۷۰ برنامه پیشنهادی برای پنج پایانه اصفهان / پایانه صمدیه توسعه می یابد

امروزه فراهم شدن امکانات و تسهیلات و ساماندهی سیستم حمل و نقل همگانی برای کاهش ترافیک، سرعت، تردد و همچنین افزایش امنیت در استفاده از حمل و نقل همگانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گزارش ایمنا، استفاده از وسایل حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی جامعه است و پایانه‌ها به عنوان یکی از دروازه‌های ورودی در سفرهای زمینی پذیرای مسافران متعددی هستند.

گذشته تاریخی و ابنیه ارزشمند تاریخی در کنار فعالیت های هنری سالهای اخیر، اصفهان را به عنوان فضای فرهنگی کشور، زبانزد همگان کرده، به گونه‌ای که روزانه ده‌ها هزار نفر مسافر به این شهر وارد و یا خارج می‌شوند.

تا قبل از افتتاح و بهره‌برداری از پایانه‌های مسافربری اصفهان، اکثر شرکت‌های مسافربری در خیابان مسجدسید و یا در سطح شهر پراکنده بودند و مسایل و مشکلات متعددی را برای شهروندان اصفهانی به وجود می‌آوردند که اهم آنها پیدایش فعالیتهای اقتصادی کاذب، مجموعه‌ای از معضلات و مفاسد اجتماعی، ایجاد گره کور ترافیکی و آلودگی‌های زیست محیطی و سیمای نامطلوب شهری بود.

این مسائل بیانگر ضرورت چاره اندیشی اساسی برای حل این نارسایی‌ها بود، به همین جهت شهرداری اصفهان در قالب سازمان پایانه‌های مسافربری با هدف سیستم دهی در امر جابه جایی مسافربری درون شهری و برون شهری و همچنین بهبود ترافیک خیابان‌ها و تأمین رفاه اجتماعی شهروندان در جهت احداث پایانه‌های مسافربری اصفهان اقدام کرد.

برای آگاهی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این سازمان گفت و گویی را با «عباس محبوبی» مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان که میهمان خبرگزاری ایمنا بود؛ انجام داده‌ایم که مشروح آن به شرح زیر از نظرتان می‌گذرد:

برای ارتقاء زیرساخت پایانه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ چه کارهای بزرگی قرار است در پایانه‌های اصفهان انجام شود؟

در حال حاضر در سطح شهر اصفهان پنج پایانه فعال از جمله پایانه کاوه در شمال شهر، پایانه صفه در جنوب، پایانه جی در شرق که در کنار آن مرکز معاینه فنی واقع شده و پایانه زاینده رود در غرب اصفهان وجود دارد.

البته یک پایانه درون استانی نیز به نام «صمدیه» وجود دارد که پنج هزار متر زمین در تصرف این پایانه است.

در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم این پایانه تا ۱۷ هزار مترمربع جای توسعه دارد، از این رو دنبال هستیم مباحث تملک زمین هایی که بخشی متعلق به سازمان میادین و بخشی شهرداری منطقه دو است را در جلسات کمیسیون حمل ونقل شورا از طریق اداره املاک شهرداری حل کنیم تا طرح جامعی محقق شود و قطعاً خواسته مردم نیز همین است.

پایانه دیگری رو به روی زندان مرکزی تحت عنوان «پایانه اندیشه» داریم که مسایل مالکیتی عدیدهای دارد، البته  هفته گذشته از اعضای کمیسیون حمل ونقل شورای شهر دعوت کردیم تا از محل این پایانه بازدید کردند.

در این بازدید توضیحات میدانی به اعضای شورای شهر داده شد و آنها به این نتیجه رسیدند یکی از مصوبات شورا با محوریت شهردار و معاونان ایشان تصمیم‌گیری برای پایانه اندیشه باشد چرا که اداره اوقاف، شهرداری درچه همچنین اشخاص حقیقی  بر روی  زمین پایانه اندیشه ادعای مالکیت دارند، به همین دلیل مالکیت پایانه پیچیدگی زیادی دارد و باید در یک برنامه بلندمدت پیگیری شود.

تمایل داریم برای آینده این پایانه با بخش خصوصی وارد مذاکره شویم و در برنامه‌ای بلند مدت و مشارکت، یک طرح جامع داشته باشیم.

