تیم امنیتی جدید مانع قمار ترامپ با «اون» شد

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: تیم امنیتی جدید ترامپ معتقداست که آمریکا نباید از موضع ضعف وارد مذاکرات شود، بلکه باید به عنوان ابرقدرت و ازموضع برتر برخورد کند تا بتواندازطرف مقابل امتیاز بگیرد.

ابوذر گوهری در رابطه با لغو دیدار رؤسای جمهور آمریکا و کره شمالی به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر می رسد تیم جدید امنیت ملی ترامپ، با آمدن جان بولتون مشاور امنیت ملی ومایک پمپئو وزیر خارجه جدید با رویکرد تهاجمی نسبت به تحولات بین المللی چنین روشی را اتخاذکرده است.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: ترامپ به همراه تیم جدید خود بازگشتی به سیاست یک جانبه گرایی و هژمونی گرایی دارند و معتقدند حل و فصل مسائل بین‌المللی باید از طریق نظامی، فشار و قهوه قهریه صورت بگیرد و مسائل از جانب این کشوربه سایر کشورهای دیگر دیکته شود.

وی خاطرنشان کرد: این رویکرد شبیه محافظه کاران آمریکایی است که در دوره بوش پسر شاهد آن بودیم؛ سیاه وسفید دیدن دنیا و امتیاز گیری از طرف مقابل بدون اینکه آمریکا امتیازی بدهد و یا با حداقل امتیازها جزو شیوه کاری دولت جدید آمریکا است؛ بنابراین تغییر وچرخش  آمریکا در قبال کره شمالی بعداز این که تاریخ و مکان دیدار دو کشور هم تعیین شده بود، در قالب  این رویکرد قابل تحلیل است.

وی تاکید کرد: بنابراین بخشی از این تصمیم به رویکرد اعضای تیم امنیتی ایالات متحده آمریکا بر می گردد واز این جهت قابل پیش بینی بودکه دولت آمریکا به کره شمالی فشار بیاورد؛ همان طورکه راجع به ایران سیاست مبتنی برفشار و یک جانبه گرایی را بعد از برجام لحاظ کردند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا افزود: دولت ایالات متحده  در مورد کره شمالی معتقد است که اگر فشار بیشتری به این کشور بیاورد، می‌تواند امتیاز بیشتری هم بگیرد و به هرحال اعلام کرد که حاضرنیست به دیدار کره شمالی برود؛ مگراینکه شرایط خاصی فراهم شود.

ابوذر گوهری گفت:تیم امنیتی جدید معتقد است که آمریکا نباید از موضع ضعف  وارد مذاکرات شود، بلکه باید به عنوان ابرقدرت و ازموضع برتر برخورد کند تا بتواندازطرف مقابل امتیاز بگیرد. ممکن است در وضعیت فعلی دولت آمریکا احساس کند مجبور است امتیازاتی به کره شمالی بدهد،  اما در عمل علاقمند به این موضوع نیست.

مذاکره مستقیم ترامپ و اون قماری بزرگ بود

وی گفت: ترامپ با اعلام آمادگی مذاکره مستقیم باکیم جونگ اون عملا قماربزرگی انجام داده بود وتیم امنیت ملی آمریکا نگران آن است که این مذاکرات باتوجه به مقدار تواناییهای دیپلماتیک منجر به نتیجه دلخواه نشود؛ لذا به نحوی خواستند جلوی این مذاکرات مستقیم گرفته شود.

وی یاد آورشد: طبیعتا کره شمالی هم سعی می کند که در این مذاکرات  رو در رو، به نوعی مشروعیت سازی حداکثری برای خود بپردازد و از اقدامات هسته ای واتمی که انجام داده است دفاع کند.

این عضوهیات علمی دانشگاه امام صادق تاکید کرد: نکته مهمی که باید بدان اشاره کرد تفاوت رویکرد طرفین دربحث « شبه جزیره خالی از سلاح اتمی» است که باعث شد درنهایت این بن بست اتفاق بیفتد.

