۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
طبیعتی ۵۰۰ ساله

شهرضا – اندام فرسوده و زمختی دارد با شاخه‌هایی بلند، بخش زیادی از ریشه‌هایش از خاک بیرون آمده و تا نیم‌تنه، چنان که گویی به هم بافته شده باشد، درهم تنیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، سبزی درختان با زیبایی چمن‌زاران و ارغوانی گل‌ها در زمین با آبی آسمان پیوسته تا فرشی هزار نقش از گل و ریحان را پیشکش دیدگان شما کند.

دامنه‌های زاگرس مناظری این گونه بدیع را کم ندارد، اما حقیقتا اینجا قطعه‌ای از بهشت است که زبان از وصف جمالش قاصر است. دشت‌هایی فراخ دارد که بوته‌هایی سبز، تن خاکستری خاک آن را پوشیده و کوه‌هایی دارد که کلاه‌خودی سفید از ابر بر تارک کبودی خود دارند.

اما در این بهشت، میراثی نهفته از دوران کهن که قدمتی ۵۰۰ سال دارد. میراثی گرانمایه که چنگ بر دل خاک زده و دست بر آسمان فراز کرده و در سراچه سینه خود اسرار پنج قرن را دارد.

یادگارانی در سینه دارد که حکایت تاریخ است از عهد صفویه تا به امروز افراد بسیاری در زیر سایه‌سار آن آرمیده‌اند و بسیاری افراد از میوه آن خورده‌اند. شاید دست غارتگر افاغنه در یورش اشرف افغان به آن نرسیده باشد، اما قطعا دوران سپهسالاری نادر و یکه‌تازی افشاریان را به خاطر دارد.

از زندیه و قاجار و پهلوی تا روزگار ما خاطرات فراوانی را ثبت کرده، هرچند از بی‌مهر ابر و باد و مه و خورشید و فلک رنجنامه‌ای دارد که یادگار آن بر تن فرسوده‌اش باقی مانده است، اما میراث ماندگار شهرضا که در قلب روستای «اسفرجان» نهفته است، همچنان استوار و باشکوه بر سریر خاک نشسته و فرمانروایی می‌کند.

اندام فرسوده و زمختی دارد با شاخه‌هایی بلند که در بعضی قسمت ها دچار شکستگی شده است. بخش زیادی از ریشه‌هایش از خاک بیرون آمده و تا نیم‌تنه، چنان که گویی به هم بافته شده باشد، درهم تنیده شده است.

شکوه و جلل خاصی دارد، این درخت گردو گویا بر لبه یک پرچین یا بند خاکی روییده است، شاید هم گذشت پنج قرن انبوهی از خاک و گِل را بر پشت آن انباشته است، به همین دلیل زمین در یک سو پَست و از سوی دیگر بلند است.

بر درختان اطرافش سروری می‌کند، او فرمانروای درختان منطقه است؛ هم سنش از دیگران بیشتر است و هم هیکل تنومندی دارد. باد که می‌وزد درختان اطرافش به تکاپور می‌افتند و پریشان، به این سو و آن سو خم می‌شوند، اما درخت کهنسال گردو که ۵۰۰ ساله است باد و بوران‌هایی به مراتب سخت‌تر را تجربه کرده، خم به ابرو نمی‌آورد.

همه اطراف درخت ۵۰۰ ساله اسفرجان را درختان و بیشه‌زارها پوشانده‌، به رودخانه‌ای که از میانه روستا می‌گذرد هم نزدیک است، به همین جهت منظره‌ای کم‌نظیر پدید آمده که دیدنش خالی از لطف نیست.

برای دیدن این میراث گردشگری طبیعی، تنها کافی است شهرضا را به مقصد اسفرجان ترک کنید. پس طی کردن حدود ۶۰ کیلومتر به این روستا می‌رسید و در آنجا، از هرکس سراغ این میراث طبیعی را بگیرید، شما را راهنمایی می‌کند تا از دیدن شکوه آن لذت ببرید.

گزارش از: عباس صادقی خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 344463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    3 0
    اسفرجان بسیار زیباست اما این استان آیا جای دیگری ندارد که نیاز به معرفی داشته باشد؟ چند تا مطلب شبیه هم راجع به اسفرجان؟!
  • علیرضا IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    1 0
    سلام.چندبار مطالب شما را درباره اسفرجان خواندم.لطفا درباره خشکسالی روستاها هم اطلاع رسانی کنید شاید مسوولان کاری کنند.روستای یحیی آباد و دهک به شدت خشک شدند.