روزی که کودکان صاحب روزنامه شدند

روزنامه‌ها برای روشن‌کردن افکار، به‌صورت روزانه به نشر اخبار و اطلاعات در زمینه‌های گوناگون می‌پردازند، اما اگر روزنامه‌ای در زمینه کودکان منتشر شود به‌طور یقین از جنبه‌های دیگری نیز کاربرد دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایجاد شوق مطالعه، افزایش آگاهی اجتماعی، غنی‌سازی دایره لغات کودک، افزایش مهارت‌های خواندن، نوشتن و سخن‌گفتن و هم‌چنین آموزش مهارت مطالعه و ایجاد آگاهی‌ درباره طیف وسیعی از موضوعات و تحریک به یادگیری در کودک، از جمله مزیت‌های مطالعه روزنامه برای کودکان است.

«روزانه‌های کودکان» اولین روزنامه روزانه برای کودکان است. این روزنامه دوم ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۱۸۳۰ میلادی در «ورشو» منتشر شد. این روزنامه توسط «استانیسلاو جاکوویچ» مربی، شاعر و نویسنده مشهور لهستانی تاسیس شد. این فرد در لهستان به عنوان پدر فرزندان لهستان شناخته می‌شود. در روزنامه «روزانه‌های کودک» مسایل اجتماعی و مدنی از طریق ارایه مقالاتی در مورد جشنواره‌ها، حوادث جاری، طبیعت، ریاضیات، گردشگری، زبان لهستانی، مرور ادبیات کودکان و برخی مباحث دیگر به کودکان آموزش داده شده و هم‌چنین در بخشی از این روزنامه، مطالب ارسال‌شده توسط کودکان منتشر می‌شد تا با استفاده از این روش، مخاطبان کودک خود را فعال کنند اما این روزنامه پس از انتشار ۲۹۹ شماره، متوقف شد.

یکی دیگر از روزنامه‌هایی که در حوزه کودکان منتشر شد «روزنامه کودکان» بوده است. ایده این روزنامه ۲۲ مارس ۱۹۱۹ توسط «آرتور هنری می» نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی ارایه شد. وی معتقد بود که کودکان می‌توانند از طریق آموزش، به زندگی بهتر و خلاق‌تر هدایت شوند. «آرتور هنری می» روزنامه کودکان را طراحی کرد تا آن‌ها را با آخرین اخبار و علم جهان آشنا کند. این روزنامه در اوج فعالیت خود ۵۰۰ هزار نسخه در هفته به فروش می‌رسید، اما فروش روزنامه پس از جنگ جهانی دوم سقوط کرد زیرا ناشرانِ رقیب ظهور کرده بودند. «روزنامه کودکان» اواسط دهه ۱۹۵۰ مدرن‌سازی آغاز کرد و بخش‌های تلویزیون و ورزش را به آن افزوده و مصاحبه‌هایی نیزبا شخصیت‌های محبوب ورزشی داشت. صفحات این روزنامه سیاه و سفید بود و با وجود تلاش برای جذب مخاطبان کودک و نوجوان و افزودن یک ستون برای دختران و بخشی نیز برای عکس خوانندگان و گروه های محبوب، اما بازهم نتوانست فروش خوبی داشته باشد و در نهایت انتشار آن یکم ماه می ۱۹۶۵ پس از ۲۳۹۷ شماره، پایان یافت.

هم‌اکنون روزنامه‌های مختلفی همچون «News-O-Matic» فعالیت گسترده‌ای دارد. هدف این روزنامه که در منطقه آمریکای شمالی و در حوزه کودکان فعالیت می‌کند اطلاع‌رسانی به کودکان در مورد رویدادهای جاری جهان است و با توجه به فضای حاکم در دنیای مدرن ایجاد شده‌ است تا عادت به خواندن در کودکان را از طریق محتوای تعاملی، آموزنده، مثبت و جذاب ایجاد کند و با انجام فعالیت‌ها و پروژه‌های تعاملی، اخبار و اطلاعات را در زمینه امور جاری، علم، تاریخ، ورزش، شغل، فرهنگ و محیط زیست به کودکان انتقال دهند. این روزنامه در قالب یک اپلیکیشن در سیستم عامل «اندروید» و «آی.او. اس» خدمات خود را به کودکان ارایه می‌کند.

در ایران نیز به تازگی دو روزنامه «قانون بچه‌ها» و «زنگ آخر» فعالیت خود را در حوزه کودکان آغاز کرده‌اند. انتشار زنگ آخر از سوم دی‌ماه ۹۶ و قانون بچه‌ها نیز از  ۲۸ آذر ۹۵ آغاز شد. روزنامه «زنگ آخر» قرار بوده است با هدف تا تقویت خبرخوانی و گزارش‌خوانی برای جامعه دانش‌آموزی و با محتوای آموزشی، سرگرمی، داستانی، سلامت و بهداشت با زبان و ادبیات کودکانه ارایه شود و روزنامه «قانون بچه‌ها» نیز با هدف ایجاد تریبون و بستری برای رشد استعداد کودکان آغاز به کار کرده است.

به گزارش ایمنا، با در نظرگرفتن این نکته که مطالعه روزنامه شاخصی برای سنجش میزان روشنفکری، درک عمیق و بالابودن شعور سیاسی و اجتماعی یک جامعه است، بنابراین انتشار روزنامه در ایران و ویژۀ کودکان به عنوان یک اقدام فرهنگی ارزشمند می‌تواند در راستای افزایش سرانه مطالعه و سواد فرهنگی در کودکان ایران‌زمین نقش مهمی داشته باشد. روزنامه‌ها با داشتن ویژگی‌هایی مانند داشتن قیمتی به نسبت پایین، در دسترس‌بودن و سادگی، اختصار، صحت و تنوع مطالب می‌توانند رسانه‌ای موثر در ترغیب و ایجاد عادت به مطالعه در کودکان باشند.

کد خبر 345390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.