گره های کور بافندگان قالی "یلمه" در انتظار باز شدن

دهاقان- بافندگان قالی "یلمه" پس از سال ها سکوت در انتظار بازشدن گره های کور برای فروش هنر دست بافتشان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، رنگ، نخ، عشق و هنر در هم بافته شده و اثری را ایجاد می کنند که هزاران سال است چشم بشر را به خود خیره کرده و هر بار که میلیون ها گره در کنار هم قرار گرفته و نقشی را که زاده ذهن بافنده اش است می آفریند زبان ستایش انسان را باز می کند تا نشان دهد هنر قالی بافی ایرانی هیچ گاه کهنه نشده و هر بار که زیر پا انداخته می شود جلوه ای جدید به هر خانه ای می دهد.

تار و پود فرش ایرانی در همه دنیا خریدار دارد و این امر نشان افتخاری برای فرهنگ و هنر مردمان این کشور است. به شهرها و روستاهای دور و نزدیک ایران که بنگریم از هر گوشه صدای دار قالی به گوش میرسد و این بار صدای بافت قالی از روستای "علی آباد جمبزه" به گوش می رسد.

تاریخ شفاهی مردمان روستای "علی آباد جمبزه" از قدمت ۲۰۰ ساله قالی بافی در این روستا حکایت دارد. جوانان قدرتمند طایفه ای به نام "یلمه" با استفاده از پشم گوسفند و دارهایی که در اختیار داشتند قالی بافی را در این روستا آغاز کرده و ساعاتی را در طول شبانه روز در کنار دامداری و کشاورزی به کار قالی بافی می پرداختند و امروز مردان جای خود در قالی بافی را به زنان روستا واگذار کرده اند.نصرتالله جبرییلی اولین کسی بود که طرح ونقشه این قالی را پیاده کرد و زنان نیز با الهام از طبیعت راه وی را ادامه داده و امروز هنری آفرینی می کنند.

بافندگان قالی یلمه نقشه راحفظ کرده اند وگره هارا می شناسند

قاسمعلی کیخایی یلمه کهاز تولیدکنندگان امروز قالی یلمه دهاقان است در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، می گوید:طرح و نقش های قالی یلمه برگرفته از گل و گیاه و پرندگان در دل طبیعت است که امروزه بافندگان به صورت حفظی و بدون نقشه آنها را می بافند و در بازارهای داخلی وخارجی نیز به فروش می رسد.

وی باتوجه به خصوصیات این قالی دستبافت، می افزاید:مواد اولیه کاملاً از پشم گوسفندان بوده و از رنگ های طبیعی گیاهان استفاده شده است وماندگاری قالی یلمه اینگونه هست که هرچه بیشتربماند و پا بخورد رنگ آن بازتر می شود و ذوقی که به کار می رود از حفظ بافی بافندگان است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه بازار فروش قالی یلمه در گذشته داغ تر بود، ادامه می دهد:زمانی که بازار داغ بود و صادرات انجام می شد کشورهای اروپایی از آن استفاده می کردند چون هم قیمت آن به صرفه بود وهم رنگ های خوبی داشت در کشور آلمان نیز نمایشگاهی از قالی این شهرستان برپاشده بود.

کیخایی یلمه با اشاره به نوع رنگ گیاهان برای استفاده از نخ بافت قالی اضافه می کند: رناس، برگ خیش، جاشیر، اسپرک گندل، نیل و...از جمله این گیاهان برای رنگ قالی می باشد.

نیمی از زنان روستایی دهاقان بافندگان قالی یلمه هستند

کیخایی یلمه با اشاره به اینکه نیمی از زنان روستایی دهاقان از بافندگان قالی یلمه هستند، می افزاید:در روستای علی آباد جمبزه ۴۰۰خانواده به بافت این قالی مشغول هستند واین هنر دستبافت امروزه از از ۵میلیون تا۱۰میلیون ریال دربازار کشور به فروش می رسد.

وی ادامه می دهد: از اندازه های این قالی می توان به سه چهارکی یا شش متری، خرک در اندازه ۱۰۰۰*۶۰۰ پشتی، موزاییکی و...اشاره کرد و ابزار بافت این قالی نیز قیچی، کارد، تبکو، دفنین و...است.

این تولیدکننده خاطر نشان کرد: قالی یلمه روی زمین بافته می شود و از دور ریز آن نیز برای درست کردن بالشت، پتو، تشک و ...استفاده می کنند.

۷۰۰بافنده قالی زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند

حمید جهانبین، رییس اداره صنعت، معدن وتجارت شهرستان دهاقان نیز با بیان اینکه یکی از سه محور برنامه های توسعه  کشور، فرش است، می گوید:برای تولید وعرضه فرش تسهیلاتی فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه۷۰۰ نفراز بافندگان قالی زیر پوشش بیمه قالی بافی تامین اجتماعی قرار گرفتند، ادامه می دهد: دو واحد شرکت پشتیبان قالی بافان نیز در دهاقان تشکیل شده وتشکیل دوشرکت پشتیبان دیگر در دست اقدام است.

قالی یلمه دهاقان به ثبت ملی رسید

جهانبین با اشاره به ثبت جغرافیایی و ملی قالی "یلمه"، اظهار می کند:امروزه سهم فوق العاده ای در تجارت جهانی وفرامرزی از فرش داریم چراکه فرش ایرانی از هرجهت دارای برتری است وقالی یلمه نیز به عنوان یک برند روستایی دهاقان توانسته درخشش خوبی داشته باشد.

وی افزود:در سال های اخیر کارهای ناشایست نظیر کپی برداری وسرقت های برند در سطح جهانی از طرف رقبا باعث تخریب بازار فرش شد ومسئولان نیز به فکر افتادند با ثبت برند های خاص جلوی این تخریب هارابگیرند.

رییس اداره صنعت، معدن وتجارت شهرستان دهاقان خاطر نشان کرد:قالی یلمه دهاقان به شماره جی-آی-۷۶به ثبت ملی جغرافیایی رسیده است.

بافت قالی یلمه به دهاقان اختصاص یافت

مرتضی طیاری رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان دهاقان نیز در خصوص قالی "یلمه" به خبرنگار ایمنا می گوید: تکنیک بافت قالی یلمه به زودی به عنوان اثر هنری ناملموس دهاقان به ثبت ملی می رسد.

وی می افزاید: همه کارها نظیر تحقیقات، مستندات، ارائه طرح و...برای ثبت این هنر دستی به اداره میراث فرهنگی استان تحویل شده و انشاالله منتظر ثبت نهایی به نام شهرستان هستیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان دهاقان، تصریح می کند:امیدواریم باثبت این قالی دستبافت، گره های کور از مشکلات بافندگان بازشود و درسالی که به عنوان حمایت از تولید داخلی نام گرفته بیشتر به صنایع دستی بهاداده شود.

کد خبر 345510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    0 0
    ۲۰