طرح مجدد برجام در شورای امنیت جنبه حقوقی ندارد

یک کارشناس حقوق بین الملل گفت:طرح مجدد برجام در شورای امنیت در حوزه حقوقی نیست؛ بلکه با اهداف دیپلماتیک صورت می گیرد؛ چرا که از منظرحقوقی این موضوع فاقد موضوعیت و وجاهت قانونی است.

پژمان کریمی زراسوند در رابطه با تصمیم روسیه برای طرح برجام در شورای امنیت، به خبرنگار ایمنا گفت: روسیه تقاضای برگزاری یک نشست در۲۹ خرداد(۱۹ژوئن) را داده که در این نشست در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیرامون برجام، بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.

این کارشناس حقوق بین الملل افزود: بنابراین آنچه در حال حاضر مشخص شده، این است که نشست آتی شورای امنیت در رابطه با برجام خواهد بود، اما اینکه روسیه در این نشست می‌خواهد چه چیزی را مطرح کند، خود یک علامت سوال بزرگ است.

شرکت‌های روسی هم از آمریکا تبعیت می‌کنند نه از قطعنامه های سازمان ملل!

کریمی زراسوند تصریح کرد: اگر روسیه حمایت قاطعانه خود را از برجام اعلام کند، به ضرر سرمایه گزاران این کشور است؛ چرا که در حال حاضر شرکت های نفتی روسیه هم اعلام کرده‌اند  با توجه به تحریم های آمریکا در ایران فعالیت نخواهندکرد و این نشان می دهد که شرکت‌های روسی هم از آمریکا تبعیت می‌کنند نه از قطعنامه های سازمان ملل، همان طور که شرکت توتال فرانسه هم وادار به عدم همکاری با ایران شد.

وی گفت: احتمال می‌رود که روسیه در حال برداشتن قدم‌هایی باشد که بحث جدیدی را مطرح کند، ولی نمی‌تواند قطعنامه ۲۲۳۱ را هم ملغی اعلام کند؛ چون مطابق قوانین شورای امنیت این امر غیرممکن است و عملاً امکانپذیر نیست.

احتمال وتو زیاد است

وی اذعان کرد: البته اگر روسیه طرحی دیگر مرتبط با برجام نیز ارائه بدهد، این طرح از جانب  آمریکا وتو خواهدشد، چرا که این بار آمریکا با ترامپ تصمیم‌گیری می‌کند و دیگر آمریکای اوباما نیست.

این کارشناس حقوق بین الملل گفت: چون آمریکا از برجام بیرون آمده روسیه نمی‌خواهد هم گام با آمریکا و همسو با مواضع این کشور باشد و با توجه به این مسأله می کوشد ادعای تاکید بر برجام را داشته باشد.

وی افزود:موضع اتحادیه اروپا هم در این ماجرا دو پهلو است؛ در واقع اتحادیه اروپا به طور تلویحی با  مواضع ترامپ همراهی می کند و معتقد است با حفظ برجام باید ایران را پای میز مذاکره آورد و مسائلی همچون سامانه‌های تسلیحات موشکی، حقوق بشر، حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه و ...رامطرح نمود، که البته ایران این شرایط جدید را نخواهد پذیرفت.

روسیه از رویکرد خود به ایران عدول می کند

کریمی زراسوند اظهار کرد: هدف روسیه این است که یک رویکرد جدید در گفتمان های بین المللی  به وجود آورد و پیش بینی می شود در ۲۹ خرداد، مطالبات جدیدی از سوی این کشور مطرح خواهد شد و در این مطالبات جدید از مواضع گذشته خود نسبت به ایران عدول خواهد کرد؛ به طوریکه آثار این  عدول را در حال حاضر می بینیم.

وی بااشاره به مواضع قبلی دولت روسیه گفت: یکی از نمودهای این تغییر موضع، انتشار اخباری است که نشان می دهد روسیه از ایران خواسته که نیروهایش را از سوریه و  مرز اسرائیل بیرون ببرد که در واقع  بازی روسیه  با کارت ایران است.