پایانه اندیشه در حد پارک سوار و درون استانی خواهد بود؟

خیر، پایانه اندیشه برون استانی است و با توجه به اینکه در آن نقطه یکی از ایستگاه‌های خط سه مترو همچنین BRT پیش بینی شده است، می‌توان طرح جامعی را با مشارکت بخش خصوصی پس از رفع مسایل مالکیتی آن اجرا کرد.

مسایل مربوط به پایانه اندیشه مدت‌های زیادی است که مطرح است!

بله، همینطور است.

دو نفر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان هنگام بازدید از پایانه اندیشه، به محض پیاده شدن از خودرو و پس از اطلاع از شرایط پایانه، ابراز تأسف کردند که مسایل مربوط به این پایانه تاکنون لاینحل باقی مانده است.

مدیران سابق شهرداری۱۳ هزار مترمربع از این پایانه را تحویل اتوبوسرانی داده‌اند تا مورد استفاده BRT قرار گیرد و پس از حل مسایل مالکیت و اجرای طرح با مشارکت بخش خصوصی، این زمین را به نوعی تحویل دهند.

شرایط پایانه‌های دیگر شهر چگونه است؟

به زودی در پایانه کاوه اتوماسیون بار پیاده‌سازی خواهد شد، در این ارتباط مکاتباتی با اداره کل مبارزه قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل ونقل کشور و همچنین معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان انجام شده است و اگر نامه نگاری‌ها تحت عنوان داخل شورای تامین مصوبه بگیرد اجرایی خواهد شد.

هدف از راه‌اندازی اتوماسیون بار تجمیع بارها و همچنین نظارت دقیق بر بارهایی که توسط اتوبوس‌ها جابه جا می‌شود، است تا تخلفی صورت نگیرد.

انتهای پایانه کاوه سوله‌ای وجود دارد و سوله دیگری در حال احداث است تا مباحث بار را متمرکز کنیم چرا که در خصوص بار در بخش شمال شهر پراکندگی و قاچاق کالا وجود دارد و ما قصد داریم نظارت عالی بر بار داشته باشیم.

در حال حاضر بیش از ۸۵ انبار در اطراف پایانه‌ها داریم از جمله اطراف سه راه ملک شهر و جابر انصاری که  اگر داخل پایانه‌ها متمرکز شود، اقدام بزرگی صورت گرفته است.

برای تحقق اتوماسیون بار مشارکت شرکت‌های مسافربری نیز مورد نیاز است، البته  بارها برای تحقق آن خیزهایی گرفته شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در پراکندگی انبارها تا چه اندازه قاچاق کالا اتفاق می‌افتد و چه مسایلی وجود دارد؟

آمار دقیقی وجود ندارد، ولی بر اساس مطالعاتی که انجام دادم چند آمار وجود داشته است، به عنوان مثال حمل اسلحه، قاچاق مواد مخدر و کالا بوده است؛ حتی در استان‌های دیگر قاچاق انسان نیز انجام شده است.

در این انبارهای پراکنده برخی مشکلات اجتماعی وجود دارد، این مباحث باید در شورای تامین مطرح و فرمانداری و مدیر کل امور اجتماعی استانداری برای رفع مسایل کمک کند.

پایانه‌های شهرداری اصفهان مکاتباتی با اتحادیه پایانه‌های کشور انجام داده و آنها برای اجرای طرح اتوماسیون بار اعلام آمادگی کردند که اصفهان به عنوان پایلوت «اتوماسیون بار» را اجرایی کند.

ما مکان را در اختیار قرار می‌دهیم، نظارت عالی خواهیم داشت و سپس خودمان مستقیم فعالیت می کنیم.

در پایانه صفه نیز مشکلی که وجود دارد، فاصله ۱۲ کیلومتری پمپ گازوئیل تا پایانه از سمت جاده شیراز است، از این رو احداث پمپ گازوئیل در پایانه صفه پیش‌بینی شده و مکاتبات لازم با پالایشگاه و شرکت نفت انجام شده و کارشناس برای پیگیری تحقق این مهم انتخاب شده است.

