قانون در مورد دیوار نویسی چه می‌گوید؟

بر اساس ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوع نوشته ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد، ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف آشنایی با تخلفات شهری است. تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد.

وظیفه مدیریت شهری شناخت و معرفی تخلفات شهری و آموزش شهروندان در این زمینه است، هنگامی که شهروندان یک شهر، خود را در برابر فضای شهرشان مسئول بدانند و آسیب‌هایی که سلامت این فضا را تهدید می‌کند، بشناسند و در رفع آنها بکوشند می‌توان از شهری بدون تخلف سخن گفت.

از آن جایی‌که پیش شرط اولیه برای رعایت قوانین و مقررات و رفع تخلفات شهری، آشنایی با قوانین آن است، خبرگزاری ایمنا سعی دارد تا شهروندان را نسبت به قوانین مربوط به تخلفات آشنا کند. در این نوشتار به تخلف دیوار نویسی پرداخته می‌شود.

دیوار نویسی:

متاسفانه دیوار نویسی تخلفی است که به کرات در سطح شهر به چشم می خورد. افراد و موسساتی که دست به این اقدام می زنند، بدون توجه به تاثیر اقدام خود در برهم زدن زیبای شهر هرکجا را مناسب ببینند انتخاب کرده و بر روی آن مطلب و یا تبلیغ مورد نظر خود را می نویسند و یا اعلامیه و اطلاعیه خود را نصب می کنند.

مکان های مورد استفاده این افراد و موسسات درب منازل ، آیفون ها، دیوارها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و اسامی خیابان ها و معابر درختان کنار و یا میان خیابان ها، اطاقک های تلفن و پست های برق، نمادهای شهری و هر آنچه را بشود برآن چیزی نوشت و یا چسباند حتی آثار تاریخی را در برمی گیرد. اطلاعیه های نصب شده متنوع و شامل آگهی ترحیم، اطلاعیه هایی انتخاباتی، کاریابی و تبلیغی است.

راهکار:

  • مشخص شدن مکان مناسب برای نصب آگهی
  • تغییر فرهنگ دیوار نویسی و معرفی روش های مناسب و نوین برای تبلیغات
  • اعمال قانون در مورد متخلفان

قوانین:

بر اساس قوانین نوشتن مطالب و الصاق هر نوع نوشته بر دیوارها، تابلوها و.. تخلف محسوب می شود. طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوع نوشته ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد، ممنوع است مگر در محل هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می کند و در این محل ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آنها نیز ممنوع است، متخلف علاوه بر تادیه خسارت مالکان به پرداخت جریمه محکوم خواهد شد.

کد خبر 344479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.