هدفی جز اصلاح امور نداریم و در این مسیر استقامت می کنیم

می گوید فعالیت حزبی عشق و علاقه می خواهد، دستاورد مالی که برایت ندارد هیچ، باید یک چیزی هم از جیب بگذاری تا بتوانی چراغ یک حزب را روشن نگهداری و نوری در تاریکی بیافروزی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحصیلاتش در حوزه ادبیات است، اما یک فعال سیاسی و اجتماعی و علاقه مند به حیطه مسائل زنان است. سال ها مدیر مدرسه بوده و حال به گفته خودش با اختصاص یک طبقه از منزل شخصیش به دفتر حزب، «جمعیت زنان مسلمان نو اندیش در استان اصفهان» را راه اندازی کرده و اداره می کند. از نقدهای غیرمنصفانه برخی تریبون‌ها علیه اصلاح طلبان گلایه دارد، از جلسات سخنرانی یاد می کند که تنها ۲۰ دقیقه قبل از آغاز جلسه لغو شده اند و وظیفه اعضای حزبش را استقامت برای اطلاح امور می داند. گفت‌و گوی ایمنا با مهری بهروز، دبیر جمعیت زنان مسلمان نو اندیش استان اصفهان را در ادامه بخوانید:

خانم بهروز لطفا کمی در مورد اهداف و فعالیت های جمعیت زنان مسلمان نواندیش  برایمان بگویید.

جمعیت زنان مسلمان نواندیش در استان اصفهان از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است. در راستای اصل ۲۱ قانون اساسی در مورد حقوق زنان و اهدافی که برای جمهوری اسلامی در این حوزه متصور شده که در آن چیزی جز عدالت جنسیتی نیست، هدف اصلی این جمعیت نیز آموزش و توانمندسازی زنان است.

جایگاه زنان در تعالیم دینی و نیز در مسیر قرب الی الله با مردان یکسان است و ما می کوشیم این جایگاه را برای آن ها احیاء کنیم. همچنین در بخشی از آیه ۸۸ سوره هود آمده است که از قول شعیب می گوید؛ «هیچ چیزی جز اصلاح امور شما نمی خواهم» و بخشی از آیه ۱۱۲ همین سوره نیز می گوید «استقامت کن آن گونه که به تو دستور داده شده است».

براساس این دو آیه جمعیت زنان مسلمان نواندیش و مجموعه اصلاح طلبان هیچ هدفی جز اصلاح امور مملکت برای خود قائل نیستند و در این مسیر از خود استقامت نشان خواهند داد.

برخی با قضاوت نادرست حرفهای بیگانگان را در مورد اصلاحات می زنند مبنی براین که اصلاح طلبان به دنبال منیت و براندازی هستند؛ این در حالی است که با وجود سیاست های جدید آمریکا در مقطع کنونی بیش از هرچیز به وحدت و همدلی در عرصه داخلی نیاز داریم.وضعیت احزاب اصلاح طلب در اصفهان را چگونه می بینید؟

متأسفانه بعضی از تریبون ها نه برای زنان اصلاح طلب، بلکه برای مجموعه اصلاح طلبان شمشیر را از رو بسته اند و بنابراین شاهد هستیم که منتخبان ملت ایران از رییس جمهور تا اعضای شورا و شهرداران مورد نقد این دسته قرار می گیرند؛ آن هم نقدهایی که هیچ پایه و اساسی ندارد.

البته معتقد نیستم که مجموعه اصلاح طلبان معصوم و بدون اشتباه هستند، قبول دارم که برخی از دوستان در جریان اصلاحات هم در برخی موارد موج سواری و سوءاستفاده می کنند، ولی نقدهایی که بعضاً مطرح می شود برای اصلاح نیست و معمولاً معرضانه است. برخی با قضاوت نادرست حرفهای بیگانگان را در مورد اصلاحات می زنند مبنی براین که اصلاح طلبان به دنبال منیت و براندازی هستند؛ این در حالی است که با وجود سیاست های جدید آمریکا در مقطع کنونی بیش از هرچیز به وحدت و همدلی در عرصه داخلی نیاز داریم.