امیدواریم با همکاری بخش خصوصی بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

رو به روی پایانه کاوه ترافیک بسیار زیادی ایجاد شده است، چند سال پیش طرحی مبنی بر جابه جایی پایانه کاوه مطرح شد، آیا این طرح همچنان در دستور کار است؟

ترافیک روبه روی پایانه کاوه به دلیل توقف اتوبوس های بین شهری است که متولی آن  اداره کل حمل ونقل جاده ای استان اصفهان است، اما اخیرا مذاکراتی مطرح شده تا دوربین نصب شود و پلاک اتوبوس‌هایی که روبه روی پایانه توقف و اقدام به مسافرگیری می کنند، ثبت و کارت رانندگان متخلف ابطال شود. البته رو به روی پایانه کاوه ایستگاه تاکسی و اتوبوس نیز وجود دارد و عامل بخشی از ترافیک است.

اینکه اعلام می کنید چند سال پیش طرحی مبنی بر جابه جایی پایانه کاوه مطرح شده باید بگویم به نظر من مردم دیگر تمایل به اینکه پایانه‌ها خارج از شهر باشد ندارند.

در آستانه نوروز ۹۷ خط اتصال پایانه کاوه به مترو را داشتیم و با توجه به اینکه مردم با پایان یافتن سفر از اتوبوس پیاده می‌شوند و از داخل سالن پایانه بدون دغدغه سوار مترو شوند، راضی هستند؛ اگر پایانه‌ها خارج از شهر باشند برای انجام سفرهای برون استانی سفرهای جدیدی باید انجام شود.

ولی پایانه کاوه نسبت به پایانه صفه بیشتر درون شهر واقع شده و ترافیک سنگین‌تری در اطراف آن ایجاد می‌شود؟

بله، ولی در لاین رو به روی پایانه کاوه مشکلات ترافیکی که به واسطه مسایل مختلفی از جمله توقف اتوبوس‌ها و تاکسیها ایجاد می‌شود، ارتباطی به پایانه‌های شهرداری ندارد.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد اتوبوس‌هایی که شب‌ها روبه روی پایانه کاوه توقف می‌کنند، معمولاً اتوبوس‌هایی هستند که از شهرهای دیگر آمده و قصد عبور از این مسیر را دارند و به دلیل داشتن صندلی خالی مبادرت به مسافرگیری می‌کنند.

برای پایانه‌های کاوه و صفه طرح توسعه پیش‌بینی شده است؟

متأسفانه در پایانه‌های کاوه و صفه نمی‌توانیم توسعه داشته باشیم چرا که فضای فیزیکی لازم را نداریم. زمانی به صورت مقطعی می‌خواستند خیابان ابونعیم را به پایانه کاوه اضافه کنند و به همین دلیل چهار هزار مترمربع از زمین‌های پایانه کاوه را تصرف کردند یا برای مترو  ۱۰هزار متر زمین پایانه را گرفتند.

پنج سال پیش در مجاورت پایانه زاینده رود نیز پنج هزار متر زمین بکر وجود داشت، اما جزیره‌ای فکر کردن شهرداری باعث شده برای درآمد بیشتر، ارتفاع سازی در ۱۳ طبقه مجوز داده شود، در حالی که اگر امروز آن زمین‌ها را داشتیم نیازی نبود به سمت پایانه اندیشه حرکت کنیم.

به نظر شما آیا در بلند مدت نیاز است برای شمال شهر اصفهان پایانه دیگری در نظر گرفته شود؟

فرهنگ استفاده از پایانه‌ها تغییر کرده و مردم برای رسیدن به پایانه ها به دنبال بیرون رفتن از شهر نیستند.

البته زمینی را در شمال شهر در نظر گرفته‌ایم تا در صورت حل مشکلات حقوقی و مالکیتی آن تحت عنوان «دپوی اتوبوس‌ها» مورد استفاده قرار دهیم.

مرکز معاینه فنی خودروها در مجاورت پایانه جی با چه کیفیتی خدمات ارایه می‌کند؟

در مرکز معاینه فنی خودروها در مجاورت پایانه جی فقط معاینه فنی خودروهای سبک انجام می‌شود. این مرکز با سه خط فعال روزانه نزدیک به ۱۵۰ خودرو را معاینه فنی می‌کند.

