دوچرخه برای والدین و کودکان در همه اقشار اقتصادی و طراحی دریاچه های متعدد در فضاهای شهری برای افزایش سلامت و شادی در میان شهروندان از اقدامات مدیران شهری در کپنهاگ است.

علاوه بر اینها؛ حضور بیماران مبتلا به دیابت و مبتلایان به بیماری های قلبی در بیمارستانها، دولتمردان دانمارکی را به اعمال شیوه هایی برای کاهش مصرف چربی های حیوانی واداشته است. آخرین نمونه برای این کار اعمال مالیات بر چربی از سال ۲۰۱۸  به روی محصولات دارای چربی حیوانی است.

سالم ترین خیابان ها، در قلب بریتانیا

خیابان های لندن، از جمله سالم ترین و  امن ترین خیابان های دنیا هستند. تمرکز بر سلامت خیابان ها در این شهر باعث شده، لندن شاهد کاهش وابستگی به رانندگی باشد. ایجاد فضاهای بیشتر برای پیاده روی و دوچرخه سواری، و پارک های سبز برای گپ و گفت شهروندان و تعامل آنها با یکدیگر، از اهداف مهم صادق  خان، شهردار لندن است. تحقیقات نشان داده اگر هر شهروند ساکن لندن، روزانه ۲۰ دقیقه پیاده روی یا دوچرخه سواری کند، در طول ۲۵ سال آینده، ۱.۷ میلیارد پوند از هزینه های بهداشت و درمان بریتانیا کاهش خواهد یافت.

ضمن این که ۸۵ هزار نفر در طی این سال ها کمتر دچار شکستگی های ناشی از تصادفات می شوند، ۱۹۲ هزار نفر کمتر دچار زوال عقل خواهند شد و حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر از ابتلا به افسردگی مصون خواهند ماند. علاوه بر مزایای بهداشتی، این میزان پیاده روی و دوچرخه سواری، منجر به کاهش آلودگی هوا و سر و صدا، بهبود سلامت روانی، مبارزه با انزوای اجتماعی و توسعه اقتصادی خواهد شد.

پاک ترین هوا در ریه ایسلندی ها

به کیفیت هوای پایتخت کشور ایسلند؛ ریکیاویک، می توان امتیاز ۸۷.۵۰ را داد. در چنین هوایی شهروندان می توانند پاک ترین و سالم ترین ریه ها را داشته باشند. سیستم مراقبت های بهداشتی ایسلند در حال پیشرفت است و به طور گسترده ای از طریق مالیات تقویت می شود. امید به زندگی در این کشور به ۸۳ سالگی رسیده است . مردمان ایسلند نسبت به سایر شهروندان در سراسر جهان کمتر مستعد ابتلا به بیماری های عفونی می شوند. در حال حاضر، ریکیاویک یکی از تمیزترین و سبزترین شهرهای جهان است که عملا هیچ گونه آلودگی ندارد. اصلی ‌ترین وسیله حمل و نقل در ریکیاویک اتوبوس است. دوچرخه سواری یکی از بهترین گزینه ‌های گردش در شهر است.

بالاترین نرخ امید به زندگی در میان ژاپنی ها

توکیو، یکی از بزرگ ترین شهرهای جهان است. اگرچه مردم دنیا شهروندان ژاپنی را به افراد بسیار پرتلاش با ساعات کار طولانی می شناسند، ولی واقعیت این است که جمعیت ۳۵ میلیون نفری این شهر از امکانات سلامتی بسیار پیشرفته و متنوع برخوردارند. یکی از این امکانات، سیستم حمل و نقل توکیو است که میانگین زمان رفت آمد شهروندان را تا یک ساعت کاهش داده و منجر به کاهش تولید گازهای گلخانه ای نیز شده است. علاوه بر این بالاترین نرخ امید به زندگی، در میان شهروندان ژاپنی است و آن هم به دلیل سیستم بهداشت و درمان کارآمد و مدرن.

 بیش از ۷۰ درصد هزینه های مراقبت های بهداشتی در این کشور از طریق بیمه های درمانی به شهروندان پرداخت می شود. این شهر علاوه بر آنچه گفته شد با سرمایه گذاری در پارک های عمومی متعدد، فضاهای سبز و بالا نگه داشتن کیفیت غذا و آب و هوا، در زمینه پیشگیری از بیماری ها نیز پیشتاز است و توریست ها به سرعت متوجه این قضیه می شوند.

شهر ۵ میلیون نفری، در اوج پاکیزگی و سلامت!

سنگاپور؛ این شهر پنج میلیون نفری در اوج پاکیزگی به سر می برد؛ فاکتوری که به افزایش سلامت عمومی شهروندان کمک زیادی می کند. سنگاپور همچنین دارای یکی از پیشرفته ترین سیستم های مراقبت های بهداشتی در جهان است. امید به زندگی در این شهر در رتبه چهارم قرار دارد در حالی که میزان مرگ و میر نوزادان در آن نیز در پایین ترین سطح ممکن است. در حال حاضر با تلاش های مدیران شهری برای کاهش ترافیک و افزایش کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی، سنگاپور به طور کامل در حال تبدیل به یک شهر بدون کربن است.

نکته جالب این است که به منظور جلوگیری از بروز ترافیک در ساعات رفت و آمد شهری، شهردار این شهر در سال ۲۰۱۳ هزینه های متروی رایگان را در نظر گرفت و به شهروندان انگیزه عدم استفاده از خودروهای شخصی را داد. سنگاپور قصد دارد نرخ رشد خودرو را از ۰.۲۵ درصد در سال به صفر درصد برساند و آن هم برای تمامی خودروها و موتورسیکلت ها. این شهر قصد دارد تحت این قانون، فضاهای جاده ای را به فضاهای سبز و طبیعی تبدیل کند و آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی را نیز به حداقل برساند.

بهشتی برای مخالفان دخانیات!

نیویورک، شاید تمام شاخص های سلامت را نداشته باشد چون بسیار پر سر و صداست و پیاده‌روهای آن برای عابران پیاده بسیار ناهموار است. اما با وجود همه این مشکلات، اگر نسبت به استعمال دخانیات حساسیت دارید باید بگوییم این شهر برای مخالفان دخانیات جایی شبیه بهشت است.

نیویورک در بین شهرهای بزرگ جهان پیشگام مبارزه مستمر با دخانیات است. در این مبارزه که از دو دهه پیش در این شهر آغاز شده، قرارگیری در معرض دود افراد سیگاری بسیار خطرناک شناخته شده و با تصویب قوانینی، استعمال دخانیات در محیط های کاری کلا ممنوع شده است. در سال ۲۰۰۲ میلادی شهردار این شهر این ممنوعیت را افزایش داده و دامنه آن را به تمام رستوران‌ ها و کافی‌ شاپ ‌ها نیز گسترش داد. بنابر مطالعه ‌ای که از سوی اداره بهداشت این شهر انجام شده، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ میلادی تعداد افراد سیگاری بالغ در نیویورک ۲۸ درصد کاهش یافته است. در همین مدت، شمار دانش آموزان دبیرستانی سیگاری نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: شهرنوشت

کد خبر 345762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.