ایجاد شغل برای ۶۷ هزار کشاورز آسیب دیده

استاندار اصفهان با اشاره به طرح جایگزینی اشتغال جدید به جای کشاورزانی گفت: در این زمینه طرح بزرگی برنامه‌ریزی شده است که در قالب آن برای ۶۷ هزار کشاورز آسیب دیده از کم‌آبی، شغل جایگزین ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، محسن مهرعلیزاده در نشست مجمع نمایندگان استان، مهم‌ترین مسأله اصفهان را کمبود منابع آب برشمرد و اظهار کرد: علی‌رغم بارندگی‌های اردیبهشت ماه، تداوم خنکی هوا و صرفه‌جویی مصرف آب توسط مردم اما همچنان مشکل کمبود منابع آب بسیار جدی است.

وی افزود: در حال حاضر استان اصفهان از جمله استان‌هایی است که کم‌ترین مصرف سرانه آب در کشور را دارد و از این نظر جزو ۳ استان نخست کشور است که قابل قدردانی از همکاری مردم است.

استاندار اصفهان با اشاره کسری آب در برخی از زمان‌ها گفت: کسری‌ها به گونه‌ای نبود که با عدم وجود آب مواجه باشیم ولی به دلیل این که در مسیر جریان آب، کشاورزان و باغ‌داران در برخی موارد افزون بر سهمیه مشخص‌شده خود اقدام به برداشت آب می‌کردند، این امر باعث شده بود که میزان آبی که برای شرب اصفهان می‌رسید کمتر از سهمیه در نظر گرفته شده بود و موجب کاهش فشار آب شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص قطع و وصل برق پمپاژهای مجاز که از رودخانه زاینده‌رود آب برداشت می‌کنند، سهمیه‌ای برای باغ‌داران مشخص شده است که باید براساس آن سهمیه عمل شود؛ تمام اقدامات در خصوص قطع برق پمپاژها در استان اصفهان صورت گرفته است، بنابراین با توجه به مکاتبات و پیگیری‌های انجام‌شده، این امر باید در استان هم‌جوار نیز انجام شود.

مهرعلیزاده در ادامه به ساخت سد تونل سوم کوهرنگ اشاره کرد و اذعان داشت: از ۱۷ فروردین ماه آغاز عملیات ساخت سد تونل سوم آغاز شده و هم‌اینک این پروژه فعال است.

وی با اشاره به هماهنگی وزارت نیرو در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد: این طرح با هماهنگی وزارت نیرو بین استان‌های چهارمحال بختیاری، اصفهان و یزد از ابتدای امسال به اجرا گذاشته شد.

استاندار اصفهان به طرح جایگزینی اشتغال جدید به جای شغل کشاورزانی که از کم‌آبی آسیب دیده‌اند اشاره کرد و متذکر شد: در این راستا طرح بزرگی برنامه‌ریزی شده است که در قالب آن برای ۶۷ هزار کشاورز آسیب دیده از کم‌آبی، شغل جایگزین ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: مطالعات این طرح بسیار دقیق که منابع آن از صنعت و تسهیلات بانکی در قالب ایجاد اشتغال تأمین می‌شود، هم‌اکنون آغاز شده و دراین طرح در مجموع ۶۷ هزار نفر اشتغال و ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مهرعلیزاده از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواست سرمایه‌گذاران و جوانانی که می‌توانند در قالب طرح جامع ایجاد اشتغال در مناطق آسیب‌دیده از خشک‌سالی، ایجاد اشتغال نمایند را معرفی کنند.

وی استان با اشاره به دو طرح جمع‌آوری پساب های شهری از ۳ تصفیه خانه شمال، غرب و جنوب و ارتقای سطح کیفیت آب تصفیه‌شده با قابلیت استفاده در کشاورزی یادآور شد: در این راستا اقدامات اساسی انجام‌شده که این ۳ تصفیه‌خانه با لوله‌کشی به هم متصل شود و در یک نقطه، آب پرحجمی برای تالاب گاوخونی، حفظ محیط زیست و فضای سبز شهرداری و چاه‌های آب ایجاد شود.

استاندار اصفهان با بیان این که سلسله‌اقداماتی از سوی شهرداری‌ها برای صرفه‌جویی در آب باید صورت گیرد، تأکید کرد: شهرداری‌ها حق استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز را ندارند و حتی موظف هستند چاه‌های خود را در اختیار آبفا قرار دهند.

وی با اشاره به این که در عین حال حفظ فضای سبز شهری به عنوان یک سرمایه و یک میراث گران‌قدر نباید فراموش شود، ابراز داشت: اگر لازم شود پساب تصفیه‌شده به مادی‌ها و نهرها هدایت خواهد شد تا درختان کهن‌سال بتوانند زنده بمانند.

مهرعلیزاده در ادامه با تأکید بر این که مدیران و به ویژه مدیران بانک‌ها باید از سقف اختیارات خود استفاده کنند، افزود: اگر مدیری نمی‌تواند با این روند فعالیت کند باید جای خود را به دیگری بسپارد.

استاندار اصفهان در پایان با بیان این که از معاونان خواسته است طرح تفویض اختیار به مدیران را تدوین و اجرایی کنند، اضافه کرد: تدوین این طرح در حال نهایی شدن است که طی چند هفته آینده اعلام خواهد شد؛ تصمیمات حکومتی با قدرت و قوت و همراه با تدبیر اجرایی خواهد شد.

گفتنی است در این نشست نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گزارشی از مشکلات و راهکارهای برطرف کردن آن‌ها ارائه و بر لزوم تفویض اختیار بیشتر به فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی تأکید کردند و همچنین از حسن انتخاب طباطبایی به عنوان معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان توسط استاندار اصفهان تقدیر کردند.

کد خبر 345633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.