مهمترین برنامه‌ پایانه‌های شهرداری اصفهان برای سال ۹۷ چیست؟

برای پنج پایانه اصفهان نزدیک به ۷۰ برنامه پیشنهادی داشتیم که ۴۰ عنوان برنامه از جمله پمپ گازوئیل و اتوماسیون بار به مرحله اجرایی رسیده است.

با توجه به اینکه بارها از سوی شرکت برق تذکراتی مبنی بر مدیریت مصرف به پایانه‌ها داده می شود، تصمیم داریم ژنراتوری برای پایانه کاوه خریداری ونصب کنیم تا صرفه جویی در مصرف برق صورت گیرد.

اولویت اول پایانه ها، حفظ و نگهداری و تجهیز و توسعه آنها و اولویت دوم ایجاد پایانه‌های جدید است.

در حال حاضر پایانه کاوه در کشور حرف اول را می زند، اصفهان بعد از تهران تنها استانی است که دو پایانه آن «کاوه و صفه» مرتبط با مترو است.

پایانه‌ای سمت آتشگاه با عنوان «مادر» قرار بود احداث شود، آیا راه‌اندازی آن هنوز در دستور کار است؟

پایانه مادر در مرز اصفهان و خمینی شهر و از مصوبات دولت نهم بود که چند سال پیگیری شد ولی به دلیل عدم تامین  اعتبار منتفی شد تا اینکه یکی از شرکت های بخش خصوصی خمینی شهر برای راه اندازی آن وارد مذاکره شده است.

اگر طرح توسعه صمدیه که در حال حاضر ۱۷ هزار متر زمین دارد، اما فقط ۵ هزار متر آن را تصرف داریم، محقق شود و شهرداری مرکزی برای تملک آن کمک کند تا مستحدثات و اجرای طرح ها  را انجام دهیم، پیشرفت های خوبی حاصل خواهد شد.

اگر طرح توسعه صمدیه انجام شود بار ترافیکی کاوه و زاینده رود را به پایانه صمدیه سرریز خواهیم کرد.

روزانه در پنج پایانه شهر چه میزان تردد انجام می‌شود؟

در مجموع ۴۰ هزار مسافر روزانه در پنج پایانه شهر اصفهان جابه جا می‌شوند که ۲۰ هزار ورودی و ۲۰ هزار مسافر خروجی است؛ به صورت میانگین در پایانه صفه روزانه ۱۰ هزار نفر، زاینده رود ۱۱ هزار نفر، پایانه کاوه ۱۳ هزار نفر، جی ۴ هزار نفر و صمدیه ۳ هزار نفر رفت وآمد مسافر وجود دارد.

یکی از مسایل استراتژیک و سیاست راهبردی ما گسترش فرهنگ گردشگری است.

باید مسایل فرهنگی و گردشگری ارتقاء یاید همچنین باید در پایانه ها کتابخانه یا میز گردشگری فعال شود.

از آنجایی که سازمان پایانه های مسافربری یکی از مبادی ورودی شهر اصفهان است، می طلبد تا مسافران و گردشگران از بدو ورود به اصفهان از خدمات و امکانات گردشگری بهره مند شوند، از این در صدد  برآمدیم تا با تشکیل کارگروهی از معاون فرهنگی اجتماعی شهردار اصفهان، سازمان صنایع دستی، اداره حمل ونقل پایانه‌های استان بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های خوبی در این جهت خاطره خوشی را در بدو ورود و هنگام خارج شدن از شهر اصفهان برای مسافران و گردشگران رقم بزنیم.

با توجه به تاکیدات شهردار اصفهان بر افزایش ارایه خدمات عمومی به شهروندان اصفهانی در سطح پایانه های شهر، مدیریت سازمان با مکاتباتی در جهت قراردادن غرفه به اداره پست، دفاتر پیشخوان دولت و پلیس ۱۰+ اعلام آمادگی کرده است.

معاون فرهنگی شهردار پیشنهاد داد پرده های اتوبوس یا روکش های صندلی یا اقلام پذیرایی داخل اتوبوس با استفاده از صنایع دستی و سوغات اصفهان انجام شود، اما این موارد ارتباطی با پایانه های شهرداری ندارد و باید مورد توجه اداره کل حمل ونقل جاده ای استان قرار گیرد.

