توسعه روابط اقتصادی اصفهان و شی‌آن چین

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان از آمادگی استان برای توسعه روابط اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی با شی‌آن چین خبر داد و گفت: اصفهان و شی‌آن دو شهر خواهر خوانده‌اند که می‌توانند همکاری نزدیکی در بخشی‌های مختلف داشته باشند.

به گزارش ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان، قاسم علی جباری در دیدار با معاون دفتر وزارت امور خارجه شی‌آن چین،  نبود یک خط پروازی مستقیم بین اصفهان و شی آن را حلقه مفقوده رابطه این دو استان برشمرد و گفت:حمل و نقل آسان وسریع  بین دو استان می‌تواند زمینه توسعه روابط را فراهم کند.

وی پیشنهاد کرد که استان شی‌آن در اصفهان مدرسه چینی با هدف آموزش زبان چینی راه اندازی کند و افزود: یادگیری زبان چینی و فارسی  می‌تواند همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی دو طرف را تقویت کند.

جباری خواستار سرمایه گذاری استان شی آن در قطار شهری اصفهان شد و گفت: فایناس پروژه قطار شهری اصفهان می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری نزدیک دو استان اصفهان و شی‌آن باشد.

وی خواستار  صدور ویزای یک ساله اقامت در چین برای فعالان اقتصادی استان اصفهان شد و گفت: بازرگانی که خواستار سفرهای متعدد به چین است باید هر بار اقدام به دریافت روادید کند و این در حالی‌است که ویزای یک ساله می‌تواند فعالیت آنان را تسهیل کند.

وی خواستار سرمایه گذاری استان شی آن در زیرساخت‌های گردشگری اصفهان شد و گفت: ساخت یک هتل و رستوران چینی در اصفهان می‌تواند گام نخست همکاری دو طرف باشد.

 وانگ ژیاجن(Wang  xiaozhen)معاون دفتر وزارت  امور خارجه شی‌آن چین در این دیدار با اشاره به همکاری یک هزار و ۲۰۰ سال چین و ایران در مسیر جاده ابریشم گفت: فراورده‌های کشاورزی ایران از جمله انار و انگور از طریق این جاده به چین ارسال می‌شد.

وی هدف از سفر هیات شی‌آن به اصفهان را توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی عنوان کرد و گفت: مسیر ریلی شی آن به تهران در دست احداث است و خط ریلی ابریشم از چین تا فنلاند و هلند ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد:با راه اندازی این خط ریلی کالاها ۲۰ روزه از چین به تهران ارسال می‌شود و در مقایسه با مسیر دریایی ارزان تر و  سریع تر است.

معاون دفتر امورخارجه شی آن با اشاره به برگزاری کنفرانس جاده ابریشم در شی آن از اتاق بازرگانی اصفهان خواست که در این کنفرانس با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری و تجاری شرکت کنند و افزود:این کنفرانس فرصت خوبی برای معرفی اصفهان به عنوان یک مقصد گردشگری و جذاب برای سرمایه گذاری است.

وی از ایجاد انبار بزرگ کالا در  تاجیکستان در مسیر ریلی جاده ابریشم خبر داد و گفت: بازرگانان اصفهانی می‌توانند از این انبار برای کالاهای خود و ارسال به شرق آسیا استفاده کنند.

وی خواستار همکاری شی ان و اصفهان در زمینه تجارت الکترونیک شد و گفت: سایت علی بابا در شی‌آن فرصت مناسبی برای معرفی محصولات استان اصفهان به تمام شهروندان چینی و سایر کشورهاست.

کد خبر 344449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.