بازنگری طرح جامع شهرهای اصفهان با رویکرد آمایش شهری

لنجان-مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: وزارت راه و شهرسازی تعریف جدیدی را برای بازنگری طرح های جامع ارایه کرده چراکه متاسفانه در تهیه طرح های تفصیلی شاهد هستیم نسخه ای یکسان برای همه شهرها تدوین شده که مشکلات متعددی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت‌اله غلامی در نشست بررسی طرح تفصیلی شهرهای شهرستان لنجان اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده در خصوص تهیه طرح ‌های تفصیلی با انعقاد قراردادهای مشترک با شهرداری ‌ها، شوراهای اسلامی شهر و مشاوران تهیه خواهد شد البته نکته مهم و حایز اهمیت در این میان انتخاب مشاور در صورت امکان از انتخاب مشاوران بومی است چراکه شاهد هستیم انتقادات متعددی در خصوص عملکرد مشاوران غیربومی در تهیه طرح‌های تفصیلی وجود دارد.

با یک نسخه ثابت نمی توان شهر را اداره کرد

وی با بیان اینکه شهر یک موجود زنده است و با یک نسخه ثابت نمی توان شهر را اداره کرد، افزود: با توجه به اهمیت طرح ‌های تفصیلی و نقش آنها در توسعه شهر نگاه و رویکرد اداره راه و شهرسازی در تهیه این گونه طرح‌ ها نگاه مسئله محور بوده تا قبل از هر چیز مشکلات و معضلات شهرها بررسی و راهکارهای لازم در راستای نهایی کردن طرح‌های تفصیلی ارایه ‌شود البته این طرح‌ها تحت هیچ شرایطی بدون کسب نظر شهرداری و شورای شهر به شورای عالی ارسال نخواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی تعریف جدیدی را برای بازنگری طرح های جامع ارایه کرده است چراکه متاسفانه در تهیه طرح های تفصیلی شاهد هستیم نسخه ای یکسان برای همه شهرها تدوین شده که مشکلات متعددی را  به همراه داشته و بر همین اساس به دنبال آن هستیم در انعقاد قراردادهای جدید نگرش جدید وزارت راه و شهرسازی در تدوین طرح های تفصیلی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رویکرد در بازنگری طرح جامع شهرهای استان اصفهان، رویکرد آمایش شهری و مسئله محور است، ادامه داد: امروز دیگر زمان آن گذشته که به سمت تهیه و تدوین چندین جلد کتاب و جزوه برای تعیین وضعیت اقلیم و جغرافیایی یک منطقه حرکت کنیم که هیچ کاربردی نیز نداشته باشد بر همین اساس سیاست اصلی پرداختن به طرح ‌های تفصیلی مسئله محور بوده و مشاور با توجه به مطالعاتی که بر روی منطقه انجام داده اعلام می کند این شهر با چه مشکلاتی مواجه است و برای مشکلات راهکار ارایه می دهد.

غلامی اضافه کرد: حدود دو هفته پیش نخستین تفاهم نامه برای کلان شهر اصفهان منعقد شد و باید گفت امروز در جایگاهی قرار داریم که بتوانیم مشکلات متعدد شهرها و شهرداری‌ها را برنامه‌ریزی و به حداقل ممکن برسانیم.

وی عنوان کرد: امروز با زمانبندی خاصی که در نظر گرفته شده است طرح های تفصیلی که در دست مشاوران وجود دارد را به اتمام رسانده و آنها را ابلاغ کنیم و بعد از کلان شهر اصفهان شهرهای زرین شهر، کاشان، نجف آباد، خمینی شهر و شهرضا بر اساس جمعیت و با نگاه جدید مسئله محور برای تدوین طرح های تفصیلی به آنها ورود پیدا خواهیم کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: قطعا این توان وجود ندارد که ۱۰۷ شهر استان اصفهان را به یکباره برای تدوین طرح های تفصیلی آنها به صورت نگاه مسئله محور ورود پیدا کرد، اما در مرحله نخست در تلاش هستیم در چند شهر مهم استان این مهم را مورد بررسی قرار داده و مشکلات شهرداران را مرتفع کنیم.

کد خبر 344689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.