در استان اصفهان روزانه یک پرواز خارجی بیشتر انجام نمی‌شود، گردشگر به تهران یا اصفهان پرواز می‌کند و سفر به شهرهای کشور را با استفاده از اتوبوس انجام می دهد، از این رو بیشترین گردشگر خارجی در پایانه ها هستند.

در اصفهان پایانه جی بیشترین گردشگر خارجی را دارد که به سمت نایین و ورزنه و آب گرم می روند و یا پایانه زاینده رود به سمت شهرکرد گردشگر زیادی دارد.

دیگر اقدامات مهم سازمان پایانه‌ها چه بوده است؟

سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان با توجه به کمبود منابع آبی، تمهیدات ویژه‌ای را برای کاهش مصرف آب در پایانه ها دیده که از جمله این اقدامات می‌توان به تعویض سرشیرهای سرویس‌های بهداشتی و روشورها، همچنین ساخت منبع آب ۱۰هزار لیتری در پایانه زاینده رود جهت مدیریت آب در سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

یکی دیگر از اقدامات سازمان پایانه‌ها در راستای افزایش بهره‌وری از مکان ها، درآمدزایی و ارایه خدمات بهتر به شرکتهای مسافربری و مسافران، راه‌اندازی و ساخت پمپ گازوئیل در پایانه مسافربری صفه است که کارهای مطالعاتی و نامه نگاری‌های لازم در این خصوص با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اصفهان صورت گرفته است.

سازمان پایانه‌ها چه تدابیری دارد تا محیط پایانه‌ها را از نظر فیزیکی در خور شهر تاریخی اصفهان جلوه دهد؟

کارگروه ویژه فرهنگی و گردشگری در حال تشکیل است، از لحاظ فیزیکی نیز باید از نظرات معاونت فرهنگی شهرداری و میراث فرهنگی بهره‌مند شویم تا اقدامات ارزنده ای صورت گیرد.

باید کتابخانه‌های گردشگری را راه‌اندازی و نقشه‌های گردشگری را روی یک میز برای استفاده مسافران در پایانه‌ها ارایه دهیم.

در بخش تبلیغات یک شرکت اعلام آمادگی برای عقد قرارداد کرده تا کارهای فرهنگی و گردشگری پایانه‌ها را انجام دهد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در دو پایانه کاوه و صفه هتل های بسیار شیک وتمیزی احداث شده و مورد استقبال مسافران قرار گرفته است، حتی، برخی اساتید پروازی که در دانشگاه اصفهان تدریس می‌کنند، در هتل پایانه صفه اقامت دارند.

موضوع دیگر اینکه گلدان‌های موجود در پایانه ها از صنایع دستی اصفهان است، همچنین نمای پایانه کاوه با کاشی اصفهان و با استفاده از سفال ساخته شده است و سعی کردیم در طراحی پایانه ها از معماری اصیل اصفهان استفاده کنیم.

چقدر سعی می شود پایانه‌ای در خور شأن اصفهان طراحی شود؟

تمام تلاش ما آماده سازی پایانه ای در جایگاه و شأن این جهان شهر است و در این راستا از تمام پتانسیل پایانه‌های شهرداری استفاده خواهیم کرد تا مباحث فرهنگی و گردشگری نیز فعال شود.

در طرح توسعه پایانه صمدیه بر گسترش مباحث گردشگری و فرهنگی توجه ویژه داریم، اما در پایانه جی نمی‌توانیم طرح توسعه داشته باشیم چرا که در گذشته زمین‌های اطراف آن به سازمان میادین برای احداث بازار روز کوثر، بازار گل و گیاهان دارویی اختصاص یافته و در حال حاضر این پایانه محدود شده است.

در پایانه مسافربری جی دو شرکت فعال مسافربری وجود دارد، حتی برای گردشگران کتابخانه و کافی نت در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه در نوروز ۹۷ اینترنت رایگان در پایانه های مسافربری اصفهان به مسافران ارایه شد.

کد خبر 345519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور میرزایی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    1 1
    با سلام و عرض تبریک خدمت مدیریت جدید انشاالله با مدیریت قوی ایشان شاهد اصفهانی زیبا و مدرن و پیشرفته باشیم.