حل بحران آب نیازمند نهضت عمومی است

لنجان-امام جمعه شهر زاینده رود گفت: با فرهنگ‌سازی و تغییر الگوی مصرف، باید مصرف بی‌رویه آب کاهش یابد و قطعا راهکارهای گذر از بحران با همفکری، همدلی و نگاه انقلابی اجرایی و دنبال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در شورای اداری شهرستان با تبیین وضعیت آب در کشور، بخصوص در استان اصفهان و شهرستان لنجان اظهار کرد: وضعیت اقلیمی ایران کم‌آبی است و ۸۵درصد مساحت کشور جزء مناطق خشک، نیمه خشک و بیابانی هستند.

وی افزود: در دهه اخیر شاهد کاهش نزولات آسمانی آن‌ هم به شکل بی‌سابقه‌ای بوده‌ایم که این مهم تاثیر بسزایی بر روی ورودی آب و ذخیره آن در پشت سد زاینده‌رود داشته به صورتی که رودخانه زاینده‌رود که دارای قدمت فراوانی است را به یک رودخانه فصلی تبدیل کرده و سبب خشکسالی شده است.

امام جمعه شهر زاینده رود تصریح کرد: تقاضا آب بر اساس رشد جمعیت به صورت بی‌رویه افزایش پیدا کرده است و بر همین اساس باید توجه داشت سد زاینده رود از یک طرف باید آب شرب ۶۵۰ شهر و روستا و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت را در استان اصفهان تأمین کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در دهه‌های اخیر جدای از مصرف بی‌رویه آب شرب خانگی، مصرف آب در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و... به صورت علمی و منطقی در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت مدیریت نشده و نگاه مقطعی به حوزه آب سبب بی‌توجهی و کوتاهی مسئولان در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های لازم در این حوزه شده است.

صفرزاده اضافه کرد: همه این مسایل سبب ایجاد بحران در حوزه آب شده است و دیگر وقت آن رسیده اقدامات لازم برای مدیریت بحران کم آبی مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.

وی عنوان کرد: امروز تامین آب شرب در استان اصفهان خط قرمز همه به حساب می‌آید و بر همین اساس باید به گونه‌ای عمل شود که آب شرب مردم با مشکل مواجه نشود.

امام جمعه شهر زاینده رود خاطرنشان کرد: با فرهنگ‌سازی و تغییر الگوی مصرف، باید مصرف بی‌رویه آب کاهش یابد و قطعا راهکارهای گذر از بحران با همفکری، همدلی و نگای انقلابی اجرایی و دنبال خواهد شد.

وی متذکر شد: امروز باید منابع آب در سطح حوزه زاینده‌رود به صورت علمی و منطقی با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، به صورت یکپارچه مدیریت شود و از سوی دیگر صنایع بزرگ نیز باید با برنامه‌ریزی‌ دقیق به سمت استفاده از پساب آب‌های شهرهای اطراف خود حرکت کنند تا بتوانند میزان برداشت از آب خام را به حداقل ممکن برسانند.

صفرزاده تهرانی تاکید کرد: امروز برای حمایت از قشر زحمت کش کشاورز باید با حمایت واقعی و جدی مسئولان، به سمت اصلاح الگوی کشت حرکت کرد تا نه تنها اقدام شایسته‌ای صورت گرفته باشد بلکه کشاورز ما بتواند معیشت خود را همچون گذشته تامین کند.

کد خبر 344532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.