با نصف جهان چه کرده اید؟

عضو شورای شهر اصفهان گفت: هنر مدیریت شهری این دوره اصفهان این بود که عرصه شهر را تا حد امکان برای جوانان و زنان باز کرده اما چه تهمت‌ها و ناسزاها که نثارمان نشد،اما شما مردم بدانید جریانی در این شهر از به قدرت رسیدن جوانان و زنان خلاق و پُر اُمید در هراس و نگران هستند اما ماهستیم بر آن عهد که بستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مقدری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق میان دستور خود اظهارکرد: این روزها برخی جریان‌های صاحب قدرت رسمی و غیررسمی در اصفهان از مدیریت شهری، انتظار حل مشکلات معیشتی، بیکاری، فقر مردم و... را دارند که البته نمی‌خواهم نطق خود را برای پاسخ سیاسی به این موارد اختصاص دهم، اما به یک جمله بسنده می کنم که حضرات آقایان، آن روز که این مملکت و شهر زیر سلطه جریان سیاسیِ همسو و مورد حمایت شما به این روز افتاد، کجا بودید!؟

 وی ادامه داد: آنچه برای من به عنوان نماینده مردم اصفهان در پارلمان شهرشان اهمیت دارد و برهمگان روشن است احترام به مردم و آرمان‌های آنها درباره شهر و شهرنشینی است که یکی از اصلی‌ترین ارکان مدیریت خوب شهری محسوب می شود که برنامه‌ریزان شهری باید به آن احترام بگذارند نه اینکه با تهدید و ارعاب و خواسته‌ها و رانت‌های اربابان قدرت با مردم رفتار کنند.

بازگشت امید و پویایی در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سند تحقیقی و جامع "شهر دلخواه ایرانیان"، گفت: این سند برگرفته از رویکرد اصلاحی و نوآورانه سازمان ملی زمین و مسکن ایران و به واسطه جمع‌آوری نظرات مردمی و نخبگان کشور تنظیم شده و شهر اصفهان نیز یکی از شهرهای شرکت کننده در این کمپین ملی شهری ایران بوده است.

وی با بیان اینکه شهر دلخواه ایرانیان، مهد هنر است و به دور از هنر قابل تصور نیست، افزود: موسیقی، نقاشی، مجسمه‌سازی، تئاتر و همچنین معماری بخش ارزشمندِ زندگی اجتماعی ما ایرانیان است و بر همین اساس هنرمندان، شهر و مناطق رو به زوال را می‌آرایند و بر زیبایی آن می‌افزایند .

مقدری با تاکید بر اینکه شوربختانه، باید اعلام کنم با وجود ادعای مقامات رسمی مبنی بر پایتختی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، آنچه به ما به ارث رسیده بود شهری فاقد نگاه به عرصه‌های هنری فاخر و با مشارکت نخبگان و اهالی فرهنگ و هنر بود، تصریح کرد: فقط کافیست به سند راهبردی ۱۴۰۰ نیک بنگرید تا ادعایم ثابت شود اما در همین مدت کوتاه از حضور مدیریت شهری جدید این معادله ناامید کننده در حال رنگ باختن است، امید و پویایی جای آن را گرفته و زمینه مشارکت همه جریان‌های موثر شهری فراهم آمده، هر چند برخی این را مطلوب خویش نمی‌دانند و من آن را باز نمی‌کنم.

وی ادامه داد: شهر دلخواه ایرانیان را همگان می‌توانند بشنوند، ببینند و حس کنند زیرا این شهر سیمایی خوشایند و کالبدی لطیف داشته، این شهر حس عشق، شادی و آرامش را برمی‌انگیزد .

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در همین مدت کوتاه، تلاش مدیران شهری این بود که شهر بوی عشق و محبت و مهربانی دهد و محلات و کوچه‌های شهر آرامش به خود ببینند و همه در جشن‌ها و رویدادهایش از لطافت و شادی سرشار شوند اما گویی جریانی در این شهر فقط غم، اندوه، یاس و ناامیدی برای شهروندانش آرزو می‌کند و سیاهی می‌طلبد.

وی اضافه کرد: بنگرید که شهر زبانزد شعرا و داستان‌نویسان را به چه روز در آوردید که جوانان و نخبگان و هنرمندانش در سر آرزوی ترک وطن دارند.

دوران انحصارطلبی و اقتدارگرایی در اصفهان گذشته است

 مقدری با اعلام اینکه شهر دلخواه ایرانیان به فرهنگ‌ها، آیین‌ها و مذاهب احترام می‌گذارد و با یادآوری خاطرات جمعی شهر با آنها از بازی‌های کهن ایرانی و قومیت‌ها می‌گوید، گفت: در دورانی از زیست اصفهانِ زیست‌پذیر برای همگان، گویی بخشی از آیین‌ها و فرهنگ‌ها و مذاهب از حاشیه نیز دورتر بودند و حس تعلق به شهر در کمترین حالت ممکن قرار گرفته بود اما اینک، همه به صحنه آمدند تا بار دیگر ثابت کشود اصفهان شهر ادیان، اقوام و خرده فرهنگ‌هایی است که در طول تاریخ آوازه‌اش را به دنیا رسانده است.

