"کافه ایده ها" در اصفهان ایجاد می شود

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: راه اندازی " کافه ایده ها" در شهر اصفهان به منظور بهبود فضای کسب و کار امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، راه اندازی کسب و کارهای جدید بر اساس ایده های جذاب و نو از جمله مسائلی است که ذهن جوانان خلاق امروز را به خود مشغول ساخته تا با فعالیت های استارت آپی، طرحی نو را ایجاد کند. با توجه به جمعیت جوان بالای اصفهان شاید برای هر فردی پیش آمده باشد که ایده ای برای راه اندازی کسب و کار داشته باشد  و احساس کند این ایده پتانسیل بسیاری دارد و در این حین کسی نباشد تا دراین مورد به جوانان مشورت دهد تا بتوانند ایده هایشان را تبدیل به درآمدزایی کنند.

به همین مناسب کوروش خسروی، رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان و از فعالان عرصه کارآفرینی در برنامه رادیو اصفهان حضور یافته و در این خصوص نکاتی را ارایه داده است.

وی در این خصوص گفت: در برخی از مواقع تیم های کارآفرینی گرد هم آمده اند اما منابع خطرپذیری که حاضر باشند با آنها در این فعالیت مشارکت کنند، وجود ندارد بر همین اساس باید افراد با مهارت های حوزه مدیریت و راه اندازی کسب و کار آشنا شوند چون ممکن است سوالات علمی و زیادی برای آنها ایجاد شود.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: البته همه در یک مرحله نیستند، جوانی هست که ایده اش تازه شکل گرفته و کسی هست که بزرگترین ایده را پیدا کرده است ولی تیم ندارد یا اینکه تیم دارد و نمی داند کسب و کارش را از کجا شروع کند، چه حمایت هایی می تواند بگیرد به چه حمایت هایی می تواند امیدوار باشد. وقتی به مجموعه فعالیت های کارآفرینان به معنی راه اندازی در کسب و کار جدید یا نوآوری در کسب و کار قدیمی نگاه کنید می بینید که خلاء های بسیاری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه هرچه خلاء کمتر و هرچه دسترسی فرد کارآفرین یا فردی که می خواهد کارآفرین باشد به داده ها، تیم، منابع مالی و بازار بیشتر باشد آن فرد در محیط یا اکوسیستم کارآفرینی در سطح بالاتری نسبت به بقیه قرار می گیرد، افزود: اگر در یک شهر مجموعه های مورد نیاز کارآفرینان به وفور وجود داشته باشد، با یک اکوسیستم و یک محیط خوب برای رشد کارآفرینی روبرو خواهیم بود.

خسروی اضافه کرد: به جرأت می توانم بگویم یکی از بهترین اکوسیستم های کارآفرینی کشور در اصفهان موجود است که البته با توجه به  رقبای آن در غرب آسیا و با توجه به وضعیت اشتغال،  فرهنگ شهروندان و امکانات نسبی آن، هنوز جای کار بسیاری دارد. از سال ۲۰۱۰ تاکنون رقابت تنگاتنگ بین شهرهای مختلف دنیا برای جذب طبقه خلاق شکل گرفته است اما در این میان اصفهان از نظر دسترسی به طبقه خلاق بسیار قوی است که از این ظرفیت به خصوص در سطح جوانانش استفاده نمی کند.

این عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه به جرأت می توانم بگویم اصفهانی ها اولین شهری هستند که در کشور به طور جدی برای بهبود اکوسیستم کاربری خود تلاش می کنند، افزود: شورای اسلامی شهر در دوره پنجم نیز از ابتدای فعالیت خود در طول ۹ ماه گذشته اولین نقشه اکوسیستم کارآفرینی در سطح کشور را تهیه کرده اند.

یک ایده در اول کار یک متن هم نیست

هر نوآوری، فرصتی در بازار است که این فرصت یا اصلاً پاسخی به آن داده نشده است یا اینکه جدید نمی بینند؛ ایده بایستی نو باشد حداقل در مجموعه شهر، نباید مشابه اش باشد که لقب کارآفرین به فرد داده شود. خسروی در این باره معتقد است: اگر فروشگاهی به دنبال نوآوری است باید ببیند چه تفاوتی می تواند در کار خود ایجاد کند که بقیه این توانایی را ندارند تا به یک برند و علامت تجاری خوب بین همه فعالان عرصه خود شناخته شود. هرچه کارآفرین در کشف آن فرصت تیزبینانه تر نگاه کند نیازبه منابع مالی کمتری دارد زیرا  هرچه نیاز ها را دقیق تر کشف کند کمتر به پول نیازمند خواهند بود.

وی ادامه داد: اکثر مردم نقیصه ها را نمی بینند و یک سری با نقیصه ها احساس هم زیستی می کنند و نقصیه جزیی از زندگیشان شده است. فکرمی کنند باید همینطور باشد، عده ای دیگر هم این را تبدیل به سوژه ای برای نق زدن می کنند که چرا این وضع وجود دارد. قشر کمی هم وقتی این نقصیه ها را می بینند جرقه ای برایشان زده می شود که فرصت کسب و کار است و سعی دارند مردمی که زجر می کشند را نجات دهند. بنابراین وقتی می خواهید کسب و کار راه بیندازید قطعاً به پول نیاز دارید حداقل برای تبلیغاتش اما هر چه آن نیاز در جامعه جدی تر باشد مردم خود به خود بیشتر به سمتش کشیده می شوند و در نتیجه هزینه ها کم می شود.