متأسفانه بعضی از جناح رقیب و دوستان اصولگرا به احزاب اصلاح طلب به چشم بیگانه نگاه می کنند و در همین راستا همین چند روز اخیر از بعضی تریبون ها اعلام شده است که اصلاح طلبان با برگزاری کنسرت‌ها و برنامه های شاد و مجوز دادن به دوچرخه سواری دختران خلاف شرع عمل می کنند؛ البته من که چنین چیزهایی ندیده‌ام، اما این‌ها عامل بازدارنده وحدت و همدلی است و بیشتر برای ضربه زدن به اصلاح طلبان صورت می گیرد. ما انتظار داریم مجموعه اصولگرایان انصاف داشته باشند و اخلاق انسانی را رعایت کنند.

در به کارگیری زنان و جوانان چندان موفق نبوده‌ایم؛ روال این است که اعضای احزابی که کوشش زیادی برای پیروزی حزب و جناح خود داشته اند، به پست های مدیریتی  دست پیدا کنند، در حالی که این اتفاق معمولاً نمی افتد.نظر شما در مورد رویکرد احزاب اصلاح طلب اصفهان به زنان و جوانان چیست؟ فکر می کنید استفاده از زنان و نیروهای جوان و کادرسازی لازم برای انتخابات بعدی به صورت مطلوبی انجام شده است؟

متأسفانه در زمینه بکارگیری زنان و جوانان در پست های مدیریتی همچنان با مشکلات و موانع بسیاری روبرو هستیم و به ویژه زمانی که بحث استفاده از یک خانم در یک پست مدیریتی مطرح است، معمولاً موانع زیادی پیش روی او گذاشته می شود؛ به طور مثال گفته می شود که تحصیلات مرتبط وجود ندارد یا سن طرف به این پست مدیریتی نمی خورد؛ در حالی که این مسائل هیچگاه برای یک مرد مانع و محدودیت محسوب نمی شود.

بر همین اساس به نظر می رسد در به کارگیری زنان و جوانان چندان موفق نبوده‌ایم؛ چرا که فعالیت احزاب بر این اساس شکل می گیرد که بعد از یک دوره هم افزایی و همکاری افرادی که کوشش زیادی برای پیروزی حزب و جناح خود داشته اند، باید به پست های مدیریتی هم دست پیدا کنند، در حالی که این اتفاق معمولاً نمی افتد.

تشکل شما چه فعالیتی برای کادرسازی انجام داده است؟

جمعیت زنان مسلمان نواندیش آموزش و توانمندسازی زنان عضو را در رأس برنامه های خود قرار داده و این کار در قالب کمیته های مختلفی که در حزب وجود دارد، همچون کمیته آموزش و پژوهش، کمیته محیط زیست و کمیته اقشار انجام می شود به عنوان نمونه در قالب همین کمیته اقشار ما به وضعیت زنان آسیب پذیر همچون زنان بی سرپرست، بد سرپرست، مطلقه، متکدی و غیره رسیدگی می کنیم و می‌کوشیم آن ها را تقویت و ساماندهی کنیم.

اما مهم‌ترین بخش فعالیت جمعیت زنان مسلمان نو اندیش، ارائه آموزش‌هایی همچون آموزش اعتماد به نفس، مسائل سیاسی، تغییرات سیاسی، جهت گیری، مخاطب شناسی، موقعیت شناسی، جامعه شناسی و شناخت تفاوت‌های فردی به زنان فعال حزب است تا برای مدیریت و برعهده گرفتن پست های مهم آمادگی لازم را داشته باشند.

