۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
میراث‌بان کوچک

"برنامه آموزشی میراث جهانی یونسکو" به عنوان پروژه ویژه یونسکو در سال ۱۹۹۴ آغاز شد. این پروژه به جوانان فرصت می‌دهد تا در حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی مشارکت کنند و در واقع تلاشی است برای تشویق آینده‌سازان فردا برای مشارکت در حفاظت از میراث و پاسخ به تهدیدهای مستمری که میراث جهانی با آن مواجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از فعالیت‌هایی که در این راستا انجام شده پروژه «ماجراهای میراث جهانی پاتریمونیتو» است. «پاتریمونیتو» یک واژه اسپانیایی به معنای «میراث کوچولو(کوچک)» است و به نوعی شخصیت یک(میراث‌بان کوچک) را معرفی می‌کند. شخصیت «پاتریمونیتو» در جهان به عنوان یک نماد بین‌المللی برای برنامه‌های آموزش میراث جهانی به رسمیت شناخته شده است.

از ایده تا اجرا

ایده «پاتریمونیتو» را گروهی از دانش‌آموزان اسپانیایی‌زبان، در کارگاه آموزشی اولین انجمن جوانان میراث جهانی در سال ۱۹۹۵ در شهر "برگن" نروژ ارایه دادند. این دانش‌آموزان، «پاتریمونیتو» را بر اساس شعار میراث جهانی طراحی کرده‌اند، به‌صورتی که می‌توان وابستگی متقابل سایت‌های فرهنگی و طبیعی را در آن دید. در تصویرِ «پاتریمونیتو»، مربع مرکزی فرمی است که انسان را نشان می‌دهد و دایره هم نشان‌دهنده طبیعت است.

«پاتریمونیتو» می‌خواهد دانش حفاظت از میراث جهانی را در جهان ترویج دهد. بر این اساس یونسکو معتقد است که استفاده از تصویر «پاتریمونیتو» باید برای اهداف آموزشی، فرهنگی، غیر انتفاعی و غیر تجاری گسترش یابد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که استفاده از «پاتریمونیتو» نیاز به اجازه قبلی از سوی مرکز میراث جهانی یونسکو دارد. نام و تصویر «پاتریمونیتو» برای تمام پروژه‌هایی که اساسا با برنامه آموزش میراث جهانی، اهداف و فعالیت‌های آن مرتبط است مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید به خاطر داشت که تصمیم برای تایید استفاده از نام و تصویر «پاتریمونیتو» به کیفیت و محتوای محصول مرتبط است و مسایلی چون حجم محصولات یا انتظارات مالی مد نظر قرار داده نمی‌شود. نام و تصویر «پاتریمونیتو» به محصولاتی که ارزش آموزشی ندارند و یا ارزش آموزشی کمی دارند اعطا نمی‌شود.

پاتریمونیتو و میراث جهانی

در سال ۲۰۰۲، تعدادی انیمیشن با عنوان «ماجراهای میراث جهانی پاتریمونیتو» خلق شد. در همین راستا در گام اول استوری‌بوردهای این انیمیشن از میان برگزیدگان مسابقه‌ای میان دانش‌آموزان مدارس متوسطه انتخاب شد. یونسکو این مسابقه را به مناسبت جشن سی‌اُمین سالگرد کنوانسیون میراث جهانی در سال ۲۰۰۲ برگزار کرد. این اقدام برای تشویق دانش‌آموزان به کسب آگاهی در مورد اهمیت میراث جهانی و تاکید به نقش موثر آن‌ها در حفظ آن انجام شد.

در این انیمیشن‌ها، «پاتریمونیتو» سایت‌های میراث جهانی و تهدیداتی که با آن روبرو هستند را معرفی کرده و راه‌حل‌هایی برای حفاظت آن‌ ارایه می‌کند. در هر قسمت از این انیمیشن‌ها «پاتریمونیتو» به کمک کودکان و نوجوانان معضلات طبیعی و فرهنگی را بررسی و راهکارهایی برای مدیریت و حفاظت از آن ارایه می‌کند.

این انیمیشن‌ها در ۱۳ قسمت ساخته شده که شامل ماجراجویی در هاوانا(کوبا)، حفاظت از کلیسای چوبی آورن(نروژ)، حفاظت از اکوسیستم جزایر زیر جنوبگان(نیوزلند)، چگونگی حفاظت از کلیسای سنگی لالیبلا(اتیوپی)، کشف گنجینه‌های فرهنگی و معنوی نووگورود(روسیه)، حفاظت از تنوع زیستی منطقه ویروگانا(جمهوری دموکراتیک کنگو، رواندا و اوگاندا)، ایجاد اگاهی برای کاهش آلودگی و حفظ اکوسیستم صخره‌های مرجانی (استرالیا)، مدیریت بحران آتش‌سوزی در شهر قدیمی آویلا (اسپانیا)، کمک که به حفظ میراث محلی شهر کازکو (پرو)، کمک به بازسازی جنگل، حفظ گونه های محلی و حفاظت از آن در برابر معضل جنگل‌زدایی در دره قدیشا(لبنان)، افزایش آگاهی در میان جوامع محلی و بین‌المللی در مورد حفظ و نیاز به توسعه فن‌آوری‌های حفاظت در غار سوکورام و معبد بولگوکسا(کره جنوبی)، حفاظت از دیوار بزرگ(چین)، و هم‌چنین ایجاد هم‌زیستی بین حیوانات وحشی و انسان برای حفظ تنوع زیستی و بقای جوامع محلی در منطقه جنگل‌های مانگرو در پارک ملی ساندرابنز(هندوستان) است.

علاقه‌مندان برای دریافت این انیمیشن‌ها می‌توانند به نشانی whc.unesco.org/en/patrimonito مراجعه کنند.

به گزارش ایمنا، انجام این‌گونه پروژه‌ها به کودکان و نوجوانان امکان می‌دهد که درباره سایت‌های میراث جهانی، تاریخ و فرهنگ‌ سایر سرزمین‌ها، محیط زیست و اهمیت حفاظت از تنوع زیستی مطالبی را بیاموزند. در این فعالیت‌ها کودکان و نوجوانان از تهدیدهای موجود در سایت‌های جهانی آگاه شده و یاد می‌گیرند که چگونه می‌توانند در جامعه جهانی با یکدیگر متحد شوند و میراث مشترک ما یعنی همان میراث جهانی را نجات دهند. در ایران نیز می‌توان با تعریف چنین پروژه‌هایی، ضمن آموزش مفاهیم حوزه میراث جهانی به کودکان ایرانی، زمینه‌ای را  فراهم کرد تا آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی به همه جهان شناسانده شوند.

ترجمه از: سمانه آقائی آبچوئیه، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 345711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لی لی بنوفامیل IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    7 0
    خیلی جالب بود.آموختم...خدا قوت
  • بهارمست IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    7 0
    احسنت
  • كرماني US ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    7 0
    خيلي اموختم پيروز باشيد