اصفهان پایلوت طرح غربالگری اوتیسم شد

 معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: با همکاری ۳ دستگاه وزارت رفاه، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، اصفهان پایلوت طرح غربالگری اوتیسم شد.

سید اصغر فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از سال ۸۰ سازرمان بهزیستی در خصوص رسیدگی به بیماران اوتیسم آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: از این رو همزمان با آغاز فعالیت بهزیستی در این عرصه برای نخستین بار مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم در اصفهان راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه راه اندازی دو مرکز جدید توانبخشی کودکان اوتیسم نیز در دستور کار مسئولان بهزیستی استان اصفهان است، تصریح کرد: این استان در حال حاضر دارای ۱۰ مرکز فعال نگهداری و توانبخشی کودکان اوتیسم است که تعداد این مراکز در تهران ۸ و در خراسان رضوی هم ۷ مرکز است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به مذاکرات وزارت بهداشت، وزارت رفاه و بهزیستی کشور، تصریح کرد: نهایتا پیگیری‌هایی در اصفهان صورت گرفت که قرار شد در بحث غربالگری اوتیسم این ۳ دستگاه با هم همکاری کنند. هرچند غربالگری اوتیسم در بهزیستی کشور انجام می‌شود اما رویکرد این طرح انجام غربالگری از کل کودکان زیر ۳ سال است که قرار است همچون طرح غربالگری بینایی و شنوایی انجام شود.

از هر ۱۳۰ تولد یک کودک مبتلا به اوتیسم است

وی در خصوص آمارهای جهانی اختلال اوتیسم، گفت: در آمارهای جهانی سال ۲۰۱۲ اعلام شد که از هر ۵۹  نوازد یک اختلال اوتیسم متولد می‌شود و در ایران آنچه که اعلام شد، از هر ۱۳۰ تولد یک کودک مبتلا به اوتیسم است.

فیاض با اشاره به کمبود مراکز اوتیسم در اصفهان، افزود: با اجرای طرح غربالگری نیازمند تعداد بیشتری از مراکز اوتیسم هستیم. در حال حاضر در ۱۰ مرکز اوتیسم استان حدود ۴۰۰ کودک دارای اختلال اوتیسم خدمات دریافت می کنند و همین تعداد نیز در صف دریافت خدمات هستند که متاسفانه این ۱۰ مرکز گنجایش خدمت رسانی به کل متقاضیان را ندارد.

وی با بیان اینکه در هم‌افزایی که از طریق تفاهم‌نامه وزارت رفاه، وزارت بهداشت و بهزیستی انجام گرفته اصفهان به عنوان پایلوت طرح غربالگری اوتیسم انتخاب شد، افزود: این امر منجر به شناسایی بیشتر کودکان اوتیسم و مطالبه بیشتر خدمات خواهد شد که خود لزوم ایجاد زیرساخت‌های طرح را می‌طلبد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص لزوم هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌ها در طرح غربالگری اوتیسم اظهار کرد: در این طرح قرار بر این است از زیرساخت‌ها و تخصص مربیان و متخصصان بهزیستی استفاده شود که در ادامه پایگاه‌های دائمی غربالگری اوتیسم اعلام خواهد شد تا آزمایشات لازم این اختلال در آنها انجام شود.

زمان طلایی درمان اوتیسم قبل از سه سالگی است

فیاض با تاکید بر لزوم درمان کودکان اوتیسم در سن طلایی گفت: سن طلایی درمان این اختلال قبل از ۳ سالگی است که باید آموزش‌ها و درمان از این سن شروع شود نتایج موثری در درمان ایجاد شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار اختلال اوتیسم در این استان گفت: در حال حاضر ۱۰ مرکز اوتیسم در استان اصفهان فعال است که ۳ مرکز در شهر اصفهان و مابقی در شهرستان ها دایر است که حدود ۱۰۰۰ پرونده کودکان اوتیسم این مراکز ثبت شده است و این بیماران مشغول درمان و آموزش توانبخشی هستند.

کد خبر 344711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.