گیاهان دارویی بدون عارضه نیستند

متخصص طب سنتی گفت: این باور که گیاهان دارویی، مواد طبیعی و ارگانیک بشمار می‌روند و شیمیایی نیستند باور اشتباهی است و همان‌طورکه گیاهان دارویی دارای آثار مثبتی هستند عارضه‌های دیگر ازجمله عوارض شیمیایی نیز برای بدن خواهند داشت.

محمد مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به تاثیر استفاده از گیاهان دارویی و عوارض مثبت و منفی آن‌ها، اظهار کرد: بسیاری از گیاهان از قدیم به عنوان داروهای کاهنده قند خون استفاده می‌شده اما تاثیر آنها ثابت‌شده نیست و این  باور در اکثر ذهن بیماران وجود دارد که گیاهان دارویی مواد طبیعی و ارگانیک بوده و شیمیایی نیستند و چنانچه اثر قابل توجهی برای بدن نداشته باشند در عین حال با مصرف مداوم آنها عارضه‌ای نیز به دنبال نخواهد داشت، در حالی که این دیدگاه درستی نیست.

وی تصریح کرد: به طور یقین باید گفت اینکه گیاهان دارویی عارضه‌ای ندارند کاملا یک باور اشتباه است و همان‌طور که گیاهان دارویی دارای آثار مثبتی هستند عارضه‌های دیگر ازجمله عوارض شیمیایی نیز برای بدن خواهند داشت.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: چنانچه فردی که از این گیاهان به طور مداوم استفاده کند و از این عوارض آن‌ها بی‌اطلاع باشد و یا اینکه این عوارض را لحاظ نکند، ممکن است که در آینده دچار عوارض وخیمی شود.

وی گفت: برای مثال استفاده از عرق بوقناق، تخم شنبلیله، برگ گردو، روغن حنظل، هندوانه ابوجهل و گیاه کارلا(خربزه تلخ)  می تواند در کاهش قند خون موثر باشد. چنانچه شخصی که قند خون کنترل شده‌ای دارد و از داروهای شیمیایی استفاده می‌کند و همزمان بدون داشتن آگاهی لازم این گیاهان را نیز مورد استفاده قرار دهد،  علایم هیپوگلیسمی را نشان می‌دهد و دچار کاهش شدید قند خون خواهد شد.

مظاهری افزود: این گروه از اشخاص ممکن  است که دچار تپش قلب و عرق سرد شوند و عملکرد سلول های مغزی آنها نیز افت پیدا  کرده و حتی دچار کاهش صدمات سطح هوشیاری می شوند.

وی تاکید کرد: بنابراین اثر هم‌افزایی و یا اثر همزمان داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی مسئلۀ بسیار مهم و قابل توجهی است و بیماران باید این قضیه را مورد نظر قرار بدهند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف زیاد نوشیدنی چای و افزایش  قند خون، گفت: یکی از عادت‌های ایرانیان نوشیدن چای است که به شکل چای سیاه و سفید، سبز و چای اولانگ در بازار گیاهان دارویی وجود دارد. چای از آن گروه محصولاتی است که باعث افزایش قند خون می شود و افراد در مواقع سر درد و فرو رفتن بدن در تحلیل فکری، با خوردن چای احساس نشاط و فرح بخشی می‌کنند و این حالت به دلیل افزایش گلوگز خون و رسیدن گلوکز بیشتر به عنوان سوخت سلول های مغزی است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین افزایش مصرف چای در دفعات متوالی، قند خون را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه قند،  شکر، پولکی، نبات و توت که همراه با چای خورده می‌شود نیز می‌تواند به شکل مضاعف باعث افزایش قند خون افراد شود.

کد خبر 344462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.