از تردیدهای انتخابات عراق تا تندتر شدن مواضع آمریکا

عرصه سیاسی خارجی در هفته ای که گذشت شاهد تحولات و چالش های مختلفی از سخنان پمپئو تا پیروزی مقتدی صدر و کشمکش دیدار ترامپ و کره شمالی بوده است.

به گزارش ایمنا، در هفته ای که گذشت عرصه سیاست خارجی با اخبار و چالش های مختلفی از جمله واکنش های ایران و اروپا به سخنان وزیر خارجه آمریکا بعد از خروج برجام، پیروزی مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی عراق و کشمکش های دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی مواجه بوده است.

سخنرانی پمپئو؛ ۱۲ خواسته آمریکا از ایران چه بود؟

پس از خروج آمریکا از برجام، مایک پمپئو، وزیر خارجۀ  ترامپ نیز عصر دوشنبه -۳۱ اردیبهشت- استراتژی جدیدی را طرح کرد که هدفش خلع سلاح کامل ایران است. سخنرانی پمپئو بعد از سخنرانی ترامپ برای خروج امریکا از برجام را می توان یکی از تندترین و شدیدترین مواضع آمریکا علیه ایران قلمداد کرد که البته مرور درخواستها نشان می دهد چقدر این سخنان به دور از روندهای دیپلماتیک موجود و غیرواقع گرایانه است.

پمپئو در حدود دوازده خواسته از ایران را مطرح کرده و تهدید کرده است که اگر ایران به این خواسته ها عمل نکند آمریکا بزرگترین تحریم های تاریخ را علیه ایران اعمال خواهد کرد. از شاخص ترین دستورات آمریکا می توان به توقف غنی سازی اورانیوم، دسترسی بی حد و مرز بازرسان آژانس به همه سایت های ایران، پایان دادن به برنامه موشک‌های بالستیک، پایان حمایت از گروه‌های حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین و خروج همه نیروهای تحت فرماندهی ایران از سوریه اشاره کرد.

مواضع مقامات ایران در برابر تندروی آمریکا

در همان ساعات اولیه پس از سخنرانی پمپئو، روحانی رییس جمهور ایران به آن واکنش نشان داد و خطاب به پمپئو گفت: «شماچه کاره هستید که برای ایران و جهان تعیین تکلیف کنید؟»

دستگاهی دیپلماسی کشورمان نیز در واکنش به سخنان پمپئو طی بیانیه ای صادر کرد، در این بیانیه آمده است: سخنان پمپئو یک بار دیگر فقر اطلاعاتی، ضعف بینشی، عقب ماندگی تحلیلی، و سردرگمی روندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری در ایالات متحده را به نمایش گذارد و نشان داد جریانات تندرو و جنگ طلب در آمریکا نه تاریخ میدانند و نه قادرند از آن درس بگیرند.

در این بیانیه با تاکید بر رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده آمده است: جمهوری اسلامی ایران به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه وزیرخارجه آمریکا را مداخله آشکار در امور داخلی خود و تهدید غیرقانونی علیه یک عضو ملل متحد می داند و حق اقدامات قانونی را برای خود محفوظ می دارد. مسئولیت عواقب هرگونه اقدام ایذائی، غیر قانونی و زورمدارانه علیه ملت ایران بر عهده دولت ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

محمد جواد ظریف نیز با اعلام اینکه دوره گفت و گو با آمریکا گذشته است، در صفحۀ توئیترش نوشت: دیپلماسی قلابی آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست: [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد. ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا است.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن نیز در پستی اینستاگرامی نوشت: محققان و اندیشکده های مطالعات امنیتی در همان دقایق اولیه بعد از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا با تعجب و نوعی مضحکه، سیاست اعلام شده دولت آمریکا در مقابل ایران را توهم، و تحقق آن را غیر ممکن خواندند.

