مالیات بر ارزش افزوده، سد راه فروش طلا

مالیات بر ارزش افزوده موضوعی است که تولید را کند و رقابت را به چالش کشیده است به گونه‌ای که تولید کننده به دنبال تولید با کیفیت نیست و تنها می‌خواهد محصولی را با قیمت ارزان تولید کند که از چرخه رقابت حذف نشود.

به گزارش ایمنا، اما این موضوع صنف طلاسازان را دچار مشکلی بزرگ‌تر کرده است؛ افزایش قیمت طلا یک طرف و از طرفی دیگر هر گرم طلا ضربدر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده چنان قیمت را بالا می‌برد که مردم از خرید منصرف می‌شوند و این موضوع، بازار طلا را در چند ماهه اخیر به سونامی غیر قابل مهاری تبدیل کرده است.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با آیت محمد ولی، رییس جدید اتحادیه طلا و جواهر تهران انجام دهیم که در ادامه می خوانید:

در خصوص اصلاح مالیات بر ارزش افزوده تدابیری اندیشه شده است؟

خوشبختانه نگاه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس درباره اصلاح این موضوع مثبت است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۶۰ الی ۶۵ درصد اصلاح این موضوع پیش رفته است. زمانی که مالیات بر ارزش افزوده برداشته شود، می‌توانیم همراه دولت و بانک مرکزی سایر موانع را از پیش پای تولید کننده برداریم، در این صورت شاهد افزایش تولید هم خواهیم بود.

گفته می شود قاچاق طلا در کشور رو به افزایش است آیا این موضوع را تایید می کنید؟

بحث قاچاق در کشور ما زیاد شده است!؟ به دلیل مابه‌التفاوت قیمت طلا نسبت به یک ماه گذشته اصلاً قاچاق نداشتیم. همچنین شرایط خاص ارزی، داد و ستد، عرضه و تقاضا از جمله دلایلی است که مانع واردات طلا می‌شود، البته درصدی از قاچاق طلا به مسافرانی مربوط است که از خارج طلا وارد می‌کنند که طبق قانون هر مسافری آزاد است ۱۵۰ گرم طلا برای مصرف شخصی خود خریداری کند.

همچنین بخشی از طلای قاچاق از طریق مبانی گمرک، فرودگاه و... ورود پیدا می‌کند که سازمان‌های مربوطه باید به آن رسیدگی کنند و اگر کالای قاچاقی وارد می‌شود به نفع دولت ضبط شود. بخشی از این قاچاق هم مربوط به طلای وارداتی است که در ویترین و بازار وجود دارد که داد و ستد می‌شود.

متاسفانه دلیل دیگر قاچاق طلا این است که در مصرف کالای داخلی فرهنگسازی نشده است، از این رو مردم به طلای خارجی گرایش بیشتری دارند، باید مسئولان بستر را فراهم و مردم را برای مصرف کالای ایرانی تشویق کنند. حتی اتحادیه‌ها نیز باید در این خصوص فعال باشند، اگر فرهنگسازی شود مردم به سمت تولید داخل و کالای ایرانی خواهند رفت.

موضوع دیگر اینکه موانع تولید باید رفع شود. تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، مراکز خصوصی دولت و سازمان صنعت و معدن هم در این جریان سهیم‌اند، البته این سازمان‌ها نگاهشان نسبت به گذشته نگاه مثبت‌تری است. همچنین برای رونق تولید طلا باید کیفیت، آب و رنگ بهتر و از لحاظ وزنی قدرت خرید مردم را در نظر بگیریم.

آیا معادن داخلی پاسخگوی نیاز طلای داخل نیستند که از خارج از کشور طلا وارد می‌شود؟  

در کشور معدن طلا نداریم، به بیان دیگر معادن طلای کشور نسبت به کشورهای صاحب طلا صفر است و اصلاً جوابگوی درصدی از مصارف داخلی هم نیست، حتی بانک مرکزی برای ضرب سکه نیاز به شمش دارد که از خارج وارد ایران می‌شود. به همین دلیل قیمت ارز و طلا با هم در ارتباط است.

چرا صادرات طلا که در سال ۹۱ مطلوب بوده امروزه به صفر رسیده؟ این درحالی است که فروش طلا حتی در بازار داخلی هم کاهش یافته است!

یکی از دلایل، موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که طی سال‌های گذشته  مشکلاتی را به وجود آورد و قدرت رقابت تولید کننده را از بین برد. فرض کنیم هر گرم طلا ۲۰۰ هزار تومان است، اگر ۹ درصد مالیات را در هر گرم طلا ضرب کنیم عدد بزرگی شکل می‌گیرد و همین موضوع قدرت خرید را کاهش می‌دهد.

همچنین هزینه‌های تولید طلا در ایران بالاست، این موضوع به خاطر ابزار و ماشین آلات و موادی است که در کشور مصرف می‌شود. پس با این حساب آیا قدرتی برای تولید باقی می‌ماند؟ این یکی از دلایل عمده‌ای است که مانع صادرات طلا شده است.

طی یک ماه و نیم گذشته نرخ سکه ثابت نشده و به سرعت در حال افزایش است، از طرفی بانک مرکزی طرح پیش فروش سکه را آغاز کرد تا قیمت‌ها تعدیل شود. اما عده‌ای سودجو با خرید بیش از نیاز، بازار را ملتهب کردند. آیا این نوعی پولشویی نیست که به رکود در صنف طلا سازان دامن زده است؟

در مورد بازار طلا باید گفت اگر عرضه و تقاضا با هم برابر باشد قیمت‌ها هم تراز می‌شود و قیمت‌های گزاف و حباب‌گونه را به وجود نمی‌آورد. شاید سیاست رییس بانک مرکزی در مورد قیمت سکه، به نفع مملکت باشد اما سیاست پیش فروش سکه نشان داده که نتیجه مطلوبی نخواهد داد.

 زمانی که برای پیش فروش سکه فراخوان داده می‌شود بانک مرکزی باید به تعهدات خود عمل کند، امیدواریم این سیاست به نحوی باشد که جوابگوی تقاضاها باشد تا نوسانات به حداقل برسد، از طرفی نمی‌توان به افراد گفت که به چه مقدار سکه خریداری کنند! به جرات می‌توانم بگویم ۹۹ درصد این خریدارها در صنعت طلا نبودند! این افراد کسانی هستند که قصد سرمایه گذاری اقتصادی دارند و در عرض کمتر از یک ماه کل سکه هایشان را فروختند.

چه تدابیری برای نوسانات در نظر گرفته‌اید؟ آیا دولت نمی‌تواند این نوسانات را رصد کند؟ شخصی که دو کیلو طلای آب شده در این اوضاع خریداری می‌کند قطعاً به نفع صنف طلا سازان نخواهد بود!

با توجه به تنش‌هایی که کشورهای بیگانه برای ما درست کرده‌اند، دولت قصد دارد این بازار را بهبود بخشد، با این حال بسیاری از افراد طلای ساخته شده را می‌خرند تا سرمایه گذاری کنند یا کارهای دیگری انجام دهند، البته این ایراداتی است که در این صنف وارد است.

کد خبر 344745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.