رهبران چین و آلمان بر حفظ برجام تاکید کردند

«شی جین پینگ» رییس جمهور چین و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان امروز جمعه در پکن بر ضرورت حمایت از برجام تاکید کردند.

به گزارش ایمنا، سران دو کشور در دیدار با یکدیگر در پکن بار دیگر بر حفظ برنامه هسته ای ایران موسوم به برجام تاکید کردند.

آنجلا مرکل صدراعظم آلمان روز گذشته نیز در دیدار با «لی که چیانگ» نخست وزیر چین اعلام کرد برلین و پکن از توافق هسته‌ای ایران به شکل فعلی آن و بدون حضور آمریکا حمایت می کنند. اگرچه ممکن است تحریم‌ها علیه تهران منجر به خروج برخی شرکت‌های اروپایی از ایران شوند، اما آلمان به برجام پایبند خواهد ماند.

رییس جمهور چین در دیدار با صدر اعظم آلمان با اشاره به برقراری روابط همه جانبه راهبردی دو کشور از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون اعلام کرد: روابط دو کشور شاهد پیشرفت بزرگ بوده و ابعاد همکاری دو کشور به سطح بی سابقه ای رسیده است چین مایل است با تلاش مشترک با آلمان به توسعه روابط دو جانبه یاری کند.

شی تاکید کرد: چین از استفاده آلمان از فرصت اجرای دوره جدید درهای باز چین، در صنایع آتی با چین همکاری بیشتری داشته و به طور مشترک بازار ثالث را گسترش می دهند.

وی همچنین با اشاره به همکاری انسانی و فرهنگی و تحکیم پایه دوستی بین مردم دو کشور اظهار داشت: چین مایل است به مدیریت جهانی و چندجانبه گرایی یاری کرده و رایزنی و هماهنگی در حل مسایل جهانی را تقویت بخشد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در این دیدار چین را عضو مهم جامعه جهانی و شریک مهم تجاری آلمان خواند و گفت: روابط دو کشور وارد عصر جدید شده و آلمان مایل است با استفاده از فرصت جدید گسترش درهای باز چین، به تقویت همکاری تجاری و سرمایه گذاری و تبادلات فرهنگی بپردازد. دو طرف در این دیدار همچنین درباره تجارت بین المللی و مسایل مورد علاقه دیگر تبادل نظر کردند.

صدر اعظم آلمان همچنین در ادامه سفر به پکن با 'لی جان شو' رییس کمیته دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین در پکن دیدار کرد. «لی جان شو» در این دیدار با اشاره به توسعه مطلوب روابط دو کشور تحت پشتیبانی رییس جمهوری چین و صدر اعظم آلمان اعلام کرد: امسال برابر با چهلمین سالگرد اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز چین است و «شی جین پینگ» رییس جمهور چین چندی پیش سیاست جدید این کشور برای تعمیق اصلاحات و گسترش درهای باز را اعلام کرد.

او گفت: دو کشور باید با استفاده از این فرصت به گسترش همکاری در ابعاد مختلف بپردازند و با تلاش مشترک به حفظ جهانی شدن و سازوکار چند جانبه تجارت آزاد در جهان یاری کنند.

آنگلا مرکل نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت دادن آلمان به توسعه روابط خود با چین اظهار کرد: کشورش از تبادلات و همکاری بین نهادهای قانون گذاری دو کشور پشتیبانی می کند.

منبع:ایرنا

کد خبر 344563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.