از فوتسال تا هندبال با دختری که قهرمان شد

در بین افراد جامعه کسانی رامی بینیم همواره طالب پیروزی و پیشرفت هستند، برایشان فرقی ندارد کجا هستند و چه می کنند اما دوست دارند رو به جلو حرکت کنند، حال می خواهد مرد باشد یا زن! اما انتخاب یک مسیر برای برای زن ورزشکار می تواند آینده او را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،اصفهان همواره مهد هندبال کشور بوده و استعدادهای بسیاری را به خانواده هندبال کشور معرفی کرده است، با اینکه تیم های هندبال باشگاه ذوب آهن منحل شده است اما سپاهان همچنان در هر دو بخش آقایان و بانوان تیم داری می کند و به نوعی چراغ هندبال اصفهان را با همکاری هیئت هندبال استان روشن نگه داشته است.

در این بین بازیکنانی هستند که از اصفهان به هندبال کشور معرفی شدند اما به دلیل برخی مشکلات که اغلب مالی است در خارج از اصفهان به صورت حرفه ای هندبال را ادامه می دهند. راضیه سهرابی، یکی از همین بازیکنان است. سهرابی به واسطه بازی در تیم های ذوب آهن و سپاهان به تیم های پایتخت نشین پیوسته و در تهران دوران حرفه ای هندبال را ادامه می دهد. این ورزشکار ۲۶ ساله اصفهانی، پیش از اینکه وارد دنیای هندبال شود یک فوتسالیست حرفه ای بوده و بر سر انتخاب یک دوراهی وارد مسیر هندبال می شود.

گفت و گوی ایمنا را با وی در ادامه می خوانید:

از چه سنی ورزش می کنی؟

از ۱۱ سالگی ورزش را در رشته فوتسال شروع کردم. در بازه زمانی بین سال های ۸۰ تا ۸۶ به صورت حرفه ای فوتسال بازی می کردم و عضو تیم اصفهان بودم.

چرا از فوتسال به هندبال رسیدی؟

در اوج فوتسال بودم که سال ۸۷ پیشنهاد باشگاه فولاد ماهان سپاهان به دستم رسید اما در همان زمان خانم کوهیان که سرمربی تیم هندبال ذوب آهن بودند از من خواستند تا به هندبال بیایم و برای این تیم بازی کنم. بر سر انتخاب یک دوراهی مسیر هندبال را انتخاب کردم تا فضای متفاوتی را تجربه کنم. انتخاب سختی بود اما سرانجام خوبی داشت. از سال ۸۷ هندبال را در نوجوانان ذوب آهن شروع کردم و در همان سال در جوانان هم بازی می کردم که در هر دو رده قهرمان کشور شدیم. از سال ۸۸ به بعد در عضویت تیم بزرگسالان بودم که یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک مقام سومی در لیگ برتر کسب کردیم.

فکر می کردی پس از اینکه از فوتسال جدا شدی در هندبال موفق شوی و حتی به قهرمانی برسی؟

برای قهرمان شدن به هندبال آمدم، چرا که همیشه دوست دارم پیشرفت کنم و رو به جلو بروم، شاید اگر در فوتسال هم می ماندم همین اتفاق برایم پیش می آمد ولی هرگز از انتخابم پشیمان نیستم. برای من فرقی ندارد کجا بازی می کنم و در چه رشته ای فعالیت دارم، فقط دوست ندارم بازنده باشم. پیروزی به من انگیزه زندگی می دهد و موجب می شود آینده ایده آل تری برای خودم ترسیم کنم تا به آن برسم.

این امر تا به حال مسیر شده؟

تا به حال هر آینده ای که برای خودم ترسیم کرده بودم را بدست آوردم اما رسیدن به آرزوهای بعدی تلاش مضاعفی می خواد که من پا پس نمی کشم.

در ذوب آهن هم قهرمان شدی، چرا از این تیم جدا شدی؟

ذوب آهن سقف آرزوهای من را تغییر داد. این باشگاه خانه دوم من بود و من در آن بزرگ شدم. خیلی ذوب آهن را دوست دارم ولی می خواستم بالاتر بروم. به دلایل مالی و اینکه ذوب آهن در شرایط خوبی نبود از این تیم جدا شدم. همان زمان از سپاهان پیشنهاد داشتم و با این تیم قرارداد بستم.

