جایگاه موگرینی چندان قوی نیست

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: در سخنرانی وزیر خارجه آمریکا نوعی تناقض گفتاری وجود داشت؛ به این معنا که از یک سو قدرت و نفوذ ایران در منطقه را نقد می‌کند و از طرف دیگر متن و پیشنهاداتی که ارائه می‌دهد، شایسته کشوری است که در جنگ شکست خورده و دارد توافق تسلیم را امضا می‌کند.

فؤاد ایزدی در ارزیابی سخنرانی پمپئو به خبرنگار ایمنا گفت: آقای پمپئو و همچنین جان بولتون علاقمند به سرنگونی جمهوری اسلامی هستند، درخواست‌هایی هم که داشتند، درخواست‌هایی است که هیچکس در ایران نمی‌تواند اینها را قبول کند. یعنی لیبرال‌ترین آدم‌ها در ایران هم نمی‌توانند بپذیرند که یک دولت خارجی اینطور به آنها دیکته کند و درخواست‌های غیرواقعی از آن‌ها داشته باشد.

ایزدی افزود: طراحی ۱۲ درخواست، به نحوی بود که کسی نتواند پاسخ مثبت به آنها بدهد، تا بتوانند عدم پاسخگویی ایران به این درخواست‌ها را بهانه کنند برای فشارها و تحریم‌های بیشتر و رسیدن به آن چیزی که در ذهنشان است؛ آنچه در ذهن دارند، سرنگونی حکومت ایران است.

نمی‌شود ایران هم قدرتمند باشد، هم تسلیم شود

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: البته این تفکر سرنگونی ۴۰ سال است که وجود دارد، جواب هم نگرفته اند. این مجموعه درک ضعیفی از تاریخ دارد و نمی‌داند این همان روشی است که ۴۰ سال است پاسخگو نیست.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: در سخنرانی وزیر خارجه آمریکا نوعی تناقض گفتاری وجود داشت؛ به این معنا که از یک سو به ایران می گوید در سوریه، لبنان، عراق و یمن نباشد؛ یعنی اذعان دارد که ایران در این مناطق دارای قدرت است و بنابراین قدرت و نفوذ ایران را نقد می‌کند و از طرف دیگر متن و پیشنهاداتی که ارائه می‌دهد، شایسته کشوری است که در جنگ شکست خورده و دارد توافق تسلیم را امضا می‌کند. این تناقض ایجاد می‌کند نمی‌شود ایران هم قدرتمند باشد، هم تسلیم شود.

ایزدی گفت: قبلاً مقام‌های آمریکایی در متن سخنرانی های خود، می‌ کوشیدند رهبری و نیروهای نظامی کشور را مسبب مشکلات ایران قلمداد کنند، در حال حاضر در متن سخنان پمپئو، روحانی و ظریف نیز مسبب مشکلات معرفی می شوند. قبلاً تفکیکی قائل می‌شدند، ولی در حال حاضر تفکیک قائل نمی‌شوند و همه نیروهای نظام را مشکل دار می‌دانند.

مردم ایران، آینده بهتری دارند، اگر آمریکا بگذارد...

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: البته آنها می گویند، مردم ایران آینده بهتری دارند و همه مسئولان از جمله رهبری، رییس جمهور، وزیر خارجه و گروهای نظامی همه اینها مانع رسیدن مردم ایران به این آینده بهترهستند، اما باید واقعیت امر را گفت و این است که مردم ایران، آینده بهتری دارند و به سمت آن می روند، ولی ترامپ، پمپئو و دیگران مانع رسیدن مردم  ایران به این آینده هستند.

ایزدی در نقد رویکرد دولت بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: این رویکرد خیلی خوب نبود که ما قبل از خروج ترامپ اعلام کردیم ایران همه جوانب را بررسی کرده و گزینه‌های متعددی، روی میز دارد، با خروج ترامپ از برجام برخورد خواهد شد و گزینه خروج از برجام و خروج از ان پی تی هم روی میز است، اما درعمل اتفاق خاصی نیفتاد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا تأکید کرد: این رویکرد نتیجه خاصی نداشت و آمریکایی‌ها احساس می‌کنند می‌توانند ایران را به هرسمتی که می‌خواهند ببرند. در حال حاضر آمریکایی‌ها به این سناریو رسیده اند و از این به بعد هم احساس می‌کنند هرکاری بخواهند می‌توانند بکنند، زیرا خود ما و برجام دان ها اعلام کردند، برجام یعنی توافق خوب.

جایگاه موگرینی چندان قوی نیست

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران در خصوص سخنان موگرینی مبنی بر حفظ برجام، گفت: خیلی نباید امید داشت، خانم موگرینی یک حرفهایی می زند، اما جایگاه او خیلی قوی نیست و در مذاکراتی که اروپایی‌ها با آمریکا داشتند، اصلاً خانم موگرینی را، راه ندادند و حرفهایی که می زند را نباید خیلی جدی بگیریم.

این استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها می‌توانند کارهایی را انجام دهند، اما اینکه  اراده ای برای انجام این کار دارند یا نه تا یکی دوهفته دیگر باید مشخص شود. ایران در برجام، محدودیت‌هایی را پذیرفته است، بنابراین باید منافعی از این امر نصیبش شود تا در توافق بماند.

ایزدی تشریح کرد: اروپا باید تضمین بدهد با زیاد شدن فشارهای آمریکا خرید نفت از ایران را کاهش نمی دهد، پول های ایران بلوکه نمی شود و از شرکتهایی که با ایران کار می کنند، حمایت می کند؛ این‌ها تضمین‌هایی هستند که آشکار نیست اروپا در قبال آنها چگونه عمل خواهد کرد.

کد خبر 344519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.