روزه داری منجر به انسجام اجتماعی می شود

بیداری عواطف انسانی و تقویت احسان و نیکوکاری در جامعه از آثار بسیار مهم اجتماعی روزه  است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزه داری افزون بر فوایدی که برای جسم و روان آدمی داشته، حکمت ها و مصالحی در اجتماع انسانی نیز دارد. روزه، روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند کرده و بر این اساس است که می گویند رمضان ماه خودسازی و تزکیه است. روزه، یکی از اسباب تقویت کننده تقواست. خداوند در قرآن کریم می فرماید: "روزه بر شما مقرر گردید تا به تقوا دست یابید". (بقره: ۱۸۳) در واقع راز اینکه تقوا در پرتو روزه تقویت می شود، آن است که روزه، روحیه خداگرایی و گرایش به مسائل عرفانی و معنوی را در انسان افزایش می دهد. روزه تاثیر شگرفی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد، به طوری که گرایش افراد به سمت گناه و بزه های اجتماعی را کاهش داده است، چرا که این ماه باعث بیداری وجدان آدمی می شود. روزه به عنوان عاملی بازدارنده ضمن دوری انسان از گناه، غفران الهی را به همراه دارد.

خودکنترلی در برابر بزه از آثار محسوس ماه رمضان است

کوروش محمدی، رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان کنترل‌های درونی با توجه به برجسته بودن آداب و تکالیف دینی و اینکه نمود رفتارهای مذهبی در جامعه بسیار قابل لمس به خوبی مشاهده می‌شود، افزود: در این ماه مراقبت غیر ارادی در افراد قوت می گیرد و بدون اینکه نیاز به آموزش‌های بیرونی داشته باشد ناخودآگاه از عادات زشت خود دوری می‌کند.

 وی ریشه این امر را تاثیر فرهنگی و غنای فرهنگی ماه مبارک رمضان دانست و تصریح کرد: غلبه رفتارهای مذهبی و دیدگاه‌های دینی در جامعه در این ماه برتری دارد و به واسطه این غنا بخش زیادی از این رفتارهای نابهنجار کنترل می‌شود.

مشاور رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه آمارها حاکی از این است که در جامعه ما در ماه های رمضان و ماه محرم و صفر میزان بزهکاری کاهش می‌یابد، گفت: به اعتقاد مسئولان قضایی و انتظامی جرایم در این ماه‌ها تفاوت محسوسی را با ماه‌های دیگر دارد .

 تاثیرات روانی روزه و خویشتن پذیری

بیژن براتی، مشاور و کارشناس مسایل خانواده نیز در این باره با اشاره به فواید روانی و اجتماعی روزه اظهار  کرد: ماه رمضان فرصت خوبی برای خودسازی و نزدیکی به خداست، روزه تمرین تقوا و صبر است و از نگاه روانشناسی درباره روزه می توان به تاثیرات عمیق آن بر روح و روان انسان اشاره کرد. یکی از تاثیرات روانی روزه خودشناسی و خویشتن پذیری است. روزه فرصتی است تا فرد به شناخت بیشتر توان و استعدادهای خود دست پیدا کند. برای اینکه که دوری از مبطلات روزه به انسان توانمندی مدیریت نیازهای فیزیولوژیک را می دهد و همین امر به خودشناسی بیشتر کمک می کند. در کنار این موضوع خویشتن پذیری هم اتفاق می افتد چرا که فرد، خود واقعیش را شناخته و به پذیرش می رسد، یعنی انتظاراتی که از خود دارد واقعی تر می شود.

وی تاکید کرد: فرد با روزه گرفتن اراده می کند در یک زمان معین از انجام بعضی کارها و رفتارها دوری کند واین امر تمرین خوبی برای تقویت اراده است. از دیگر آثار روانی روزه داری، تقویت مهارت کنترل رفتارهای هیجانی است که مهمترین آن کنترل خشم وکاهش خشونت و پرخاشگری است.