یعنی پیشنهاد سپاهان بیشتر از ذوب آهن بود؟

مشکل من پیشنهاد مالی نبود، قرارداد سال های قبل من تسویه نشده بود ولی شرایط باشگاه طوری نبود که بتوانند بامن تسویه کنند. من بخاطر عدم تسویه مطالبات سال های قبل مجبور شدم از ذوب آهن جدا شوم اما بعد از دوسال مطالباتم پرداخت شد.

با دلخوری از ذوب دادی یا هنوز این باشگاه را دوست داری؟
من ذوب آهن را خیلی دوست دارم، چون از بچگی در ذوب آهن بودم و حس خوبی به آن دارم. چند سال آخر اوضاع مالی باشگاه خیلی بد شده بود ولی آقای فقیهی در آن زمان خیلی به ما کمک کردند و حمایت های ایشان برای ما دلگرمی بود. من در این چند سال بخاطر آقای فقهی در ذوب آهن ماندم چون در حق من بزرگی کردند.

چرا یک فصل در سپاهان بودی و بعد به تاسیسات دریایی رفتی؟

سال ۹۵ به سپاهان آمدم، باشگاه سپاهان برند بزرگی است، از همه لحاظ در این تیم راضی بودم ولی بازهم بخاطر قرارداد مجبور شدم پیشنهاد خیلی بهتر را قبول کنم و به تأسیسات دریایی بروم.

اختلاف مبلغ قرارداد سپاهان و تاسیسات دریایی چقدر بود؟

بین سپاهان و تاسیسات دریایی خیلی تفاوت قیمت وجود دارد ولی بین سپاهان و ذوب آهن نه؛ سال ۹۶ که با تاسیسات دریایی قرارداد بستم با اینکه تنها بازیکن غیر بومی بودم برای من خانه کامل گرفتند و تمام هزینه های من را متقبل شدند. در لیگ برتر با این تیم قهرمان شدیم چرا که آرامش خاصی در این باشگاه وجود دارد.

چرا در لیگ برتر تیم ها منحل می شوند یا حتی تیم قهرمان به باشگاه های آسیا اعزام نمی شود؟

در هندبال بانوان همواره مشکلات مالی وجود دارد اما می توانم بگویم در باشگاه های تأسیسات دریایی، شهید چمران و چند باشگاه دیگر شرایط خوب است. تیم داری در لیگ برتر هزینه سنگینی دارد، به همین دلیل تیم ها می آیند و بعد ازیکی دوسال منحل می شوند. لیگ برتر کیفیت خوبی دارد، فصل گذشته سطح لیگ خیلی بالا بود و تا روز آخر مشخص نبود چه تیمی قهرمان می شود اما اگر مشکلات مالی در بخش بانوان حل نشود روی کیفیت لیگ هم تاثیر می گذارد.

فصل گذشته تیم شهید چمران لارستان از بازیکنان ملی پوش استفاده کرده بود، تیم گچساران خیلی بازیکن های خوبی داشت و تأسیسات دریایی هم خوب بود. اما اینکه تیم ها منحل می شوند فقط بخاطر شرایط مالی است و هیچ دلیل دیگری وجود ندارد. اینکه تیمی قهرمان می شود و به مسابقات آسیایی نمی رود بازهم به دلیل کمبود بودجه است.

چه کسی باید از این تیم ها حمایت کنند؟
وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون هندبال، هیئت هندبال و باشگاه ها باید با یکدیگر همکاری کنند و برنامه ریزی های مناسب را انجام دهند تا اسپانسرها به سمت سرمایه گذاری در ورزش بانوان سوق پیدا کنند. ضمن اینکه فدراسیون و هیئت هندبال استان اصفهان همیشه از ما حمایت کرده اند.

