خدمات ایمنی عادلانه در شهر توزیع می شود

توسعه شهرها و رشد شهرنشینی از یک سو و افزایش بارگذاری‌های محیطی و اقتصادی از سوی دیگر توجه به ایمنی شهرها را دوچندان کرده است.

به گزارش ایمنا، نگاهی به وظایف شهرداری‌ها، حکایت از مسئولیت‌های گوناگونی دارد از نظافت تا تامین ایمنی شهر...  در همین راستا شهرداری‌ها جهت پاسخگویی به این وظیفه حساس و ضروری، سازمان‌های آتش نشانی و خدمات ایمنی را ایجاد کرده‌اند.

سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در راستای انجام وظایف خود جهت تامین ایمنی شهر برنامه‌هایی پنج ساله تدوین و اهداف و راهبردهای لازم را استخراج کرده، زیرا اعتقاد دارد باید طبق برنامه نسبت به انجام وظایف خود اقدام کند، بر این اساس چگونگی پیشرفت و تحقق برنامه‌ها را سال به سال در MSP  «Microsoft Project » رصد می‌کند.

در این فرصت به منظور آگاهی از برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت و گویی را با " بهزاد بزرگزاد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان" انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

مأموریت مهم سازمان آتش‌نشانی در چه مواردی خلاصه می‌شود؟

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با دارا بودن تجهیزات و لوازم مدرن و همچنین نیروهای متخصص، آموزش شهروندان، ارایه طرح‌های مناسب برای پیشگیری از بروز حوادث و همچنین ارایه خدمات امداد و نجات به حادثه دیدگان در اسرع وقت در جهت تامین ایمنی شهر گام بر می‌دارد.

در این راستا سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان سعی می‌کند با افزایش انگیزه و آموزش پرسنل خود به این مهم دست یابد. چشم‌انداز این سازمان نیز دستیابی به شهری ایمن با در نظر گرفتن استانداردهای بین‌المللی سرانه‌های ایمنی و آتش‌نشانی است.

خط مشی سیستم مدیریت کیفیت، ایمنی و بهداشت شغلی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان چیست؟

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در راستای انجام رسالت خود که حفظ جان و مال شهروندان از طریق آموزش، پیشگیری از وقوع سوانح و اطفاء و امداد است، اقدام به استقرار سیستم‌های جهانی مدیریت کیفیت و مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی مطابق با الزامات استاندارد ISO  ۹۰۰۱:  ۲۰۰۸  و گواهینامه ۲۰۰۷: OHSAS ۱۸۰۰۱  کرده است.

این سازمان همواره تعهداتی همچون نجات جان و مال انسان‌ها از طریق مهار، اطفاء حریق و امداد در کوتاه‌ترین زمان، مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی در محدوده حوزه استحفاظی خدمات شهری شهرداری اصفهان، نظارت و کنترل بر تحقق استانداردهای تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها، اعم از مسکونی و غیرمسکونی در مقابل سوانح گوناگون، تهیه و تامین تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و استاندارد امداد و نجات به منظور خدمات‌رسانی مطلوب و به موقع به شهروندان، بهسازی ناوگان عملیاتی و افزایش اثربخشی فعالیت‌ها، آموزش درون و برون سازمانی جهت به‌روز کردن دانش، بینش و مهارت کارکنان و توسعه فرهنگ ایمنی شهروندان، ارتقاء سطح سلامت و توان جسمی و بهداشت روانی کارکنان، تحقیق و مطالعه به منظور بسترسازی توسعه پایدار شهری با تمرکز بر امور ایمنی و آتش نشانی، نظارت و کنترل بر عملکرد مؤسسات و شرکت‌های دولتی یا خصوصی ارایه دهنده خدمات آتش نشانی و ایمنی جهت بررسی اثر بخشی، تعامل با مراجع قانونی ذی‌صلاح برای رفع خلاءهای قانونی موجود در رابطه با ضوابط ایمنی کلان شهر اصفهان، بهبود مستمر اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت و ایمنی و بهداشت شغلی با هدف ارتقاء ارایه خدمات، شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مناطق مخاطره آمیز شهر اصفهان، شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسک‌های شغل آتش‌نشان و ارتقاء سطح رضایت مندی ذی‌نفعان سازمان را مدنظر قرار داده است.      

