بانکهای اروپایی می توانند گره برجام را باز کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اروپا از این قدرت برخوردار است که به بانک های دولتی در اروپا دستور دهد با ایران همکاریهای لازم را داشته باشند.

به گزارش خبر نگار ایمنا، بعداز خارج شدن آمریکا از برجام دولتهای اروپایی مشغول مذاکراتی برای حفظ برجام هستند، اما آیا اتحادیه اروپا  به تنهایی قادر است از برجام و ایران دفاع کرده و درخواست های ایران را برآورده کند؟علی امیدی، استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سؤال به خبرنگار ایمنا گفت: پاسخ به این سوال مثبت و صد درصدی نیست؛ چرا که اروپا نمی تواند از فشار تحریم‌های آمریکا خارج شده و در مقابل آن مقاومت و ایستادگی داشته باشد و یا امتیازات لازم را به ایران اعطا کند.

مهم‌ترین دغدغه ایران فروش نفت است

این استاد دانشگاه افزود: در واقع با توجه به غلبه دلار و تسلط آمریکا بر معاملات مالی جهانی، اروپا چنین توانی را ندارد که با آمریکا مقابله کند، ولی موضوع به این سادگی هم نیست؛ زیرا اروپا می تواند از برخی مکانیسمهای دیگر استفاده کند، از جمله از این قدرت برخوردار است که به بانک های دولتی در اروپا دستور دهد با ایران همکاریهای لازم را داشته باشند؛ چرا که در کشورهای اروپایی بانکهای دولتی نیز وجود دارد که اگر از طرف دولت های اروپایی اختیارات لازم به آنها تفویض شود، می توانند به مناسبات خود با ایران ادامه داده و به رفع مشکلات مالی بین المللی کشورمان بعد از تحریمهای آمریکا کمک کنند.

امیدی در همین راستا خاطر نشان کرد:مهمترین دغدغه ایران فروش نفت و دریافت پول آن است، جهان بزرگ و متشکل از قدرتهای متعدد است و در نتیجه ایران آلترناتیو های مختلفی برای تامین نیازهای صنعتی و سایر نیازهای خود دارد؛ اما مهم‌ترین دغدغه ایران این است که بتواند مراودات نفتی خود را با کشورهای دیگر ادامه دهد و برای همین به کمک ساز و کارهای بانکی اتحادیه اروپا نیاز دارد.

لهستان و یونان  سر راه برجام سنگ اندازی می کنند

وی تصریح کرد: البته این مهم زمانی محقق می شود که دولت های اروپایی بتوانند در بین خود به این توافق برسند که لازم است از ایران و برجام حمایت کنند. تصمیمات مهم اتحادیه اروپا به صورت اجماعی اتخاذ می‌شود یعنی نباید مخالف داشته باشد؛ اگر اروپا بتواند این مرحله را پشت سر بگذارد که با ایران مراودات بانکی، مالی، اقتصادی و تجاری را حفظ کند، قطعاً قادر خواهد بود نظرایران را تامین کند، ولی ظاهراً این اجماع وجود ندارد و کشورهایی چون  لهستان و یونان در این زمینه سنگ اندازی می کنند.

وی در ادامه با بیان این نکته  که امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه گفته است شرکتهای اقتصادی بزرگ مثل توتال خصوصی هستند و ارتباطات مالی گسترده ای با آمریکا دارند، افزود: قطعاً اگر تحریم های نفتی آمریکا در ماه نوامبر دوباره برقرار شود، شرکتهایی مثل توتال آسیب‌پذیر هستند و احتمال خروج آنها از ایران زیاد است، اما همانگونه که مکرون نیز گفته است؛  شرکتهای تجاری و نفتی کوچک تر ارتباط تجاری خاصی با آمریکا ندارند و امکان تشویق این شرکت‌ها برای ادامه مراودات با ایران وجود دارد.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه باید دید ایران چه آلترناتیوهایی دارد؟ تاکید کرد: به هر حال آلترناتیو هایی پیش روی ایران است؛ ازجمله این که کج‌دار و مریز به تعهدات برجامی خود ادامه دهد؛ یا اینکه برجام بدون آمریکا را تایید کند و اقدام موثری برای نقض این توافق بین المللی انجام ندهد، اما در عین حال به  کشورهای اروپایی و سایر طرفهای برجام هشدار دهد که اگر  ایران نتواند از فواید برجام استفاده کند، این امکان وجود دارد که از این توافق عقب‌نشینی کرده یا آن را تعلیق کند. گزینه سوم نیز خروج از برجام و از سر گیری برنامه های هسته ای با شدت بیشتر است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی با توجه به اینکه فشار های زیادی علیه کشورمان اعمال می شود و کشورهای مثل روسیه، چین، کره جنوبی ، هند و ژاپن که بزرگترین خریدارهای نفتی ایران هستند، تهدید کرده اند که تنها در صورت رعایت برجام از سوی ایران و محترم دانستن مفاد این توافق بین المللی مبادلات تجاری با ایران را ادامه می دهند، بهترین گزینه، همان گزینه اول است.
امیدی خاطر نشان کرد: جهان، جهان زور و قدرت است ایران باید بتواند بهترین تصمیمات را نه با شعارهای احساسی؛ بلکه در جهت منافع  ملی خود اتخاذ کند.

کد خبر 345570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.