به زنان فعال حزب آموزش اعتماد به نفس، مسائل سیاسی، مخاطب شناسی، موقعیت شناسی، جامعه شناسی و شناخت تفاوت‌های فردی می دهیم تا برای مدیریت و برعهده گرفتن پست های مهم آمادگی لازم را داشته باشند.وضعیت خانه احزاب در چه شرایطی است و آیا پیگیر تشکیل آن هستید؟

سال ۱۳۹۴، در زمان آقای زرگرپور استاندار سابق، احزاب اصفهان این درخواست را مطرح کردند که خانه احزاب اصفهان نیز هرچه سریع تر شکل بگیرد و بر این اساس «منشور وفاق» که توافق نامه ای بین احزاب مختلف اصفهان بود امضا شد، اما متأسفانه مفاد آن اجرایی نشد.

زرگرپور در آن زمان قول داد که از احزاب اصفهان و برگزاری نشست‌های آن‌ها حمایت می‌کند و وعده داد که هیچ نشست و سخنرانی سران احزاب لغو نخواهد شد، اما متأسفانه این وعده عملیاتی نشد، به عنوان مثال ۵ اسفند ۱۳۹۴ سه جلسه سخنرانی خانم دکتر راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در اصفهان تنها حدود ۲۰ دقیقه مانده به سخنرانی ها یکی پس از دیگری لغو شد، که عمل بسیار ناخوشایندی بود.

در دوره استاندار فعلی یعنی آقای مهرعلی زاده نیز جلسه ای با ایشان داشته ایم و لزوم پیگیری جدی تشکیل خانه احزاب و رسیدگی به وضعیت احزاب اصفهان را مطرح کرده‌ایم، اما هنوز این درخواست ها به نتیجه ای نرسیده است. خانم راکعی خود مسئول کمیته بانوان خانه احزاب تهران هستند و بنابراین ما از طریق ایشان نیز پیگیر تشکیل خانه احزاب استان ها به ویژه استان اصفهان هستیم.

از طریق استاندار و مسئول کمیته بانوان خانه احزاب تهران پیگیر تشکیل خانه احزاب اصفهان هستیم.با گذشت یکسال از دولت دوازدهم، عملکرد دولت روحانی را چگونه می بینید؟

به نظر می رسد براساس شرایط و امکانات موجود، دولت آن چه که جز وظایف و اهدافش بوده را انجام داده و توفیقات خوبی نیز حاصل شده است که مهم ترین آن ها در حوزه برجام بوده است، هرچند برخی موازی کاری ها و اظهارنظرهای نسنجیده پیرامون این توافق بین المللی مشکلات زیادی را برای دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی کشور ایجاد کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از خاطرات خود که در رسانه ها منتشر شده است به گوشه هایی از این قضیه و تأثیرات منفی که اقدامات موازی بر روی برجام گذاشته اشاره می کند که جای تأسف بسیار دارد. در حال حاضر دنیا روی دانایی محوری پیش می رود و اعتقاد من این است که اگر در برخی زمینه ها دچار مشکل هستیم، به این دلیل است که روی این محور حرکت نمی کنیم.

نکته اینجا است که برخی در قضیه برجام نیز به جای بها دادن به کادر دیپلماتیک وزارت خارجه و حفظ عزت نفس ایران و ایرانی به دنبال تضعیف هستند. در اینجا وظیفه احزاب این است که با انجام کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی مردم را آگاه کنند و واقعیت ها را به آن ها نشان دهند.

رویکرد دولت روحانی به مسایل زنان به ویژه استفاده از آنها در دولت و نیز مسئله حجاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

حجاب یک اصل پذیرفته شده و به معنی عفاف است. در بسیاری موارد حجاب ظاهر رعایت می شود، ولی مهم این است که عفاف وجود ندارد. دین اسلام، دین اخلاق است و حجاب نیز یکی از فضیلت های اخلاقی است که اگر روش درستی برای رعایت آن در جامعه پیش بگیریم، خیلی بهتر جواب می دهد.

اوائل انقلاب وجود احساسات عمیق انقلابی و مذهبی و البته در برخی موارد خالی از خردمندی باعث شد در مقابل جوانان، سختگیری صورت پذیرد. متأسفانه ما دیر متوجه شدیم که با مسئله حجاب باید لطیف تر وظریف تر  برخورد کرد. 

