آیا باز هم سامورایی‌ها تحت تاثیر آمریکا خواهند بود؟

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با انتقاد از کاهش تعاملات تجاری میان ایران و ژاپن گفت: ما منتظریم تا مشخص شود آیا با خروج آمریکا از برجام دوره محافظه‌کاری سامورایی‌ها با گسترش روابط تهران-توکیو به پایان می‌رسد؟

به گزارش ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، سید عبدالوهاب سهل آبادی که برای شرکت در اجلاس سالیانه اتاق‌های بازرگانی جوانان جهان در کاگوشیما ژاپن به این کشور سفر کرده است در دیدار با دبیر کل اتاق بازرگانی ژاپن ضمن اشاره به تحولات اخیر عرصه بین الملل گفت: بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، انتظار می‌رفت که سطح روابط اقتصادی ایران و ژاپن، افزایش قابل توجهی پیدا کند،  اما آمار نشان می‌دهد که روابط ایران و ژاپن پیشرفت چندانی نداشته و ژاپنی‌ها از رقبای آسیایی و اروپایی خود عقب افتاده‌اند.

وی افزود: پیش از اعمال تحریم‌ها در سال ٢٠١٢ ژاپن یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران بود. ژاپن عمدتاً نفت و میعانات گازی از ایران وارد و در عوض کالاهای با تکنولوژی بالا نظیر قطعات خودرو و ماشین‌آلات به ایران صادر می‌کند. برخلاف انتظارات، آمارها حاکی از این است که صادرات نفت ایران در سال ٢٠١٧ به ژاپن کاهش قابل توجهی داشته است. ژاپن در شش ماه نخست سال ٢٠١٧، به طور متوسط ١٦٧ هزار بشکه نفت خام در روز از ایران وارد کرده است. این در حالی است که میزان واردات نفت خام ژاپن در همین دوره در سال ٢٠١٦،  ٢٠٥ هزار بشکه در روز بوده است. در واقع ژاپنی‌ها در نیمه نخست سال ٢٠١٧، واردات نفت خام از ایران را  ۱۹.۱ درصد کاهش داده‌اند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: کاهش واردات نفت خام از ایران توسط ژاپن، در حالی صورت گرفته که مجموع واردات نفت خام چهار کشور آسیایی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن از ایران در نیمه نخست سال ٢٠١٧، ۳.۱۲ درصد افزایش یافته و واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران افزایش قابل توجه ٥١ درصدی را تجربه کرده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: ژاپن برای افزایش همکاری‌های اقتصادی با ایران محتاط‌تر از رقبایی چون کره جنوبی، چین و حتی کشورهای اروپایی عمل کرده است. البته این شیوه محافظه‌کارانه ژاپنی‌ها در رابطه با ایران مسبوق به سابقه است. ما منتظریم تا مشخص شود آیا با خروج آمریکا از برجام دوره محافظه‌کاری سامورایی‌ها با گسترش روابط تهران-توکیو به پایان می‌رسد یا این‌که همچنان ژاپنی‌ها، سیاست خود را در سایه آمریکایی‌ها تعریف خواهند کرد.  

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به کسب رتبه دومین اتاق برتر جهان در اجلاس اتاق های بازرگانی در سیدنی استرالیا گفت: برنامه ریزی منظمی برای ایجاد ارتباط مستمر و همه جانبه اتاق بازرگانی اصفهان و اتاق های جهان صورت گرفته و امیدواریم ارتباط بین فعالان اقتصادی ایران با سایر کشورها تحت تاثیر تصمیمات عجولانه و بی منطق رییس جمهور آمریکا قرار نگیرد.

کد خبر 344495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.