اشاره‌ای به اهداف کلان و استراتژی‌های سازمان آتش نشانی داشته باشید.

مهمترین هدف سازمان نجات جان انسان‌ها، مهار و اطفاء حریق و حفاظت از ثروت‌های ملی در مقابل حوادث و سوانح ناشی از آن است. سازمان در صدد است با استفاده از پرسنل متعهد و متخصص جهت کنترل و نظارت بر عملکرد آتش نشانی‌های استان جهت تقویت و توسعه کمی و کیفی گام بردارد. همچنین ارایه طرح‌های ایمنی در راستای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و قدیمی مد نظر قرار گرفته است.

انجام اقدامات لازم جهت مقابله و تمهیدات کافی به منظور کاهش آمار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی یکی دیگر از اهداف کلان آتش نشانی اصفهان به شمار می‌رود.

در این راستا سازمان می‌کوشد تا با ایجاد فضایی جهت هماهنگی و تعامل بیشتر با دستگاه‌های اجرایی، امدادی و بحران مدار استان، ارتباط مطلوب و متقابل با دستگاه های اجرایی ذی‌ربط به منظور کنترل و نظارت دقیق بر مراکز مخاطره، بازنگری در قوانین و ضوابط ایمنی مورد نیاز در قانون فعلی شهرداری‌ها و همچنین تدوین مقررات ایمنی مناسب در ارتباط با طرح های توسعه شهری، تعامل با واحدهای آتش نشانی و امداد و نجات خارج از کشور با اولویت شهرهای خواهرخوانده جهت ارتقاء سطح دانش تخصصی پرسنل تمهیدات کافی به منظور کاهش آمار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی را مورد توجه قرار دهد.

یکی دیگر از اهداف کلان سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان توسعه فضای متوازن و متعادل شهری در ارتباط با امور مربوط به خدمات ایمنی و آتش نشانی جهت توزیع عادلانه و ارتقاء کیفیت خدمات ایمنی به شهروندان است؛ در این راستا استراتژی سازمان احداث و توسعه ایستگاه‌ها و زیرساخت‌های اطفاء و ایمنی شهری و نوسازی و بهسازی ناوگان لجستیکی سازمان است. ارتقاء جایگاه ملی و بین‌المللی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی دیگر هدف کلان سازمان است که برای تحقق آن از طریق تعامل با ارگان‌های مربوطه جهت دریافت اعتبارات ملی و استانی اقدام می کنیم؛ همچنین در تعامل با دستگاه‌های اجرایی استان جهت تحقق ضمانت اجرایی اقدام می‌شود.

از دیگر اهداف کلان سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان ارتقاء سطح آموزش و فرهنگ ایمنی شهروندان است که استراتژی ما پرورش و تربیت نیروهای مردمی (آتش نشان داوطلب)، اجرای برنامه‌های آموزشی، ورزشی و رفاهی در ابعاد برون سازمانی با استفاده از پتانسیل‌های موجود و مراکز آموزشی، معرفی سازمان به صنایع، صنوف، خیران، دستگاه‌های اجرایی و یاری گرفتن از آنان در افزایش سطح ایمنی شهر و شهروندان، اختصاص بودجه مناسب جهت اطلاع رسانی در خصوص سازمان از طریق رسانه‌های عمومی و جراید با توجه به امکان جذب و طلب حمایت‌های ملی و مردمی و افزایش سطح فرهنگ ایمنی مردم و مسئولان است.

همچنین برای رسیدن به هدف کلان ارتقاء توانمندی‌های سخت افزاری و نرم افزاری، استراتژی‌های تعامل مناسب با ارگان‌های ذی‌ربط جهت جذب و به کارگیری نیروهای سرباز، استفاده از پرسنل متعهد و متخصص جهت توسعه و گسترش مطالعات و پژوهش در امور آتش نشانی، مکانیزه کردن سازمان، استقلال اداری و مالی سازمان با توجه به کلان بودن شهر اصفهان، اصلاح ساختار و تشکیلات سازمان، بهبود فرایندها و تحول و بهبود در مدیریت منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

پلان راهبردی سازمان را تشریح کنید.