اگر واقعا عاشق دین، انسانیت و خدا بودیم بهتر عمل می کردیم، روش های بهتری به کار می گرفتیم و خیلی آبرومندانه تر، شرافت مندانه و با در نظر داشتن عزت انسان برخورد می کردیم. در زمان حکومت حضرت علی (ع) نیز برخورد با زنان به این نحو نبوده است و ایشان حتی از اینکه خلخال از پای یک زن یهودی را باز کنند، ناراحت می شدند.  

به نظر من آقای روحانی  به اندازه ای که لازم بود و ایجاب می کرد، پیام خود را در این زمینه رسانده است؛ وقتی می گوید «کسی را نمی توان به زور بهشت برد»، معنی این سخن روشن است.

به طور کلی در زمینه عمل به وعده ها، روحانی گفته، سعی کردم ولی نشد؛ شاید برای من به عنوان یک فعال سیاسی چنین سخنی به مثابه یک مسکن و آرام بخش باشد، ولی این جواب قانع کننده نیست. به نظر من خواستن، توانستن است و هر کاری هزینه دارد. در مسیر اصلاحات نیز  اگر زحمت نکشیم و هزینه نکنیم، نتیجه‌ای بدست نمی آوریم. همه می دانیم دولت اعتدال با حمایت اصلاح طلبان به قدرت رسید و حال این اصل غیر قابل انکاری است که روحانی باید برای تحقق خواسته های اصلاح طلبان زحمت بیشتری به خود بدهد و هزینه کند تا به نتیجه برسد.

در زمینه عمل به وعده ها، روحانی می گوید، سعی کردم ولی نشد؛ این جواب قانع کننده نیست، به نظر من خواستن، توانستن است و هر کاری هزینه دارد. در مسیر اصلاحات نیز  اگر زحمت نکشیم و هزینه نکنیم، نتیجه ای بدست نمی آوریم.سیاست دولت روحانی در زمینه خروج آمریکا از برجام را چگونه ارزیابی می کنید؟

همچنان که در جریان هستید، تا کنون سیاست های اروپا برای حفظ و ادامه برجام تا حدی جواب داده و به نظرم روبه جلو هستیم؛ ضمن اینکه ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز در تیرماه یک استیضاح پیش رو دارد که این می تواند کمک کند.

در شرایطی کنونی هر چند آمریکا از برجام خارج شده و رژیم صهیونیستی تلاش می کند بسیاری را با خود همراه کند، ولی فکر می‌کنم با سیاست گذاری خوب و مفیدی که محمد جواد ظریف به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور در پیش گرفته و همراهی هایی که خانم موگرینی انجام می دهد، دولت ایران به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

در ماه های اخیر برخی از نمایندگان مجلس با حمایت از فیلتر تلگرام اعلام کرده اند که «تلگرام تهدیدی برای امنیت ملی ایران است»، در پاسخ باید گفت: در شرایط فعلی کشور صحبت هایی که از برخی تریبون ها مطرح می شود و به دنبال تضعیف تیم مذاکره کننده ایران است، بیشتر امنیت ملی را تهدید می کند. ما دولت و حکومت را جدا از هم نمی دانیم و از مسئولان انتظار داریم در کنار یکدیگر باشند و سخنانی که تهدید امنیت ملی را به دنبال دارد، پرهیز کنند؛ چرا که سربلندی تیم مذاکره کننده ایران به معنای سربلندی کل ملت ایران است.

در شرایط فعلی کشور مهمترین اولویت احزاب را چه می دانید؟

همبستگی، هم افزایی و همگرایی در درجه نخست بین احزاب اصلاح طلب؛ چرا که سیاست اصلاحات از همان ابتدای کار، تبدیل معاند به مخالف و تبدیل مخالف به موافق بوده است، اگر این موازنه بر هم بخورد، همگرایی و هم افزایی هم وجود نخواهد داشت.

کد خبر 345053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.