کریمی زراسوند خاطرنشان کرد: البته باید ماهیت این پیشنهادات را دید، ولی یقینا قطعنامه جدیدی در شورای امنیت صادر نخواهد شد؛ چون اگر پیشنهادات جدید با آن دوازده بند پیشنهادی آمریکا فاصله داشته باشد، قطعا نماینده این کشور آن را وتو خواهد کرد و اگر با آن ۱۲ بند پیشنهادی آمریکا فاصله نداشته باشد، یعنی اینکه روسیه از برجام بیرون خواهد رفت که این مغایر با مواضع روسیه است‌ و احتمال این که کشورهای دیگر عضو برجام آن را بپذیرند، اندک است.

ایران نباید تاوان بدهد

این کارشناس حقوق بین الملل افزود: بر این اساس، تنها پیش بینی این است که روسیه در ۲۹ خرداد زمینه را برای طرح گفت‌وگوی مجدد باز کرده و به احتمال قریب به یقین از ایران می خواهد که به آغاز این گفت‌وگوها تن بدهد.

کریمی زراسوند اظهار کرد: اما بر اساس مواضع اعلامی از سوی مقامات کشورمان، پیش بینی می شود ایران وارد این گفت‌وگوهای جدید نخواهد شد،  چرا که این دهن کجی به قراردادها و معاهدات بین المللی است و اگر آمریکا از برجام خارج شد دلیلی ندارد که ایران تاوان آن را بدهد.

وی افزود: از سوی دیگر، پذیرش شرایط جدید به این معنا خواهد بود که ایران در موضع ضعف قرار گرفته و بنابراین به طور قطع ایران این کار را انجام نخواهد داد.

نشست آینده شورای امنیت جنبه حقوقی ندارد

این استاد حقوق بین الملل گفت: بر این اساس، تحلیل من این است که طرح مجدد برجام در شورای امنیت در حوزه حقوقی نیست؛ بلکه با اهداف دیپلماتیک صورت می گیرد؛ چرا که از منظرحقوقی این موضوع فاقد موضوعیت و وجاهت قانونی است؛ زیرا برجام به عنوان یک قرارداد بین ۱+۵ و ایران منعقد و به عنوان یک قطعنامه بین المللی در شورای امنیت تصویب شده است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد:  مادامی که ایران به تعهدات مندرج در توافقنامه برجام عمل کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همچنان رفتار ایران را منطبق بر تعهداتش تشخیص داده‌ است، طرح مجدد برجام فاقد وجاهت قانونی بوده وبیشتر جنبه سیاسی دارد. 

کریمی زراسوند افزود: بر اساس مجموعه این شرایط، پیش بینی می شود که در ۲۹ خرداد اتفاق خاصی پیش نیاید، در واقع چه به لحاظ سیاسی  وچه به لحاظ موازین حقوقی هیچ تحول جدیدی پیرامون برجام در شورای امنیت رخ نمی دهد؛ چرا که حتی اگر روسیه به دنبال آغاز یک سلسله گفت‌وگوهای جدید باشد و بخواهد دریچه ای جدیدی را باز کند، ایران حاضر به ورود به این گفت‌وگوها و پیشنهادات جدید نخواهد شد.

کد خبر 345292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامرضا سلطانی پور IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    0 0
    درود دکتر کریمی بزرگمرد ایل سرافراز بختیاری
  • اسماعیل اسماعیل پور US ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    0 0
    مطالب کارشناس محترم حقوق بین الملل استاد متعهد دانشگاه جناب آقای دکتر پژمان کریمی زراسوند منطبق به موضع گیری ومنافع جمهوری اسلامی ایران است ومورد تائید می باشد.
  • ایوب کریمی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    0 0
    کاملا درست هست . و قطعا ایران دیگر مذاکره نمی کند.
  • اسفندیار آقابیگی زراسوند CA ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    0 0
    با اظهارات دکتر پژمان کریمی زراسوند کاملا موافق هستم
  • علی محمدی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    0 0
    تحلیل بسیار دقیق و زیبایی بود .احسنت به دکتر میرکریمی عزیز.اگرچه برجام نقص هایی داشت و بهتر بود مواردی برای چنین روزی که یکی طرفین آن را به هم می زنند در نظر گرفته شود ،با این حال کسانی که مذاکره را بدون هیچ فایده ای میدیدند هم اکنون با دیدن تبعات خروج از آن (مثل خروج توتال و پژو و...) متوجه اشتباه خود خواهند شد.
  • فرهاد کریمی برام NL ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    0 0
    دروود بر شما تجزیه تحلیتون منطقی و با در نظر گرفتن همه جوانب بود سپاس از روشنگری استاد میر کریمی