بی آر تی؛ از دغدغه ترافیک تا کولرهای خنک در دل تابستان

مدت زیادی است که در دنیا برای افزایش سرعت اتوبوس‌های درون شهری از روش‌های مختلفی از جمله ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوسرانی با هدف اولویت‌دادن به اتوبوس‌ها در گذر از خیابان‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش ایمنا، تجربه موفق کلمبیا در استفاده از سامانه اتوبوس‌های تندرو باعث شده در سال ۲۰۱۰ میلادی ۴۹ شهر جهان استفاده از این سیستم را در دستور کار خود قرار دهند و راه‌اندازی این سامانه در ۳۱ کشور دیگر نیز آغاز شود.

از سال ۹۳ پای اتوبوس‌های تندرو یا همان BRT به خیابان های اصفهان باز شد تا مسافران را در اسرع زمان و با کمترین هزینه به مقصد برساند.

یکی از شهروندان اصفهانی از این که در سامانه تندرو اتوبوس های زیادی تردد کرده و مسافران را در کمترین زمان ممکن به مقصد می‌رسانند، ابراز رضایت دارد و می گوید: اتوبوس‌های مسیر BRT در سرما بخاری و در گرما کولر دارد و به همین دلیل بیشتر از آن استفاده می‌کنیم.

محبوبه عباسی ادامه می دهد: در مسیر ویژه اتوبوس‌های سامانه تندرو از مبدأ تا مقصد ترافیک چندانی وجود ندارد و از این بابت خیلی راضی هستم. در خطوط معمولی برای رسیدن اتوبوس‌ها باید ۲۰ تا ۴۰ دقیقه منتظر بمانیم، اما نهایت مدت انتظار برای اتوبوس‌های تندرو ۲ دقیقه است.

مسعود احمدی کارمند یکی از ادارات دولتی در اصفهان از سرویس‌دهی منظم اتوبوس های BRT ابراز رضایت کرده و می گوید: اتوبوس‌های خطوط ویژه بسیار با کیفیت هستند و با استفاده از آنها احساس آرامش و راحتی می‌کنیم.

وی ادامه می دهد: وقتی داخل اتوبوس نشسته و قفل ترافیک را در خیابان های شهر می بینم، از اینکه با اتوبوس برای رسیدن به مقصد سفری هر چند کوتاه کرده‌ام، نفس راحتی می‌کشم چرا که دیگر دغدغه ترافیک سرسام‌آور و پیدا کردن جای پارک را ندارم.

اما این تمام ماجرای عقاب های تندرو در اصفهان نیست، در واقع همانقدر که این اتوبوس‌های قرمز رنگ توانستند حمل ونقل عمومی را سرعت دهند، به همان اندازه حمل ونقل شهری را کُند کرده است.

بارها گلایه‌های زیادی از سوی شهروندان مبنی بر افزایش ترافیک در خیابان‌های شهر به دلیل باریک تر شدن مسیر عبور خودروها مطرح شده است.

یکی از شهروندان اصفهانی می گوید: متأسفانه با حذف یک لاین از مسیر خیابان‌ها برای اتوبوس‌هایBRT  این سامانه ترافیک خیابان‌های شهر را قفل کرده و تردد خودروها به سختی صورت می‌گیرد.

ریحانه وهمن معتقد است: بسیاری از رانندگان خودروهای شخصی و حتی راکبان موتورسیکلت به محض گرفتار شدن در ترافیک، از وجود این خطوط سوء استفاده کرده و علیرغم نصب دوربین‌های ثبت تخلف وارد آن می‌شوند.

اکثر کسبه خیابان‌هایی که خط BRT از آنها عبور می‌کند، گلایه دارند که دیواره‌های بلند ایستگاه‌های BRT دید مغازه‌های حاشیه خیابان را گرفته، فروش آنها را کاهش داده و شلوغی ایجاد کرده است.

در اصفهان بیشتر خیابان ها کم عرض بوده و فضای سبز میانی آنها از جاذبه های شهر محسوب می شود، با این شرایط اتوبوس ها تندرو به جای عبور از وسط خیابان‌ها از مسیر تندرو و مجاور فضای سبز خیابان ها استفاده می‌کنند و به دنبال باریک‌تر شدن سواره رو، رانندگان وسایل نقلیه شخصی با مشکلات زیادی در خیابان‌های پر ترافیک دارای مسیر BRT مواجه شده‌اند.

استفاده از سیاست‌های شهرهای توسعه

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: طبق آمار مطالعات جامع حمل ونقل سال ۷۹ حدود ۲۵ درصد سهم سفرهای شهری با خودروهای شخصی انجام می‌شد و امروز در سال ۹۷ با گذشت ۱۶ سال، این سهم به بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ یعنی نیمی از سفرهای شهری با خودروهای شخصی انجام می‌شود.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد خودروهای شخصی در حال تردد شهر اصفهان تک‌سرنشین هستند، اضافه می کند: اتفاقی که می‌افتد این است که هر روز شاهد افزایش تعداد خودروها هستیم، ضمن اینکه  خودرویی از رده خارج نمی‌شود و هر روز کلاف ترافیک پیچیده‌تر و سردرگم‌تر می‌شود.

