"حق به شهر "با مشارکت شهروندان محقق می شود

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: "حقِ به شهر"، مشارکت شهروندان در اداره امور شهری است و این حق برای همه ساکنان شهر وجود دارد که با تحقق آن مجموعه مدیریت شهری نیز کامل تر می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نطق میان دستور خود در سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد:خرداد، ماه رخدادهای متفاوت است زیرا در این ماه دوم خرداد که سالروز هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و سوم خرداد که سالروز عملیات پیروزمندانه بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر (روز مقاومت، ایثار وپیروزی) و چهارم خرداد، روز دزفول (روزمقاومت و پایداری) بود را سپری کرده ایم.

وی ادامه داد: این روزها یاد ونام کسانی را که با رشادت و دلاوری و از خودگذشتگی، این برگ زرین را در کتاب تاریخ ایران اسلامی جاودان ساختند و آسایش و امنیت امروز ما، مرهون مجاهدت های آنان است را گرامی می داریم.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خرمشهر نمادی از ایران بزرگ بود و حفظ آن به معنای حفظ تمامیت ارضی و استقلال این سرزمین تلقی می شد، گفت: مردانی که از گوشه گوشه ایران زمین در خونین شهر گرد آمدند و با خون خود حماسه خرمشهر و هشت سال دفاع مقدس را رقم زدند پیامشان این بود "چو ایران نباشد، تن من مباد"

وی افزود: در همین خصوص جا دارد اشاره ای داشته باشیم به ویژه برنامه "رفتیم که بمانید" که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد و روایتی نمادین از مجاهدت ها و دلاوری های همه فرزندان ایران برای دفاع از خاک وطن بود به ویژه نمایی از حضور زنان در عرصه مقاومت و مجاهدات و فعالیت های بانوان در پشت جبهه ها که قابل توجه بود.

لزوم توجه به ظرفیت بالقوه اصفهان در حوزه چاپ و نشر

روشن با اشاره به مجموعه سازی خرید کتاب که در گزارش بخش امور کتابخانه های شهرداری اصفهان هم آمده، عنوان کرد: با توجه به جایگاه کلان شهر تاریخی اصفهان در حوزه تمدنی ایران اسلامی از گذشته تا کنون و اهمیت این شهر در زمینه های مختلف علمی با وجود دانشگاه های متعدد معتبر و مادر در این شهر، لازم است برنامه های مدونی در حمایت از صنعت چاپ و نشر اصفهان داشته باشیم.

وی افزود: البته معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری در زمینه کتاب و کتابخوانی، با ایجاد توسعه زیرساخت ها و اجرای برنامه های متنوع و متعدد اقدامات خوبی داشته که لازم است با بسترسازی مناسب برای حضور ناشران و فعالان صنعت چاپ و نشر در قالب برنامه های مشارکتی و بسته های حمایتی، ظرفیت های بالقوه اصفهان را در این زمینه بالفعل کند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام اینکه دو دهه از فعالیت جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان می گذرد، تصریح کرد: با توجه به دائمی شدن آن براساس تفاهم نامه بین شهرداری اصفهان و سازمان سینمایی کشور، لزوم فعال سازی فیزیکی و ساختار دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان احساس می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تقویت جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان یکی از شعارهای لیست امید در انتخابات شورای شهر بوده است گام اول در تحقق دائمی شدن جشنواره برداشته شد و گام های محکم بعدی باید در راستای حمایت کامل مادی و معنوی برای تقویت این رویداد بین المللی و امید و نشاط اجتماعی برداشته شود.

روشن تاکید کرد: این موضوع با استفاده از همه پتانسیل های اصفهان در بخش های مختلف اجرایی جشنواره و تکریم هنرمندان پیشکسوت و جوان اصفهان باید به عنوان یک راهبرد اساسی دنبال شده و تکریم هنرمندان پیشکسوت و جوان اصفهان در جشنواره کودک و نوجوان به عنوان یک راهبرد و اساس پیگیری شود.

توجه به حقوق شهروندی راهگشای مدیریت شهری

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروز در مباحث مرتبط با حقوق شهروندی از اصطلاح "حقِّ به شهر" بسیار استفاده می شود که با توجه به تعاریف و محتوای ارائه شده،  این حق بیانگر آن است که توجه به مفاد آن در مدیریت شهری می تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

وی ادامه داد: یکی از ارکان حقوق شهروندی، حق داشتن فضای مناسب شهری و استفاده کامل از آن در زندگی روزمره برای همه ساکنان شهر است.