یک ایده قابلیت دزدیده شدن را ندارد

رییس مرکز مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تبلیغات بسیاری از کسب و کار ها توسط مردم و سینه به سینه انجام می شود، گفت: این امر کمک می کند که منابع مالی از این طریق کاهش پیدا کند و بتواند راحت تر کسب و کارشان را راه بیندازند. در یک اکوسیستم خوب کار آفرینی چیزی به نام مرکز پرورش ایده وجود ندارد اما "کافه ایده" در آن مجموعه زیاد است جایی که افراد به کافه می روند قهوه و یا چای می خورند و با افراد دیگری در مورد ایده اشان گپ می زنند.

خسروی افزود: مشکل فرهنگی خیلی بزرگی که داریم این است که اکثراً به هم توصیه می کنیم که مبادا ایده ات را به کسی بگویی، ایده ات را می دزدند در حالی که یک ایده واقعاً قابلیت دزدیده شدن را ندارد چون تبدیل شدنش به کسب و کار خیلی سخت است این درحالی است که مرکز جذب ایده در دنیا نداریم و ما باید سعی داشته باشیم از خودمان مسیری را خلق نکنیم.

وی زنجیره تبدیل شدن ایده به کسب و کار را زنجیره ای طولانی دانست که نیازمند یک کار گروهی است و در این باره اظهار کرد: در اصفهان یکی از نواقص جدی شهر کافه ایده هاست که توسط بخش خصوصی باید ایجاد شود، شهرداری و شواری شهر باید مشوق و تسهیل گرش باشد در همین راستا فضای کار اشتراکی یک فضا یک سالن مسطح است که در آن تعدادی میز گذاشته اند به هر میزی برق و دسترسی به اینترنت می دهند که امیدواریم دومین فضای این چنینی تا پایان سال ۹۷ در شهر ایجاد شود چون اولین مورد آن در بخش خصوصی شکل گرفته است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بعد از تشکیل تیم های ایده پردازی به منبع مالی در قالب یک شتاب دهنده نیاز داریم که  از این لحاظ اصفهان با وجود داشتن سه شتاب دهنده در جایگاه خوبی قرار دارد که امیدواریم تا پایان فعالیت شورای اسلامی شهر در دوره پنجم تعداد این شتاب دهنده ها به ۱۰ تا ۱۵ مورد برسد و در هر منطقه یک شتاب دهنده وجود داشته باشد. ایده پردازان پس از این مرحله به مراکز رشد وارد می شوند بر همین اساس اصفهان میزبان اولین مرکز رشد کشور بوده و در سال ۱۳۷۶ اولین مرکز رشد و فناوری کشور را ایجاد کرد که به مرور از آن در سطح کشور الگو برداری شد.

شکست جزئی از مسیر کارآفرینی است

این فعال حوزه کارآفرینی ادامه داد: تمام کارافرینان معتبر چه کشوری یا چه جهانی در زندگیشان به ویژه در کسب و کار شکست های جدی خوردند به همین دلیل بخشی از آموزشی که کارآفرین می بینید همین شکستی است که ممکن است در مسیر با آن مواجه باشد اما نکته مهم این است که هربار شکست خورد بپذیرد این شکست یک عاملش خودش است و حتماً به دنبال یک عامل بیرونی نباشد. هرچه فرد مرکز کنترل درونی اش بیشتر باشد و عامل شکست را بیشتر در خودش جستجو کند بیشتر تلاش می کند ولی وقتی عامل  شکست را بیرونی بداند در انتظار اصلاح عامل بیرونی است که این امر ممکن است سال های زیادی زمان نیاز داشته باشد.

خسروی با بیان اینکه همیشه به کارآفرینان توصیه می کنیم چشم اندازهای خیلی بزرگ داشته باشند اما قدم های خود را کوچکتر بردارند، افزود: این توصیه به این دلیل است که قدم های کوچکتر، شکست های کمتری و درس های بیشتری در پی خواهد داشت اما هرچه قدر قدم های بالاتری بردارید ممکن است شکست های جدی تری هم وارد شده و حتی باعث شود کارآفرین دیگر فعالیت خود را متوقف کند.

وی با بیان اینکه اصفهان زمانی به عنوان برند جهانی مطرح بوده اما الان اینگونه نیست، گفت: برای دوباره رسیدن به جایگاه واقعی اصفهان در عرصه خلاقیت و کارآفرینی، کارآفرین باید آغاز به کار کند این درحالی است که سرمایه اصلی یک اکوسیستم کارآفرینی مردم، فرهنگ آنها، خلاقیت و ریسک پذیری شان است.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان از دو حفره نبود منابع خطر پذیر و عدم دسترسی به بازارهای جهانی در اکوسیستم کارآفرینی اصفهان خبرداد و خاطرنشان کرد: امروز اگر کسی بخواهد کارآفرینی کند، بلافاصله به او می گوییم به بانک برود اما بانک، منبع مالی خوبی برای کارآفرینی نیست در صورتی که منابع مالی خطر پذیر و صندوق های مالی جسورانه بسیار کم وجود دارد. از طرف دیگر باید بتوانیم کارآفرینانمان را دریک شبکه تجارت جهانی قرار بدهیم تا محصولاتشان را در بازارهای جهانی عرضه کنند اما این شبکه نیز تا کنون وجود نداشته و برای به وجود آوردن آن در حال تلاش هستیم.

کد خبر 344485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.