اروپا: از شرکت هایمان برابر تحریم های آمریکا حمایت می کنیم

اروپایی ها که پس از خروج آمریکا از برجام از رفتارهای ترامپ سرخورده شده اند، این بار نیز به این سخنان واکنش نشان دادند.  موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با کنایه به اینکه وزیرخارجه آمریکا نگفت خروج از برجام چطور باعث امنیت بیشتر خاورمیانه می‌شود، گفت توافق هسته‌ای ایران و تداوم حمایت از آن دستاوردی عمده برای دیپلماسی بین‌المللی است که این اطمینان را می‌دهد قابلیت‌های هسته‌ای ایران تنها برای اهداف صلح‌آمیز باقی می‌ماند.

جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز گفت: برنامه آمریکا برای توافقی جدید با ایران دست نیافتنی است. از شرکت هایمان برابر تحریم های آمریکا حمایت می کنیم.

سی ان ان: نشست ترامپ-کیم در خطر است

ترامپ روز سه شنبه -اول خرداد-  در جریان دیدار با رییس جمهور کره جنوبی گفت: «احتمال خیلی زیادی وجود دارد که گفت و گو با کره شمالی به سرانجام نرسد. این به معنای این نیست که این کارها برای همیشه به سرانجام نمی رسند، بلکه ممکن است برای تاریخ ۱۲ ژوئن به سرانجام نرسد». به نوشته سی‌ان‌ان، این صریح‌ترین نشانه درباره به خطر افتادن برگزاری این نشست است، نشستی که از دو ماه پیش برای برگزاری آن رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها شروع شده است.

ساعتی پس از سخنان ترامپ، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دیدگاه خوشبینانه‌تری را نسبت به این گفت وگوها و تهیه مقدمات این نشست ابراز کرد، مسئله‌ای که نشان می‌دهد تاریخ ۱۲ ژوئن همچنان هدف و تاریخ اصلی مدنظر است.

ترامپ در سخنان خود گفته بود که آماده‌سازی مقدمات برای دیدار با کیم جونگ اون «در حال پیشرفت»‌ است. اما گفت که ممکن است زمان کافی برای توافق بر سر مسائلی که باید از سوی دو طرف مورد موافقت قرار بگیرند وجود نداشته باشد؛ «خواهیم دید که چه رخ خواهد داد ... اگر انجام نشود،‌ ممکن است دیرتر در زمانی متفاوت انجام شود. همچنان در حال مذاکره هستیم».

پیروزی ائتلاف مقتدی صدر؛ اما و اگرهای روابط عراق با ایران

روز شنبه- ۲۹ اردیبهشت- کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ را در سطح لیست‌ها و کرسی‌ها اعلام کرد و طبق این نتایج، فراکسیون صدر پیروز نهایی انتخابات عراق شد، اتفاقی که سبب بحثهای زیاد پیرامون ارتباطات صدر با عربستان و امکان تیره شدن روابط ایران و عراق را مطرح کرد.

بعد از اعلام پیروزی نهایی فراکسیون صدر در نتایج نهایی انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ عراق، رییس دفتر سیاسی مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق با ثابت خواندن روابط این جریان و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که این جریان هرگز تسلیم تمایلات آمریکا نخواهد شد. «ضیاء الأسدی» مسئول دفتر سیاسی مقتدی صدر رهبر جریان صدر در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین تاکید کرد که غیر از روابط علنی، هیچگونه روابط سری بین مقتدی صدر و عربستان وجود ندارد.

الأسدی با تاکید بر اینکه روابط جریان صدر با ایران، روابطی ثابت است، افزود: مقتدی صدر هرگز اجازه نخواهد داد که عراق پایگاهی برای حمله به کشورهای همسایه باشد و جریان صدر و شرکای آن هرگز تسلیم تمایلات آمریکا نخواهند شد. ما هرگز تسلیم هیچگونه اراده خارجی چه از سمت آمریکا و و چه غیر آن نخواهیم شد. حضور آمریکا در عراق خارج از چارچوب  دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

کد خبر 344513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.