وی افزود:این مسئله یک بن بست جدی است ونمی شود به راحتی از کنار آن گذشت، آمریکاییها معتقدند کره شمالی باید کاملا سلاح اتمی خود را زمین بگذارد و کره شمالی هم این رویکرد را به هیچ عنوان قبول ندارد و معتقد است اگر کره شمالی باید چنین امتیازی بدهد آمریکا نیز باید نیروهای خود را از شبه جزیره واطراف کره جنوبی خارج کرده و همچنین عملیات های نظامی را درشبه جزیره کره متوقف کند، که این برای آمریکایی‌ها قابل پذیرش نیست.

وی گفت: درواقع چشم انداز خیلی مثبتی با آمریکا دیده نمی شود. نکته خیلی مهمی که باید به آن توجه کرد و کمتر مورد دقت بوده است نقش دولت چین دراین مذاکرات است؛ چینی‌ها نقش بسیار جدی دارند؛ چرا که اگر کره شمالی به سمت آمریکامتمایل شود، قطعا این امر به نفع چین نبود و واکنش آنها را برخواهد انگیخت.

چین مایل است مسئله کره شمالی به عنوان یک استخوان لای زخم باقی بماند

ابودز گوهری افزود: در واقع چین مایل است مسئله کره شمالی برای آمریکا به عنوان یک استخوان لای زخم در منطقه باقی بماند. درهمین راستا چین خیلی تمایل ندارد که این مسئله باسرعت حل شده وسرعت تحولات بالا رود.

وی تأکید کرد: وقتی کشورهایی چون کره شمالی و آمریکا می خواهند بهم نزدیک شوند، طبیعتا نقش چین و روسیه پررنگتر می شود.درواقع این کشورها می کوشند این سازش را به نحوی پیش ببرند که منافع خودشان هم تامین شود؛ لذاپیچیدگیهای کره شمالی زیاداست وفقط به دولت آمریکا وکره مربوط نمی شود و کل ناحیه شرق آسیا را شامل می شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بنابراین نقش چین وحتی روسیه قابل توجه است؛ چنانکه روسیه اعلام کرد وزیر خارجه این کشور به کره شمالی خواهدرفت؛ لذابه نظرمی رسد مجموعه این شرایط ما را به این جمع بندی می رساند که حتی در صورت مذاکرات مستقیم رهبران آمریکا و کره شمالی هم چشم انداز خیلی مثبتی درکوتاه مدت ومیان مدت قابل تصور نیست.

سلاح اتمی؛ عامل بازدارندگی در برابر آمریکا

این کارشناس بین المللی در رابطه با رویکرد کره شمالی به آمریکا گفت: کره شمالی در ظاهر نرمش هایی نشان داده، اما در نهایت آنها از سلاح اتمی خود به عنوان عامل بازدارنده آمریکا از اقدامات بعدی علیه خود استفاده می کنند وبه همین سادگی از این سلاح دست برنخواهند داشت. اینکه تصور کنیم که تفاهمی صورت خواهدگرفت باتوجه به سابقه بدعهدی‌های آمریکا که درقضیه برجام شاهد آن بوده ایم، کاملا اشتباه است و قطعاکره شمالی را به این سمت خواهد برد که به آمریکایی‌ها اعتماد نکنند.

گوهری اذعان کرد: آمریکا در مقطع کنونی رویکرد حداکثری و یک جانبه گرایانه دارد و می کوشد از موضع برتر با دیگر کشورها برخورد کند؛ در رابطه با کره شمالی هم رویکرد وموضع برتر به این صورت است که این کشور را کاملا تسلیم کند، البته  قطعا کره شمالی درمورد اصل غنی سازی وتوان‌مندی فعلی خود و سلاحهای که دارد مذاکره نمی کند، بلکه در مورد میزان توسعه این سلاح‌ها وتولید کمتر موشکهای قاره پیما به مذاکره خواهد نشست.

وی تأکید کرد:به نظر می رسد گفت‌وگو در مورد اصل سلاحهای اتمی کره شمالی موضوع مذاکرات نخواهد بود و رویکرد کره شمالی با طرحهای مد نظر آمریکا تحت عنوان عاری سازی منطقه وشبه جزیره کره از سلاح های هسته ای بسیار تفاوت دارد.

کد خبر 344808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.