نظام آموزشی کشور کهنه است/ سلامت روان معلمان بررسی شود

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: باید برای نظام تعلیم و تربیت و برای روش های تربیتی خانواده ها چاره اندیشی کنیم که راهکار این موضوع، تحولات اساسی در حوزه تربیتی کشور است.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در ارتباط با آزار جنسی یک معلم به جمعی از دانش آموزان تهرانی اظهار کرد: این افاق یک فاجعه است زیرا جامعه پذیری فرد در همین مکان ها انجام می‌شود و این اتفاق  به اعتماد مردم به نظام آموزشی کشور آسیب می زند.

وی ادامه داد: اگر خانواده در جایی از تربیت فرزند خود کم کاری کند و توانایی جامعه‌پذیر کردن فرزندان را نداشته باشد، آموزش و پرورش به عنوان خانواده دوم باید این وظیفه سنگین را محقق کند.

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه  نظام آموزشی کشور باید به عنوان یک مکمل در کنار خانواده برای تربیت فرزندان عمل کرده و نواقضی که در روند شکل گیری شخصیت آنها وجود دارد را برطرف کند، گفت: متأسفانه اصل این رسالت با اقرار فردی که به اعمال منافی اقرار کرده، زیر سوال می‌رود اگرچه این رفتار قابل تعمیم به همه معلمان ما نیست زیرا این قشر انسان های شریفی هستند که با وجود کمترین امکانات و مزایای دریافتی، نسبت به وظیفه شان تمام قد تلاش می کنند و زحمتکش ترین افراد جامعه هستند که دغدغه تربیت دانش آموزان را دارند.

وی در ادامه اتفاق روی داده در محیط مدرسه را نشانه ای بر وجود ضعف های سیستم آموزشی کشور دانست و افزود: البته این موضوع از چند جهت قابل بررسی است که در وهله اول نشان دهنده این است که والدین نتوانستند نقش فرزند پروری خود را به خوبی ایفا کرده و ارتباطات موثری با فرزندانشان برقرار کنند به گونه‌ای که با وجود مدت زمان زیادی که دانش آموزان از سوی فرد خاطی مورد اذیت و آزار قرار گرفته، خانواده خود را در جریان نمی‌گذاشتند.

محمدی از نداشتن مهارت برخورد با این چالش از سوی دانش آموزان به عامل دیگری برای بروز چنین اتفاقات ناگواری خبرداد و گفت: از سوی دیگر تمامی معلمانی که در فضاهای آموزشی، پرورشی، این وظیفه خطیر را بر عهده دارند باید مورد ارزیابی های حوزه سلامت روان قرار بگیرند چون حرکت انجام شده از سوی فرد خاطی، یک اختلال روانی و بیمارگونه است که باعث شده چنین رفتار وقیحانه ای را انجام دهد.

تحولات اساسی در حوزه تربیتی کشور ایجاد شود

وی اضافه کرد: باید برای نظام تعلیم و تربیت و برای روش های تربیتی خانواده ها چاره اندیشی کنیم که راهکار این موضوع، تحولات اساسی در حوزه تربیتی کشور است.

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه آموزش ها و روش های مهارت آموزی و مهارت پروری در فضای خانواده نهادینه شده تا فرزندان ما به لحاظ آموزش‌ها توانمند شوند، تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش باید تحول پیدا کند و فرزندان را با رویکرد مهارت آموزی تربیت کند تا با چالش های مختلف زندگی به خوبی برخود کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید به آموزش‌های غریضی و سلامت جنسی بچه ها بی تفاوت باشیم، ادامه داد: بچه هایی که در سن بلوغ هستند، تحت تاثیر فشارها و استرس های زیادی به خاطر تغییرات فیزیولوژی قرار دارند و اگر کمترین آموزش برای سلامت جنسی نداشته باشند با چالش های جدی مواجه خواهند شد.

محمدی عنوان کرد: بدون نیاز به سند ۲۰۳۰ باید خودمان با توجه به آموزه های دینی ای که وجود دارد، نسبت به تحولات نظام آموزشی نگرشی فعالانه داشته باشیم زیرا نظام تربیتی ایران، نظام کهنه ای است و نتوانسته پاسخگوی نیازهای اولیه جامعه باشد.

وی در خصوص برخورد با فردخاطی خاطرنشان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید حدود الهی درخصوص فرد خاطی اجرایی شود و علاوه بر آن باید برای کارشناسان فضایی فراهم شود که شخصیت این فرد را همزمان با بررسی های حقوقی و قضایی، ارزیابی کنند تا به عنوان راهکاری موثر در انتخاب معلمان کشور مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 344978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.