مسکن پس از خروج ترامپ

یکی از بااهمیت‌ترین بازارهایی که در اقتصاد ایران از گذشته تاکنون دارای جایگاه ویژه‌ای بوده؛ بازار مسکن است. این اهمیت از آن رو است که بسیاری از تصمیمات کلان اقتصادی و حتی شخصی ایرانیان تحت تاثیر تغییرات این بازار تعیین می‌شود.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد با مقدمه بالا در ادامه گزارشی نوشته است: تصمیمات کلان اقتصادی به روند بخش مسکن از این جهت وابسته است که این بخش با ایجاد رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در بخش ساختمان، از طریق تاثیر بر مخارج مصرفی و سرمایه‌گذاری، تغییرات در تولید ناخالص داخلی و نوسانات اقتصادی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی تصمیمات اقتصادی خانوارها نیز به این بخش بستگی دارد، چرا که مسکن در اقتصاد خانوارها گذشته از نقش مصرفی آن به‌عنوان کالای سرمایه‌ای در تفکر سنتی خانوارها قرار گرفته است.

بی اعتنایی بازار به توهمات پمپئو

روز گذشته، نوسان‌گیران از بازار ارز عقب‌نشینی کردند، ولی سکه تمام‌بهار آزادی با تکیه بر متغیرهای جهانی از مرز دو میلیونی عبور کرد. در چهارمین روز هفته قیمت دلار در ابتدای روز به بالای مرز ۶ هزار و ۳۰۰ تومان رفت، ولی از اواسط روز این ارزسیر کاهشی به خود گرفت و در نهایت در محدوده ۶هزار و ۲۸۰ تومان به کار خود پایان داد. دلار روز دوشنبه نیز در چنین محدوده‌ای قرار گرفته بود. در واقع، در اولین روز خردادماه، نوسان‌گیران ارزی نتوانستند با جوسازی روانی پیرامون سخنان وزیر امورخارجه آمریکا قیمت‌ها را دچار تغییرات زیادی کنند. این در حالی بود که عده زیادی از روز دوشنبه سعی می‌کردند، بازار را نسبت به گفته‌های این مقام آمریکایی حساس کرده و به‌دنبال آن زمینه‌ساز افزایش خریدها شوند.

هپکو موقتا دولتی شد

چندی پیش بود که کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به مشکلات خود اعتراض کرده بودند. حالا ظاهرا دولت چاره کار را در دولتی کردن این کارخانه دیده است.

روزنامه شرق در بخشی از گزارش خود در این باره نوشته است: کارخانه هپکو موقتا در اختیار دولت خواهد بود. این خبر کوتاه مهم‌ترین دستاورد جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید بود که برای حل مشکلات کارخانه هپکو تشکیل شده بود. جلسه‌ای که البته نتایج دیگری هم داشت. نتایجی که مسئولان امیدوارند با کمک آنها بتوانند موقتا مشکلات کارخانه هپکو را کنترل یا در محدوده همین شرکت نگه دارند و از تجمع دوباره کارگران این شرکت در مسیر راه‌آهن شمال- جنوب جلوگیری کنند.

جذب مدیران وزارت نیرو از طریق فراخوان عمومی

در گزارش دیگر روزنامه شرق آمده است: وزارت نیرو در اقدامی بی‌سابقه در نظام اداری ایران، جذب پنج مدیر - از جمله مدیرعاملان دو شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و آذربایجان شرقی- را فراخوان کرده است. این وزارتخانه پیش‌تر در زمستان ۱۳۹۶ نیز از طریق فراخوان، مدیر کل روابط عمومی خود را انتخاب کرده بود، اما بسیاری بعد از آنکه برخی مدیریت‌ها بدون فراخوان انتخاب شدند، بر این باور بودند که آن رویه ادامه نخواهد یافت، اما وزیر نیرو اکنون نشان داده که بر نهادینه‌کردن رویه انتخاب مدیران از طریق فراخوان عمومی اصرار دارد. او پیش از این در برنامه‌ ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی به نحوی بر شایسته‌گزینی تأکید کرده بود و در اولین سخنرانی پس از حضور در وزارت نیرو نیز اعلام کرده بود به‌تدریج به سمتی حرکت خواهد کرد که اکثر پست‌های مدیریتی از طریق فراخوان انتخاب شوند.

کد خبر 344443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.