وی ادامه می دهد: تاکنون۱۰۰ خیابان در شهر اصفهان احداث شده که این به عنوان عرضه زیرساخت‌ها محسوب می‌شود و از دو سال اخیر شبکه خیابان‌ها گسترش پیدا نکرده چرا که کل شبکه معابر بر اساس طرح تفصیلی شکل گرفته است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح می کند: با توجه به ارزان‌بودن قیمت سوخت نسبت به سایر هزینه‌های زندگی همچنین یکپارچه و قوی نبودن حمل ونقل عمومی شهر، شهروندان هر روز تمایل بیشتری به استفاده از خودروهای شخصی پیدا می‌کنند و پیرو آن ترافیک خیابان‌ها در تمام ساعات شبانه روز سنگین‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به میل رو به فزون استفاده از خودروهای شخصی باید سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر در شهرهای توسعه یافته اجرا شده، در اصفهان نیز مورد استفاده قرار گیرد، می گوید: ایجاد محدودیت‌های تردد برای خودروهای شخصی، افزایش قیمت سوخت و افزایش تسهیلات برای استفاده از حمل ونقل عمومی، شهروندان را به این باور می‌رساند که استفاده از حمل ونقل عمومی برای انجام سفرهای درون شهری بسیار ارزان تر، آسان‌تر و با آرامش بیشتری توأم است.

صلواتی با تاکید بر اینکه اصفهان به یک شبکه یکپارچه حمل ونقل عمومی بهینه و مطمئن نیاز دارد، اظهار می کند: این شبکه سه خط مترو است که خط اول آن تا تابستان کامل می‌شود، خط دو آغاز شده و کارهای مطالعاتی خط سوم نیز در حال اتمام است.

اولویت پهنه خیابان‌ها با حمل و نقل عمومی شهر

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه در مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان سه خط مترو، سه خط تراموا و ۱۲ خط BRT پیش‌بینی شده است، تصریح می کند: طراحی شبکه حمل ونقل عمومی شهر اصفهان به گونه‌ای انجام شده که هر شهروند با ۴۰۰ متر پیاده روی به اولین ایستگاه حمل ونقل عمومی شهر دسترسی پیدا کند.

وی اظهار می کند: از ۱۲ خط BRT پیش‌بینی شده برای شهر اصفهان تاکنون سه خط راه‌اندازی شده که تا سال ۱۴۰۰ باید به ۱۲ خط برسد.

صلواتی با بیان اینکه در گذشته در مسیر پل یزدآباد تا پایانه باقوشخانه۱۴ خط اتوبوس وجود داشت که روزانه حدود ۵۶ هزار مسافر را جابه جا می‌کرد و کمتر از ۵۰ درصد شهروندان از سرویس‌دهی اتوبوس‌های این مسیر ابراز رضایت می‌کردند، می گوید: در حال حاضر با راه‌اندازی خط یک BRT روزانه ۱۲۰ هزار مسافر با تعداد اتوبوس کمتر جابه جا می‌شوند و BRT رضایتمندی بالای ۹۰ درصد شهروندان را به همراه داشته است.

وی ادامه می دهذ: ۱۵ درصد شهروندانی که در این مسیر از اتوبوس یا تاکسی استفاده می کردند به سمت BRT آمدند، اما قرار نیست این یک خط تمام مشکلات ترافیکی را حل کند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اضافه می کند: قرار نیست در تمام خطوط BRT نرده‌گذاری انجام شود، بلکه موانعی نصب شده تا اتوبوس‌ها به راحتی امکان رفت و آمد داشته باشند، به عنوان مثال در مسیر خیابان جی از نرده استفاده نشده و بیش از ۹۰ درصد شهروندان وارد خط ویژه نمی‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود باریک‌بودن خیابان‌های شهر اختصاص یک لاین از خیابان‌ها برای سامانه اتوبوس های تندرو درست بوده است؟ اظهار می کند: ما در موزه شهری تاریخی زندگی می‌کنیم، قرار نیست سیمای شهر اصفهان را با روگذر و زیرگذرهای بتنی مخدوش کنیم، هرچه عرض خیابان را زیاد کنیم تقاضا هم بیشتر می‌شود، بنابراین اولویت پهنه خیابان ها با حمل و نقل عمومی شهر است زیرا وقتی یک دستگاه اتوبوس با ۱۰۰ نفر مسافر حرکت می کند باید اولویت بیشتری نسبت به خودروهای تک سرنشین داشته باشد.