وی خطاب به برخی از افراد معلوم الحال ادامه داد: دیگر انحصارطلبی و اقتدارگرایی در این شهر نباید جولان دهد زیرا تنِ این شهر از این غیرخودی انگاشتن‌ها رنجور و خسته است، اگر می‌خواهید از شما نیز به نیکی یاد شود، با رای مردم و نمایندگانشان در شورای شهر و مدیریت شهری همراهی کنید تا فرصت‌های تازه برای همگان خلق شود و نه فقط برای اطرافیان شما.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شهر دلخواه ایرانیان شخصیتی ویژه دارد و با ایجاد نمادهای منحصر به فرد و نه تکرارهای ملال‌آور، شهروندان را به خود پیوند می‌زند و به آنها اصالت و هویتی ویژه می‌دهد اما خوب بنگرید در دوران پیشین از نمادها و اسطوره‌های ایران و اصفهان چه به یادگار گذاشته‌اید؟ غیر از تکرارهای غیرفاخر، حذف نام‌ها و یادها از نقشه و تاریخِ شهر و به دور از نظر متخصصان و کارشناسان و عمدتاً با حیف و میل بیت‌المال، کدام نمادهای شهر در پیوند با اصالت فرهنگی و هویتی و تمدنی اصفهان بوده است؟

وی افزود: شهر دلخواه ایرانیان شهر پیاده‌مدار و دوستدار دوچرخه است، همه ساکنان آن به ویژه زنان و کودکان به فضاهای عمومی دسترسی داشته و این شهر دارای پیاده‌روها و پیاده‌راه‌های سبز، دسترس‌پذیر و متصل است .

مقدری با طرح این پرسش که هیچ می‌دانید با شهری که روزی ۱۲درصد حمل‌ونقل آن با دوچرخه بود و به شهر دوچرخه‌ها یاد می شد چه کرده‌اید؟ ادامه داد:  بیشتر نگویم که "شرح این هجران و این خون جگر، این زمان بگذار تا وقت دگر".

وی اضافه کرد: شهر دلخواه ایرانیان ترویج کننده اقتصاد فعال است و کسب ‌وکارهای خرد محلی، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را تشویق می‌کند و درآمد حاصل از گردشگری از اهمیت زیادی در اقتصاد شهر ما برخوردار است .

عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه بارها از سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی شنیده‌ام و حتماً شنیده‌اید که "ما را به خیرتان امید نیست، شر مرسانید"، گفت: هیچ می‌دانید چرا مشکل معیشت و نان مردم این شهر در تنگناست؟ روشن بگویم، چوب لای چرخ گذاشتن‌هایِ واپسگرایانه‌تان برای توسعه گردشگری، صنایع خلاق و کارآفرینی مرتبط با آن تهدید و تحدید این شهر شده است پس لطفا شعار حل مشکل اقتصادی مردم را شما به زبان نیاورید که مسئله شمایید.

وی افزود: فقط به سخنان و موعظه‌های سالانه خود رجوع کنید تا ببینید چه گفته‌اید که حتی سرمایه‌گذار اصفهانی نه تنها میل به سرمایه‌گذاری ندارد که هیچ، بارش را گرفته و در تهران و مشهد و تبریز و گرجستان و ارمنستان کارها کرده‌اند کارستان! بس کنید.

برآن عهد که بستیم، هستیم

مقدری تصریح کرد: شهر دلخواه ایرانیان از نیروی کار و کارآفرینان جوان خود در راستای توسعه اقتصادی بهره برده و شکوفایی آینده ما، در دستان جوانان است و شهر دلخواه ایرانیان از توانمندی‌های اقتصادی زنان، محروم نیست، این شهر با گستراندن فرصت‌های شغلی برای زنان، اقتصاد را رونق می‌دهد .

وی ادامه داد: هنر مدیریت شهری این دوره اصفهان این بود که عرصه شهر را تا حد امکان برای جوانان و زنان باز کرده اما چه تهمت‌ها، تهدیدها و ناسزاها که نثارمان نشد و نهیها که صورت نگرفت اما شما مردم، بدانید جریانی در این شهر از به قدرت رسیدن جوانان و زنان خلاق و پُر اُمید در هراس و نگران هستند اما ما هستیم بر آن عهد که بستیم.

این عضو شورا با اعلام اینکه شهر دلخواه ایرانیان به همان اندازه که از نظرات متخصصان بهره می‌گیرد، از نظرها و خواسته‌های مردم نیز استقبال می‌کند، عنوان کرد: شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌کنند، مدیران پاسخگو و شفاف هستند اما آنچه در این روزها بر ما می‌گذرد، داستان مشارکت است و عده‌ای از این‌که مردم، نخبگان، متخصصان و بزرگانِ غیررسمی شهر محل مشورت نمایندگان شورای شهر و شهردار منتخب آنها هستند، دل خوش ندارند.

