کشاورزی تیران و کرون؛ چالش ها و راهکارها

تیران-تهدیدهای انسانی و طبیعی همواره عرصه کشاورزی را تهدید می کند که این معضل کاهش اشتغال و درآمد برای فعالان این عرصه را به همراه خواهد داشت که در میان تدبیر مسئولان می تواند از تهدید انسانی جلوگیری و تهدید طبیعی را مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، عرصه کشاورزی با ۲۱ هزار هکتار وسعت و تنوع کشت یکی از محورهای توسعه شهرستان تیران و کرون با بیشترین بهره بردار و تولید است البته باتوجه به این وسعت، مردم از سرمایه گذاری بر کشت محصولاتی با نیاز آبی کم غافل نیستند.

کارشناسان کشاورزی در این شهرستان همواره در حال مطالعه، تحقیقات و آزمایش برای یافتن راهکاری به منظور توسعه کشاورزی، کاهش هزینه و افزایش بهره وری هستند و برای تحقق این مهم از تمامی سایت و مراکز آزمایشگاهی استفاده شده است.

حمایت های مسئولان و جذب سرمایه گذار از مولفه های مهم برای توسعه کشاورزی بوده است، اما علی رغم تمام تلاش ها و همت مضاعف برای توسعه کشاورزی در تیران و کرون تهدیدهایی نیز در کمین آن بوده که منجر به ریزش دومینو این عرصه شده است.

این تهدیدها بخشی مربوط به فعالیت های غیرصحیح انسانی همانند دیوارکشی در باغات و یا تبدیل اراضی کشاورزی به ساختمان است و یا تهدیدهای طبیعی مانند کاهش بارندگی و بحران خشکسالی که با تمام تلاش برای توسعه کشاورزی، اما تهدیدها موانعی را ایجاد کرده اند.

در این مجال تهدیدهای انسانی و طبیعی را بررسی خواهیم کرد تا اینکه مردم، کشاورزان و مسئولان هر کدام در وسع خود گامی برای رفع این موانع و تهدیدها بردارند.

دیوار کشی باغات سبب تغییر اکوسیستم

محسن حاج عابدی، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به دیوارکشی سیمانی در اطراف باغات این منطقه گفت: دیوار و حصار کشی اطراف باغ ها منجر به تغییر در اکوسیستم و افزایش آفات در اراضی کشاورزی این شهرستان شده است.

وی عدم گردش و چرخش باد و هوای خنک در باغ ها را معضل دیوارهای بلند سیمانی دانست و افزود: گردش هوا و اکسیژن مانع رشد آفت های کشاورزی می شود که متاسفانه با دیوار کشی سیمانی و بلوکی مانع از گردش هوا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی فقدان حصار و یا دیوارهای گلی و کوتاه باغات را در گردش و چرخش هوا مهم عنوان کرد و گفت: دیوارهای کوتاه گلی قدیمی گردش هوا و اکسیژن را داشت و مایه آفت و بیماری در باغ ها نمی شد.

تخریب دیوارهای گلی باغات تهدیدی برای گردشگری

محسن مظاهری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون تصریح کرد: کوچه باغ های تاریخی با معماری گذشته که با سنگ و گل بنا شده است علاوه بر اینکه حصاری بدون خسارت به عرصه کشاورزی برای باغات به شمار می آید جلوه ای زیبا از طبیعت گردی و منحصر به فرد را نیز ایجاد کرده است.

وی از ثبت دیوارهای گلی و کوچه باغ های تاریخی تیران خبرداد و گفت: کشاورزان دیوارهای گلی و کوچه باغ های تاریخی و زیبا را با با دیوار کشی سیمانی تخریب نکنند چراکه باید جلوه های زیبا را حفظ شود.

ساخت و ساز در اراضی کشاورزی

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون ساخت و ساز در اراضی کشاورزی را از دیگر تهدیدهای انسانی علیه کشاورزی دانست و یادآورشد: تبدیل باغ به ساختمان ویلایی و تفریحی تهدیدی برای عرصه تولید محصولات کشاورزی و کاهش سطح زیر کشت کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز و دیوارکشی غیرمجاز در باغ های کنترل و با متخلفان برخورد می شود، اظهار کرد: همکاری مردم در جلوگیری از ساخت و ساز اهمیت والایی دارد زیرا دغدغه مندی اجتماعی بیش از برخورد قانونی موثر است.

عدم استفاده از روش های نوین کشاورزی

استفاده از روش های نوین کشاورزی نقش موثری در افزای بهره وری دارد، اما بی توجهی نسبت به استفاده از این ابزار و روش ها منجر به هدر رفتن منابع و کاهش بهره وری شده است.

بختیار حیدری، کارشناس جهاد کشاورزی تیران و کرون با بیان اینکه روش نوین آبیاری یکی از مهمترین روش های مکانیزه کشاورزی برای مدیریت آبیاری است، اظهار کرد: کشاورزان به دلیل خرده مالکیت ها کمتر از این روش استفاده می کنند.

وی یکپارچه سازی اراضی و استفاده از روش های نوین را در افزایش بهره وری مهم عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی با ارایه تسهیلات بانکی از کشاورزان برای استفاده از روش های نوین حمایت می کند.

خشکسالی مهم ترین تهدید طبیعی در سال های اخیر

کاهش بارندگی در شهرستان تیران و کرون همانند بخش های دیگر استان سال ها است که بحران خشکسالی را بر عرصه کشاورزی حاکم کرده و امسال این تهدید دو چندان شده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به ثبت بیش از ۱۶۰ میلی متر بارندگی در این شهرستان گفت: میزان نرمال بارندگی در این شهرستان ۲۵۰ میلی متر است که میزان بارندگی سال زراعی فعلی تا نرمال بارندگی فاصله زیادی وجود دارد در حالی که بارش برف نیز تاکنون نداشته ایم.

کد خبر 344547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.