صلواتی تاکید می کند: بی شک اگر خیابان‌های شهر پنج لاین برای رفت و آمد خودروها داشت، بازهم معظل ترافیک همچنان برقرار بود چرا که مشکل اصلی میل رو به افزایش استفاده از خودروهای شخصی است.

 معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه سال‌های زیادی است که در کشورهای مختلف از روش های متفاوتی برای افزایش کیفیت و سرعت خدمات اتوبوس ها استفاده می‌شود، ادامه می دهد: BRT تلفیق تمام روش‌هایی است که تاکنون در اتوبوسرانی تجربه شده تا بتواند به افزایش سرعت در تردد اتوبوس ها کمک کند.

 وی خاطرنشان می کند: تا سال ۱۴۰۰ شبکه حمل ونقل عمومی اصفهان کامل می شود و مردم می‌توانند بین اتوبوس و خودرو شخصی یکی را انتخاب کنند.

تکمیل خطوط BRT ضروری است

استادیار دانشکده حمل ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است: سامانه های حمل و نقل سنتی زمان سفر طولانی و قابلیت اعتماد کمتری داشتند، بدان معنا که در مقایسه با خودروهای شخصی مدت زمان سفر با آنها بیشتر طول می کشیده و نوسانات زمان سفر بیشتر بوده است.

میثم اکبرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می گوید: برای اینکه مردم را به سمت گونه های بیشتر حمل و نقل عمومی سوق دهیم باید مسایل آن را برطرف و بر  قابلیت‌های آن افزوده شود.

وی با بیان اینکه برای سامانه اتوبوس های تندرو مسیری در نظر گرفته شده که زمان سفر کمتر از سفر با خودروهای شخصی شود تا مردم تمایل بیشتری برای استفاده از آن داشته باشند، ادامه می دهد: کیفیت ناوگان استفاده شده در مسیر اتوبوس‌های تندرو نیز رضایتمندی مردم را به همراه داشته است.

استادیار دانشکده حمل ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به این سؤال که مزیت های BRT قابل انکار نیست، اما افرادی که از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و تمایلی به استفاده از اتوبوس ندارند، باید چه کنند؟ اظهار می کند: علت اصلی این است که برای انجام یک سفر کامل باید شبکه یکپارچه شکل گرفته باشد و تحقق این مهم زمان‌بر است چرا که یک شبه نمی‌توان کل شبکه را طراحی کرد، بلکه به تدریج طراحی و کامل می‌شود.

وی ادامه می دهد: با راه‌اندازی تدریجی خطوط مختلفBRT، فضای حرکت خودروهای شخصی آهسته آهسته کم می‌شود و دستاورد اصلی BRT نمایان خواهد شد.

اکبرزاده تاکید می کند: زیبایی یک نقاشی نصفه نیمه مشخص نمی‌شود و وقتی پایان یافت خودنمایی می‌کند، در خصوص BRT نیز باید گفت شهروندان آنچنان که باید مزیت‌های استفاده از خطوط اتوبوس های تندرو را نمی‌بینند، اما محدودیت‌های ایجاد شده را می‌بینند و یکی از راهکارهای آن تکمیل خطوط است، در آن زمان بی شک شهروندان به جای استفاده از خودرو به سمت استفاده از اتوبوس های BRT خواهند رفت.

به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین فاکتورهای سامانه BRT دسترسی آسان به ایستگاه‌ها، کیفیت ناوگان، اولویت‌دهی به عبور از تقاطع‌ها و ایمنی تردد و سرعت حرکت ناوگان است و اگر تمام فاکتورها رعایت شود می‌توان نتیجه این طرح  موفقیت آمیز را تجربه کرد.

برخی کارشناسان بر این باور هستند گسترش انبوه‌برهای غیر ریلی می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند و اگر BRT اجرا نمی‌شد سهم حمل ونقل عمومی بسیار کمتر از سهم کنونی بود.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 344709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    0 2
    خلاصه که زورکی نمیشه مردم رو سوار اتوبوس کرد، زیرساخت هاشو فراهم کنید بعد انتظار استقبال از حمل ونقل عمومی داشته باشید
  • فقط تو می فهمی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    1 0
    با خوندن این متن واقعا تاسف خوردم که چه کسانی دکتر و استاد هستند که اندازه یه بچه دبستانی نمی فهمند اخه یکی نیست بگه پرفسور اخه اگه همین فردا همه ماشیناشون رو بذارن کنار و بخوان از همین حمل و نقل عمومی در پیت استفاده کنند شبکه حمل و نقل عمومی کشش و ظرفیت این همه ادم رو داره ؟؟ یکی نیس بگه استاد همین بی ارتی تا ده سال دیگه اگه 30 ثانیه 30 ثانیه هم حرکت کنه جوابگو نخواهد بود مشکل اینه که طراحی خیابونا و کاربریهای دیگه درست نیست هنوز مترو تکمیل نشده