وی اضافه کرد: ای کاش نهادهای دانشگاهی و سنجشگر میزان مشارکت، پاسخگویی و شفافیت این چند ماه را با ادوار گذشته پایش می‌کردند و به مردم گزارش‌های دوره‌ای می‌دانند که شاخص‌های حکمرانی خوب شهری که به مردم وعده داده‌ایم در کجای نمودارها و نقشه‌هاست؛ هرچند، امید ما به قضاوت فرهیختگان و رصدکنندگان مدیریت شهری است تا نقد و نظر خویش را به ما و ملت ارائه کنند.

مقدری با تاکید بر اینکه قوانین و مقررات، زبان پاسخگوی شهر دلخواه ایرانیان هستند نه سلیقه و منافع و رانت‌جویی برخی صاحب قدرتان، گفت: یک بار دیگر با صدای رسا به شهروندان اعلام می‌کنم که بهترین دستاورد این دوره از مدیریت شهری را پایبندی به حاکمیت قانون، ارتقای کیفیت مقررات و تصمیم‌های شهری، انضباط مالی و پرهیز از رانت‌خواری و منافع شخصی و سلیقه‌ای می‌دانم.

وی ادامه داد: بسیاری از معترضان و تخریب‌کنندگانِ مدیریت شهریِ کنونی، از آنکه منافعِ ویژه‌شان قطع شده و قطار مدیریت شهر بر ریل اصلی افتاده و باج به کسی نمی‌دهد، صدایشان بلند است اما صبوریم و با شکیبایی همین اعتراض‌ها و تهمت‌ها و توهین‌ها و تخریب‌ها را نیز به گوش جان می‌خریم و با منافع ملت بازی نخواهیم کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزایش آگاهی و دانش شهری را یکی دیگر از ویژگی های شهر دلخواه ایرانیان دانست و گفت: این شهر اندیشه‌ها، تصورات، نوآوری و تمایلات شهروندان را برای خلق فضاهای جذاب و حل مسائل شهری برمی‌انگیزد و بر پایه این گزاره، شهر را با  تندروی و واپسگرایی اداره نکردیم و نخواهیم کرد زیرا ملاک عمل ما خلاقیت، نوآوری و تمایلات شهروندانی است که به صحنه آمدند تا یاریگر مدیریت شهری باشند و با کنشگری خود آینده اصفهان را بسازند.

شهر را برای همه شهروندان ساخته ایم

وی بابیان اینکه شهر دلخواه ایرانیان از سرمایه‌های انسانی، طبیعی، مالی و اجتماعی خود بهره می‌برد و آنها را از دست نمی‌دهد، افزود: شهر را برای همه شهروندان ساخته‌ایم تا محلی برای زیست بهتر و بهبود کیفیت زندگی‌شان شود، نه شهری برای فرار نخبگان و جذب فرومایگان.

مقدری یادآور شد: آنچه در رویدادها، بزرگداشت‌ها و نامگذاری‌های این چند ماه خود را آشکار ساخت، این بود که سرمایه‌های انسانی و نمادین شهر دوباره یا به صحنه آمدند و یا نامشان دوباره بر زبان‌ها جاری شده است، امروز پس از سال‌ها از بزرگانی چون امیرقلی امینی، ارچنگ، میرزاآقا امامی، معارفی، هنرفر، سروشیار، ارحام صدر، کسایی، فاطمی، برازنده، قوکاسیان، شریعت، سردار بی‌بی مریم بختیاری، کیوان، ادیب و دیگر مفاخر شهر سخن به میان می‌آید و این افتخار ما است.

وی با تاکید بر اینکه شهر دلخواه ایرانیان برای همگان زیست‌پذیر و امیدبخش است و این شهر میزبان مراسم و جشنواره‌های مختلف بوده و همه گروه‌های مردمی را دور هم گرد می‌آورد، گفت: میزبانی جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی و در مجموع هر آنچه دلِ شهروندان را شاد کند و زمینه گردهم‌آیی اقشار مختلف را فراهم آورد، یکی از اولویت‌های این دوره از مدیریت شهری بوده است.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: نمی‌فهمم کجای این سیاستگذاری که هم نشاط اجتماعی را به همراه دارد و هم اقتصاد خلاق شهر را به تکاپو در می‌آورد خسارت‌بار و آسیب‌زاست که مدام ما را از آن نهی می‌کنند و بر حذر می‌دارند؛ به راستی، آن همه برنامه‌های کلیشه‌ای، پر هزینه، بی مخاطب و بی‌خاصیت بس نبود؟ چرا باید از اینکه همه جریان‌های موثر شهری به صحنه می‌آیند و شهر را از آنِ خود می‌دانند واهمه داشته باشیم!؟ به خدا قسم اینها به غیر از اعتمادسازی میان شهروندان و مسوولان هیچ منکری در خود جای ندارد.

کد خبر 344722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.