راهبرد سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در حوزه عملیات، تدوین و استقرار دستورالعمل های نحوه انجام کار در مواقع اضطرار و به روز رسانی دستورالعمل‌های ایمنی آتش نشانی، تدوین برنامه بهبود رفتار عملی آتش نشانان راننده و توانبخشی آنان، ارزیابی واکنش اطفاء و عملیات و استقرار اکیپ‌های عملیاتی سیار در مناطق حساس در زمان‌های پیک ترافیک حسب اطلاعات کسب شده است.

در بخش آموزش و پیشگیری نیز تدوین آیین نامه طراحی سیستم‌های آب افشان مطابق با NFPA۱۳، تدوین استاندارد ملی ساخت اسپرینکلر، رعایت ضوابط و قوانین و معیارهای ایمنی و آتش نشانی در پروژه‌های عمران شهری از طرف شهرداری‌ها (سالن اجلاس، میدان امام علی، مترو و ...)، برگزاری کلاس‌های آتش نشان داوطلب بر اساس برنامه آموزشی، برگزاری دوره های مختلف آموزشی جهت ارگان‌ها، شرکت‌ها، مراکز بسیج و مساجد و آموزشگاه‌ها، زمینه سازی جهت ایمن‌سازی واحدهای صنفی در سال ۹۷، کالیبره کردن دستگاه‌های گازسنج و حرارت سنج داخلی و خارج از سازمان، تکمیل واحد آزمایشگاه حریق و انجام تست هایNDT، ارایه استاندارد پارک‌های بازی و مجموعه‌های تفریحی است.

ارایه مشخصات و طراحی تجهیزات و خودروهای نجات و اطفاء، بازنگری و تدوین استانداردهای ۱۰۱۶۶و ۱۰۱۶۸، تاییدیه محصولات شرکت‌های مختلف در زمینه‌های ایمنی و آتش نشانی، برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف جهت پرسنل عملیات، ارایه طرح ایمن سازی ساختمان‌ها، اماکن و ابنیه تاریخی بر اساس استعلام، ارایه طرح ایمنی به ساختمان‌های مسکونی و غیره، برگزاری تست های عملیاتی جهت سنجش سطح آمادگی جسمانی پرسنل، پیاده‌سازی و استقرار الزامات استاندارد بین المللی ایزو   ۲۰۱۵ : ۱۱۹۹۹ (استاندارد مدیریت لوازم حفاظت فردی آتش نشانان)، پیاده‌سازی و استقرار الزامات استاندارد بین المللی ایزو ۲۹۹۹۰:۲۰۱۰(استاندارد مدیریت آموزش برای سازمان‌های آموزش دهنده و آموزش گیرنده)، به روز رسانی استاندارد ۹۰۰۱:۲۰۰۸  ISO  به ۹۰۰۱:۲۰۱۵ISO و تدوین و نگارش کتابچه‌های آموزش شهروندی با موضوعات ایمنی دیگر پلان‌های سازمان در بخش آموزش و پیشگیری است.

در بخش اداری مالی نیز نصب و راه اندازی دوربین‌های مدار بسته در پنج ایستگاه، شبکه‌کردن داخلی پنج ایستگاه از ایستگاه‌های سازمان، امکان سنجی پیاده‌سازی انتقال اطلاعات (تصویر و ...) از روی خودرو به ستاد فرماندهی، پروژه تحقیقاتی کاربرد اینترنت اشیا در سازمان، بررسی و تحقیق و آنالیز ارتقاء سیستم بی‌سیم از آنالوگ به دیجیتال، بررسی و تعمیر نگهداری دکل‌ها، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی به پیمانی (درصورت صدور مجوز) و جذب نیرو بر اساس هماهنگی با شهرداری مورد توجه قرار گرفته است.

پلان راهبردی حوزه روابط عمومی به روز رسانی اخبار حوادث و ارایه توصیه‌های ایمنی لازم به شهروندان از طریق سایت سازمان و رسانه‌های خبری، اجزای پروژه تغییر طراحی سایت در راستای افزایش جذابیت‌های بصری کارایی و دسترسی سریع‌تر مخاطبان (نیاز تامین مالی) و برگزاری مراسم روز ملی آتش نشان هفتم مهر ماه است.

در حوزه عمران نصب شیر هیدرانت شهری در مناطق ۱۵ گانه شهرداری و توسعه تجهیزات و ایستگاه‌های آتش نشانی بر مبنای طرح پهنه‌بندی خطر حریق پلان راهبردی سازمان است.

کد خبر 345690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.