این مشاور خانواده معتقد است از آنجائی که ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی نظیر قتل، توهین، جرم، پرخاشگری و غیره در جامعه ریشه روحی و روانی دارد، می توان به یقین ادعا کرد با روزه داری، صبر و تحمل افراد در برابر ناملایمات زندگی افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از آثار روانی روزه تقویت نظام ارزش های فرد است. چنانچه نظام ارزشی افراد دچار پوچی و سردرگمی شود، لذت بردن از زندگی رنگ می بازد و موجب افسرگی شخص می شود. روزه داری به فرد کمک می کند که با پررنگ شدن ارزش هایش امید به آینده پیدا کرده و برای رسیدن به اهداف خود با توجه به ارزشهای موجود در زندگی تلاش کند.

براتی تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس را از دیگر آثار روانی روزه دانست و گفت: فرد با روزه داری احساس بنده خوب بودن پیدا کرده و همین احساس به بالا رفتن عزت نفس او کمک می کند. از سویی اعتماد به نفس او نیز افزایش یافته و در عمق وجود خود به مواردی دست یافته که قبلا به آن توجه نداشته است.

کارشناس مسایل خانواده بر این باوراست که افزایش میزان سازگاری افراد با شرایط جدید و انعطاف پذیری نیز می تواند جزو اثرات روانی باشد. یکی از اهداف مشاوره های فردی بالا بردن توان سازگاری فرد با محیط ها و شرایط جدید بوده و این امر با تمرین روزه داری اتفاق می افتد. فردی که در طول سال به مدت یازده ماه عادت به خوردن و آشامیدن داشته با روزه داری انعطاف پذیری را نیز تمرین می کند. آخرین موردی که میتوان به ان اشاره کرد تقویت بعد معنوی است که باعث افزایش سکینه و آرامش افراد می شود و به تبع آن از میزان استرس، اضطراب و دل نگرانی های افراد کم می شود که نتیجه ان سلامت روح وروان افراد است.

 آثار اجتماعی روزه و انسجام در جامعه

وی ضمن اشاره به آثار اجتماعی روزه اظهار کرد: آثار اجتماعی روزه عبارتند از بهبود روابط اجتماعی افراد در سطح جامعه که این مورد در ماه رمضان در سطح جامعه کاملا مشهود است و مردم باهم مهربانتر شده و به حقوق افراد بیشتر احترام گذاشته و از مشاجره و پرخاشگری دوری می کنند. علاوه بر این کاهش چشمگیر جرم و جنایت و مراجعات به مراکز قضایی و انتظامی از دیگر اثار اجتماعی روزه بوده که پایین آمدن وقوع جرم و جنایت در جامعه را به همراه دارد و شاهد این قضیه آمارهایی است که توسط مراجع ذیصلاح اعلام می شود.

براتی بالارفتن روحیه جمع گرایی و انسجام اجتماعی را از دیگر آثار اجتماعی دانست و افزود:  در ماه مبارک رمضان با برگزاری مهمانی های  افطاری، دور همی های قرآنی و مذهبی و نمازهای جماعت انسجام اجتماعی جامعه بالا می رود و به احساس بیشتر همدلی و همکاری منجر می شود.

کارشناس مسایل خانواده یادآور شد: همچنین بیداری عواطف انسانی و تقویت احسان و نیکوکاری در جامعه از آثار بسیار مهم اجتماعی روزه است که کمک کردن افراد توانمند به اقشار نیازمند و آسیب پذیر رادر پی دارد و می توان به تاثیر الگویی شهید گرانقدر این ماه یعنی حضرت علی (ع) اشاره کرد. آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد، برگزاری مراسم گلریزان، توزیع شبانه اقلام خوراکی بین محله های فقیر ازجمله اتفاقاتی است که دراین ماه می افتد. در پایان باید به این نکته مهم اشاره کنم که باید تلاش کنیم این تاثیرات و تغییرات مثبت به سایر ماههای سال تسری پیدا کرده و ماندگاری رفتاری ایجاد شود.

کد خبر 344899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.