روشن نابرابری در پراکندگی فضاهای تفریحی و ورزشی در شهر و کیفیت خدمات ارائه شده در مناطق مختلف شهر را یکی از موانع تحقق حقوق شهروندی دانست و اظهار کرد: از سویی دیگر فرسودگی بخش اعظم ناوگان حمل و نقل عمومی، کیفیت نامناسب در بسیاری از خطوط، تعداد کم اتوبوس های این ناوگان و مدت زمان انتظار زیاد منجر محدودیت در دسترسی به فضای عمومی و از سوی دیگر تداوم آلودگی هوا و افزایش نارضایتی شهروندان شده است.

وی افزود: همچنین تعداد پل های عابر پیاده مکانیزه کم و پراکندگی آنها در برخی نقاط شهر ناعادلانه است به گونه ای که در نقاط کمتر برخوردار و حاشیه ای، پل هوایی مکانیزه کمتر دیده می شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه عموماً پله های برقی پل های هوایی در شب ها بسته و خاموش می شوند و امکان استفاده از آن ها وجود ندارد، تصریح کرد: این امر تردد عابران را به خصوص اگر جزو گروه های خاص باشند با محدودیت مواجه می کند البته باید پل های هوایی پرتردد به منظوراستفاده معلولان و افرادی که به هردلیل قادر به استفاده از پله نیستند، مجهز به آسانسور باشند.

وی اضافه کرد: امنیت پل های هوایی در ساعات مختلف شبانه روز به دلیل پوشیده شدن پل یا پله برقی با سقف های کاذب مات و رنگی به نحوی که از بیرون دیده نمی شود گاهی مخاطره آمیز است.

فضاهای شهری مناسب سازی شوند

روشن تاکید کرد: در حال حاضر با مهیا شدن فضای مناسب برای وقوع برخی جرایم همچون کیف قاپی و جابه جایی مواد مخدر، انگیزه تردد در برخی از پل های هوایی به خصوص در شب و برای زنان و کودکان کاهش یافته است به همین دلیل پیشنهاد می شود علاوه بر تعویض پوشش این مکان ها به پوششی شفاف که از بیرون قابل رویت باشد، روشنایی این پل ها و معابر محل تردد نیز تأمین شود.

وی ادامه داد: علاوه بر پل های هوایی، پیاده روها، ایستگاه های اتوبوس، ورودی پارک ها و فضاهای سبز به هیچ وجه برای دسترسی افراد دارای معلولیت، نابینایان، زنان باردار و مادران و پدرانی که فرزند خود را با کالسکه حمل می کنند مناسب نیست.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در تشریح وضعیت ناگوار عبور و مرور معلولان اظهار کرد: برای مثال یک شخص کهنسال به راحتی نمی تواند از فضاهای شهری استفاده کند زیرا میله های آهنی نصب شده در پیاده روها و ورودی پارک ها که به منظور جلوگیری از ورود موتورسیکلت نصب شده برای عبور ویلچر، کالسکه و واکر مناسب نیست.

وی افزود: این موانع باید به گونه ای باشد که امکان عبور وسایل افراد مختلف از آن ها فراهم شود در همین راستا می توان از ابزار فرهنگسازی برای جلوگیری از تردد موتور سیکلت به پیاده روها استفاده کرد.

روشن با بیان اینکه یکی از وجوه مهم حقِّ به شهر، مشارکت شهروندان در اداره امور شهری است و این حق برای همه ساکنان شهر وجود دارد، گفت: اصفهان شهری مهاجرپذیر و دارای سکنه ای با تابعیت های غیر ایرانی است به منظور هم افزایی و تقویت حس دوستی میان این شهروندان و ساکنین شهر باید به گونه ای عمل شود که آنها نیز بتوانند در اداره امور شهر مشارکت داشته باشند و نظرات و پیشنهادات خود را به راحتی با مسئولان در میان گذاشته و از تخصص و توان ایشان استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: این امر در رابطه با آن دسته از سکنه اصفهان که به متعلق به اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی کشور است نیز صادق است زیرا استفاده از پتانسیل شهروندان در اداره امور علاوه بر تحقق حقِّ به شهر، مجموعه مدیریت شهری را نیز کامل تر می کند.

کد خبر 344749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.