افزایش تعرفه واردات، راهکار بهبود خودروسازی نیست/نظری در مورد سازمان «صمت» ندارم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با مخالفت در مورد افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: باید تعرفه واردات خودرو کاهش یابد تا شرکت های داخلی در گردونه رقابت کیفیت خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا فولادگر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، پس از تشکر از مردم بابت حضور در راهپیمایی روز قدس اظهارکرد: حمایت مردم از مظلوم و محکوم کردن ظالم قابل تقدیر است و البته این حمایت مردم، فعالیت را برای مسئولان هم سخت تر می‌کند، زیرا باید برای چنین مردمی فعالیت‌های بیشتری شود.

وی در خصوص مقاومت فلسطینیان گفت: روز به روز جنبش مقاومت به پیروزی نزدیک می‌شود، امروزه انقلاب اسلامی فراگیر شده است و به یک کشور محدود نیست و رژیم صهیونیستی زوال خود را خواهد دید. روز قدس نقطه وحدت و موجب انسجام مردم ماست.

فولادگر تصریح کرد: باید دست این مردم را بوسید که با تمامی مشکلات و زبان روزه در روز قدس حضور پرشوری داشتند.

تعرفه واردات باید کاهش یابد

این نماینده مجلس در ادامه صحبت‌هایش در خصوص فعالیت مجلس شورای اسلامی گفت: در سه ماه گذشته از آخرین نشست خبری، بودجه نهایی و در زمان خودش ابلاغ شد. در سال ۹۷ نیز لوایح زیادی به صحن علنی آمده که برخی تصویب و برخی در دست بررسی است. به عنوان مثال قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است. همچنین بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده تمام شده و هفته‌های بعدی در صحن علنی قرائت می‌شود. طرحی هم در خصوص بانکداری بدون ربا در دست بررسی است.

وی در خصوص فعالیت کمیسیون صنایع نیز گفت: طرحی در خصوص صنایع دستی عرضه و مشکلاتش حل شده و امیدواریم به بهود صنایع دستی به خصوص صنایع دستی اصفهان کمک کند.

فولادگر در خصوص افزایش کیفیت خودروهای داخلی افزود: برای این منظور باید تعرفه‌های وارداتی کاهش یابد تا شرکت های داخلی در گردونه رقابت قرار گیرند. البته برخی مخالف این رویه هستند و معتقدند اقتصاد ایران به معنای واقعی آزاد نیست و بازارهای موازی و متداخلی وجود دارد از این رو کاهش تعرفه و رقابت محصول ایرانی با خارجی امری رویایی خواهد بود اما در نهایت باید گفت سلاح تعرفه، راهکار بهبود خودروسازی ما نیست.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در رقابت قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش سه رکن مهم در تولید است و باید صنعت خودرو ما به این مسائل توجه داشته باشد.

تحریم‌های امریکا هدفدار است

وی در خصوص تحریم‌های اقتصادی گفت: برخی از شرکت‌های خارجی مانند «پژو» در حال خروج از قراردادهای خود هستند و این درحالی است که در زمان وزیر قبلی یعنی آقای نعمت زاده و وزیر جدید، خروج احتمالی این شرکت‌ها از قرارداد را درگوشزد کرده بودیم. با این حال وزرای صنعت هم می‌گفتند مشکلی در این خصوص نیست اما روند بر خلاف تصور شد.

فولادگر گفت: در تحریم‌های جدید امریکا واردات خودرو تحریم نیست اما در وارد کردن قطعات و تکنولوژی تحریم هستیم. این بدان معناست که امریکا با قصد ضربه زدن به اقتصاد و تولید دست به چنین تحریم‌هایی زده است. در خصوص هواپیمایی هم همین روند مشهود است، به عنوان مثال از ورود بویینگ و ایرباس جلوگیری می‌کنند اما از ورود «ای تی آر» که توان ساختش را داریم جلوگیری نمی‌کنند!

ارسال گزارش‌های نظارتی به سه قوه

این نماینده مجلس در خصوص فعالیت کمیسیون ویژه حمایت از تولید نیز گفت: همچنان روال نظارتی در خصوص اصل ۴۴، تولید داخل و کسب و کار در حال انجام است و بعد از هر نظارتی گزارشی تهیه می‌شود. این گزارش‌ها باید خروجی داشته باشد از این رو هر گزارش را برای سه قوه ارسال می‌کنیم. برخی از گزارش‌ها در مورد استنکاف از اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بود و بعد از مدتی قوه قضاییه دادگاه ویژه کارکنان دولت را راه اندزای کرده و به این گزارش‌ها رسیدگی می‌کند.

وی در خصوص خروج از انحصارگرایی شرکت‌ها گفت: برای این منظور باید "رگولاتور" یا تنظیم‌گرها که متشکل از بخش خصوصی، دولت و کارشناسان است تشکیل شود تا هم نرخ گذاری بهبود یابد و هم فعالیت‌ها اصلاح شود. به عنوان مثال شرکت تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نقش رگولاتور به خوبی فعالیت می‌کند.