از آقای مجید حلاجی، مدیر عامل باشگاه تاسیسات دریایی تشکر می کنم، چون نگاه خیلی ویژه ای به هندبال بانوان دارند. فصل گذشته که در این باشگاه بودم متوجه شدم که چقدر هندبال برایشان مهم است. من ندیده بودم که یک نفر تا این حد دلسوز ورزش بانوان باشد. الان دلسوز، اسپانسر و حامی برای بانوان نیست و این حقیقتی است که همه می دانیم ولی آقای حلاجی پدر تیم بودند و یک تکیه گاه بزرگ برای باشگاه تأسیسات دریایی هستند.

امسال هم از باشگاهی پیشنهاد داری؟

از سوی باشگاه تأسیسات دریایی پیشنهادی به دستم رسیده و به احتمال خیلی زیاد در همین تأسیسات دریایی بازی می کنم.

اگر شرایط تیم های اصفهان مناسب باشد حاضری در اصفهان بازی کنی؟

هر بازیکنی دوست دارد در اصفهان هندبال بازی کند، اصفهان موجب پیشرفت هر بازیکنی می شود چرا که پتانسیل و استعدادهای نابی در هندبال اصفهان وجود دارد. من هم دوست دارم که در شهر خودم بازی کنم تا باز هم پیشرفت کنم. من از همین اصفهان ملی پوش شدم و به تیم های بیرون از اصفهان پیوستم.

سابقه حضور در تیم ملی را در کارنامه داری، اما چرا در حال حاضر ملی پوش نیستی؟

تیم ملی هر دوسال یکبار تشکیل می شود، چرا که مسابقات ملی دوسال یکبار برگزار می شود. در سال ۹۱ در تیم ملی بودم اما امسال به دلیل پارگی رباط ای سی ال نتوانستم در اردوی ملی باشم. به تازگی عمل جراحی روی رباط پایم انجام شده و نمی توانم افتخار پوشیدن لباس تیم ملی را داشته باشم، تیم ملی بازیکنان بسیار خوبی دارد و هرچقدر هم تلاش کنم نمی توانم به اردو برسم چراکه بیشتر اردو را غایب بودم.

سال های گذشته باشگاه ها توانستند از نظر امکانات و رسیدگی تیم های بانوان را تامین کنند؟
من در باشگاه های بزرگی بازی کردم، از لحاظ امکانات کم نداشتند و در رفاه کامل بودیم. ذوب آهن، سپاهان و تاسیسات دریایی هیچ چیزی برای ما کم نداشت و تمام امکانات رفاهی را برای ما تامین کردند و فقط مبالغ قرارداد متفاوت بود.

تا چه سنی قصد بازی کردن داری؟

بستگی به توانایی و شرایط فیزیکی خودم دارد که تا چه سنی بتوانم بازی کنم، بازیکنانی در لیگ داریم که سن بالایی دارند و از نظر فنی بسیار خوب هستند. دوست دارم تا می توانم از هندبال لذت ببرم.

در هندبال ساحلی هم فعالیت دارید؟

در کنار هندبال در تیم های مختلف هندبال ساحلی بازی کردم. ۴ قهرمانی در مسابقات هندبال ساحلی هفته نکوداشت اصفهان دارم، آخرین قهرمانی را امسال با تیم گز نیوشا بدست آوردم و سال گذشته هم با تیم هندبال ساحلی هیئت استان اصفهان در بندرعباس قهرمان کشور شدیم.

چه کسانی در این سال ها از شما حمایت کردند؟

پدر و مادرم در طی سال هایی که به صورت حرفه ای ورزش می کنم همیشه حامی، همراه و تکیه گاه من بودند که جا دارد تشکر ویژه ای از آن ها داشته باشم و باید بگویم که دستشان را می بوسم، ضمن این که قدردان تلاش های مربیانی هستم که طی این سال ها برای من زحمات بسیاری کشیدند تا من به اینجا برسم.

فقط امیدوارم نگاه ها به ورزش بانوان حرفه ای تر شود، تنها دلخوشی ما همین ورزش است و اگر شرایط مناسبی برای ورزش بانوان ایجاد نشود روی جامعه تاثیر گذار خواهد بود.

کد خبر 344531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.