فولادگر در خصوص اصلاح نظام بانکی گفت: طرح بانکداری بدون ربا و لایحه اصلاح بانکداری، دو فعالیتی است که مجلس در مورد آن اقدام کرده است.  

تنها یک چهارم قوانین حمایت از تولید ملی اجرایی شده است

وی در خصوص قانون رفع موانع تولید نیز اظهارکرد: در این خصوص بانک‌ها موظف شده‌اند ظرف سه سال اموال مازاد خود را به فروش برسانند و آن را برای ارائه تسهیلات بیشتر به تولیدکنندگان داخلی ارائه دهند. البته این مهم در سال ۹۵ اجرا نشد اما وزیر اقتصاد این کار را در اولویت خود قرار داده و جای تشکر دارد. گفتنی است این قانون شامل همه بانک‌های خصوصی و دولتی می‌شود و در صورت اجرای دقیق آن رسالت اصلی بانک‌ها انجام خواهد شد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس درباره اقداماتش در خصوص بهبود فضای کسب و کار نیز گفت: یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده تصویب قانونی در این رابطه است، اما دولت یازدهم بیش از نیمی از احکام آن را اجرا نکرده و نیمی دیگر نیز در حال اجرا است، به بیانی دیگر تنها یک چهارم  احکام انجام شده است.

فولادگر در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه نقدینگی کشور به هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است گفت: زمانی رییس جمهور فعلی به رییس جمهور قبلی ایراد درستی می‌گرفتند که چرا نقدینگی ۵۰۰ میلیارد تومان است اما امروزه این حجم از پول سه برابر شده است.

از تمامی دولتها در قبال آب ضربه خوردیم

این نماینده مجلس در خصوص وضعیت آب استان افزود: خواهش ما در مورد موضوع آب این است که این موضوع سیاسی و جناحی نشود، اما این را هم باید گفت تمامی دولت‌ها در این مورد خدماتی داشتند و ضرباتی را به اصفهان وارد کردند. متاسفانه در دولت احمدی نژاد مطرح شد که بالادست هرچقدر می‌خواهد آب برداشت کند و باقی را به پایین دست بدهد. همین یک صحبت ضربه بزرگی به اصفهان وارد کرد.

وی تصریح کرد: نیاز آب شرب یزد ۳۵ میلیون متر مکعب است اما ۶۵ میلیون متر مکعب آب به یزد می‌رود! باید مشخص شود این مقدار مازاد آب در کجا مصرف می‌شود؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: یکی از اقدامات قابل تقدیر دولت فعلی فعال کردن شورای عالی آب پس از سال‌ها بود، اما جلوگیری از پروژه بهشت آباد و مجوز دادن برای طرح بن_بروجن از لطمات این دولت است، این در حالی که قرارگاه خاتم هزینه، خرید تجهیزات را برای بهشت آباد متقبل شده و مطالعات آن نیز انجام شده بود.

مدیریت شهری نباید سیاسی شود

فولادگر در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در خصوص مدیریت شهری سوالات زیادی از من می‌شود گفت: من در فعالیت‌های اجرایی خود را دخالت نمی‌دهم اما این را باید بگویم فعالیت های خدماتی و شهری نباید تجت الشعاع مسائل سیاسی قرار گیرد.

وی در خصوص انتخاب مدیران جدید شهری افزود: انتخاب مدیریت جدید شهری از سوی مردم قابل احترام است و نظام جمهوری ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی است. پیش از این در اوایل فعالیت مدیریت شهری گفته بودم در انتخاب مدیران خود از تمامی افراد و سلایق استفاده کنید اما این صحبت من با واکنش شدید برخی روبرو شد. گفته می‌شد چرا شما این این کار را نمی‌کنید در صورتی که من هم در دفتر اصفهان و هم تهران و هم در کمیسیون‌هایی که فعالیت می‌کنم از تمامی سلایق و جناح‌ها استفاده می‌کنم. دومین خواسته من از مدیریت شهری هم این بود که در موضوعات فرهنگی و ارزش‌های دینی دقت لازم را داشته باشند تا این مهم تحت الشعاع مسائل دیگر قرار نگیرد.  

نظری در خصوص صمت ندارم

فولادگر همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان اصفهان اظهارکرد: به صورت غیررسمی در مورد فعالیت های این سازمان صحبت‌هایی شده و ما نیز به صورت غیر رسمی پاسخ‌هایی دادیم.

نظر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص ارزیابی عملکرد سازمان صمت اصفهان چنین بود: هنوز ارزیابی دقیقی از روند فعالیت این سازمان نسبت به دورهای قبلی و بعدی نداشته‌ام.

وی در خصوص عزل و نصب مدیر جدید برای این سازمان نیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: در این خصوص دخالتی نخواهم داشت.

به گزارش ایمنا، چندی پیش سایت رسمی شهرداری یزد اعلام کرد ۵۰ درصد از آب فضای سبز یزد از طریق آب شرب تامین می‌شود. (اینجا کلیک کنید)

همچنین پیش از این در خصوص برخی اتهامات نسبت به رییس سازمان صمت مطالبی منتشر شده بود که این خصوص مصاحبه تفصیلی با رییس این سازمان انجام شد. (اینجا کلیک کنید)

کد خبر 345549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.